Senaste reparationen
Re: Senaste reparationen
Titta närmare på en usb-c, jag köpte ny kabel istället för att börja reparera
Rotade lite bland grejer som inköpts från andra personer och hittade en digitalklocka, den var korroderad precis överallt men det gick borsta bort, och en droppe olja i knapparna fick dem att röra sig igen och med nytt batteri hoppade den igång, den ser billig ut men har riktig skruvbakstycke och serienummer så är troligen en tidig från 80-talet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det är smått.
Ledarna var dessutom som vanligt tre av tunna lackadade koppatrådar tvinnade runt varsit snöre, utan isolering sinsemellan.

Pannlupp och liten tång som pincett var nödvändigt.
Och såklart en ”tredje handen” som höll i det hela med klämmorna.
En dag gick inte garageporten EasyLift 500 / Sesam 600 att öppna med fjärrkontrollen. Denna garageportöppnare är ca 12 år gammal. Då tänker man batteriet i fjärrkontrollen är slut, men det gick inte heller med den andra fjärrkontrollen, så det är något annat fel. Då får man låsa upp ett säkerhetslås och dra i vajer för att frikoppla öppningsmotorn och föra upp garageporten för hand.
Då syns att lampan i garageportöppnarkåpan inte lyser som den brukar. Att öppna manuellt tröttnar man snart på och vill kunna öppna med fjärrkontroll.
Sagt och gjort öppnades kåpan för att se om fel syns. Glödtråden i 40 W, 230 V lampan var avbrunnen, vilket förklarar att den inte lyser. Lampan byts mot en 40 W gammal hederlig glödlampa som fanns i gömmorna. Men lampan lyser inte.
Något annat fel också. Skruven på bortre kortgaveln på garageportöpnnarkåpan lossas, och kåpan lirkas loss. En grön säkringshållare visas sig då, säkringen 1,6A tas ut och mäts, och uppvisar avbrott. Säkringen byts till en likadan på 1,6 A.
Kåpan moteras dit igen. Och det går att öppna med fjärrkontrol och lampan lyser! Uppdraget slutfört. Där sparades förmodligen 1500 - 2000 kr i reparationskostnad.
Jag tror att när glödlampan brinner av bildas joniserad metallånga mellan polerna i lampan och lampan resistans minskar kraftigt under någon tiondels sekund, vilket tydligen räcker för att säkringen 1,6 A ska smälta av.
Då syns att lampan i garageportöppnarkåpan inte lyser som den brukar. Att öppna manuellt tröttnar man snart på och vill kunna öppna med fjärrkontroll.
Sagt och gjort öppnades kåpan för att se om fel syns. Glödtråden i 40 W, 230 V lampan var avbrunnen, vilket förklarar att den inte lyser. Lampan byts mot en 40 W gammal hederlig glödlampa som fanns i gömmorna. Men lampan lyser inte.
Något annat fel också. Skruven på bortre kortgaveln på garageportöpnnarkåpan lossas, och kåpan lirkas loss. En grön säkringshållare visas sig då, säkringen 1,6A tas ut och mäts, och uppvisar avbrott. Säkringen byts till en likadan på 1,6 A.
Kåpan moteras dit igen. Och det går att öppna med fjärrkontrol och lampan lyser! Uppdraget slutfört. Där sparades förmodligen 1500 - 2000 kr i reparationskostnad.
Jag tror att när glödlampan brinner av bildas joniserad metallånga mellan polerna i lampan och lampan resistans minskar kraftigt under någon tiondels sekund, vilket tydligen räcker för att säkringen 1,6 A ska smälta av.
Senast redigerad av Haralt 17 maj 2025, 11:28:10, redigerad totalt 1 gång.
Säkringen 1,6 A är nog 230 V strömmen till hela apparaten, alltså till både lampa och elektronik.
Lampan lyser bara när garageportmotorn går och någon minuter därefter. Förmodligen något relä som styr lampan.
Lampan lyser bara när garageportmotorn går och någon minuter därefter. Förmodligen något relä som styr lampan.
Jag har varit med om att 10A diazed har gått sönder när lampor pajat, både klassiska flödtråd och lågenergilampor.
Inte ofta, men det har hänt.
Inte ofta, men det har hänt.
En äldre oljefri tryckluftskompressor med tank (från Biltema).
På senare tid har den inte orkat med att komma upp i tryck nog för att slå ifrån.
Jag trodde den var slut i kolv/cylinder/ventiler, så att den inte längre gav tillräckligt bra kompression.
Tänkte mig att behöva köpa en ny kompressor (och började kolla runt på det).
Men vid en provkörning nu i veckan så pös det misstänkt mycket luft, även kring aluminiumröret mellan cylinder och tank, då den gick.
Det visade sig finnas en spricka i al-röret uppe vid utloppet/muttern i cylindern.
Kapade bort en bit av al-röret, bände till det lite (med en fjäder istoppad i rör-böjen) och satte dit en ny klämring och drog fast.
Nu fungerar den igen - och slår ifrån vid 9 kg.
/M
På senare tid har den inte orkat med att komma upp i tryck nog för att slå ifrån.
Jag trodde den var slut i kolv/cylinder/ventiler, så att den inte längre gav tillräckligt bra kompression.
Tänkte mig att behöva köpa en ny kompressor (och började kolla runt på det).
Men vid en provkörning nu i veckan så pös det misstänkt mycket luft, även kring aluminiumröret mellan cylinder och tank, då den gick.
Det visade sig finnas en spricka i al-röret uppe vid utloppet/muttern i cylindern.
Kapade bort en bit av al-röret, bände till det lite (med en fjäder istoppad i rör-böjen) och satte dit en ny klämring och drog fast.
Nu fungerar den igen - och slår ifrån vid 9 kg.
/M
Bytt drivaxlar på Chryslern, var lite nervös för om jag fått rätt drivaxlar eller inte, då det hade varit omöjligt att byta dem.
Men det var korrekta axlar jag köpte.
Köpte dem från RockAuto i USA, därav svårigheten att få dem utbytta om det blev fel.
Det är en jäkla skillnad på priser.
Här i EU kostar renoverade utbytesaxlar runt 2500:-/st, och då måste man skicka tillbaka de gamla.
De axlar jag köpte var helt nya, dvs inte renoverade, de kostade runt 500:-/st och med frakt, tull och moms blev den totala kostnaden 2000:- för bägge axlar, dvs mindre än halva priset mot här.
Men det var korrekta axlar jag köpte.
Köpte dem från RockAuto i USA, därav svårigheten att få dem utbytta om det blev fel.
Det är en jäkla skillnad på priser.
Här i EU kostar renoverade utbytesaxlar runt 2500:-/st, och då måste man skicka tillbaka de gamla.
De axlar jag köpte var helt nya, dvs inte renoverade, de kostade runt 500:-/st och med frakt, tull och moms blev den totala kostnaden 2000:- för bägge axlar, dvs mindre än halva priset mot här.
Kinaradio från loppis, säljaren 'Helt ny!' väl hemma hördes bara sprak och knaster, men öppnade den och både antennen och högtalaren hade ledare som lossnat, lödde fast allt och blev som ny. Dock en riktig bluffare då DX-Local inte verkar göra någonting och bandomkopplaren på ovansidan flyttar bara en bit ferrit precis vid AM-antennens spole.
Min mus från slutet av 90-talet började se riktigt illa ut
Ingen rengörning gjorde någon skillnad, då plasten gulnat.
Efter en dag i solen med 12%-ig väteperoxid, blev den som ny igen

