Batteriladdare från Biltema som exploderade

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Batteriladdare från Biltema som exploderade

Inlägg av helmut »

https://www.biltema.se/kontor---teknik/ ... 2000055207
Köpte den från Biltema fungerade bra till ca 5 uppladdningar och en dag hörde jag en skarp knall från köket där två celler var på laddning. Gick ut till köket för att kolla vad som hänt. Såg att laddlampan slocknade och att laddaren som var kopplad till en Iphon mobiltelefonladdare var varm och på baksidan såg jag att plasten var deformerad.
Har inte kvar kvittot men lämnade tillbaks den till Biltema och badad företaget kolla upp om det kn vara samma fel på liknande laddare.
Kan inte se att Biltema återkallat laddare så jag vet inte om företaget plockat isär min laddare och kollat vad som blivit överhettad.
Laddaren är praktisk att använda men vet inte om jag vågar köpa en till?
Har andra laddare av typen där jag måste ställa in laddström och spänning.
Någon som har erfarenhet av Biltemas laddare och kan man koppla in vilken mobilladdare so helst utan att man riskerar överspänning.
Ps var hittar man batterihållare till Li ion batterier. Skulle behöva från två till fyra celler. Kjell O co har hållare för två celler. Biltema har inga hållare fast man säljer Liipod batterier.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Batteriladdare från Biltema som exploderade

Inlägg av 4kTRB »

Låter som ett fall för bombgruppen.
Jag har en sån liknande usb-laddare för 4 celler. AA någonting heter den. Har fungerat utmärkt.
Har en sprejburk med elektorengöring, halvfull, och det går inte få ut mer pga att det inte går trycka ner munstycket. Påtalade det för Biltema men jag var tvungen att visa kvittot. Har ju haft den i ett år så kvittot finns inte kvar.
Haralt

Inlägg av Haralt »

helmut,

Laddade du en med Biltemas battereladdare en laddare? Oklart?

Din Biltemaladder är alltså en: USB-laddare för li-ion-batterier Artnr. 24-9499
(när Biltema tar bort den varan, blir din länk oduglig.)

exakt vilken typ av batteri och batteriemodell laddade du med Biltema-laddaren då den havererade?

Reichelt har en del batterihållare
https://www.reichelt.com/se/de/shop/kat ... alter-1031
t.ex
https://www.reichelt.com/se/de/shop/pro ... 650-213372
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 31 maj 2025, 10:45:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Och det är (var..) alltså en riktig iPhone-laddare?
Ingen billig fejk för 10kr?
Lägg gärna upp bilder ifall du är tveksam.
helmut

Inlägg av helmut »

Körde men en original Iphone laddare och så laddade jag Biltremas Li ion batterier. Både batteriet och laddare hände bredvid varandra i Biltemas butik. Biltema har bara en typ av li ion batterier och laddare. Lämnade tillbaks laddaren i butiken och ville bara att man skickad in laddaren så man kunde kolla upp så att laddaren inte var felkonstruerad och kunde orsaka fler bränder.
Har en till laddare funderar på om jag ska bryta upp den och kolla om någon komponent blir överdrivet varm.
Skriv svar