Ingen rengörning gjorde någon skillnad, då plasten gulnat.
Efter en dag i solen med 12%-ig väteperoxid, blev den som ny igen

Bra resultat som ny. Logitec-symbolen blektes tydligen inte bort.
Du håller den sig fin ytterligare 25 år.
Samma behandling kanske man kan göra på hushållsmaskiner, t.ex. gulnad vit mikrovågsugn.
Musen lades väl inte ett ett 13-%igt väteperoxidbad, utan lösningen penslades på musen och det fick vara så ett par timmar, sedan skölja med vatten och torkada av nog?
Du håller den sig fin ytterligare 25 år.
Samma behandling kanske man kan göra på hushållsmaskiner, t.ex. gulnad vit mikrovågsugn.
Musen lades väl inte ett ett 13-%igt väteperoxidbad, utan lösningen penslades på musen och det fick vara så ett par timmar, sedan skölja med vatten och torkada av nog?
Senast redigerad av Haralt 27 maj 2025, 19:46:36, redigerad totalt 2 gånger.
Ja precis. Penslades på och plastfolie om, så det inte skulle avdunsta direkt.
- frownlayer
Min kompis fick en tvåa på besiktningen för att den förra ägaren hade byglat positionslyset med halvljuset. Så det var bara att börja rota i elen och börja följa kablar.
Efter några timmar så lyckades jag höra ett relä som klickade när man satte på positionsljuset, och efter 30 min grävande så lyckades jag hitta relät. Väl gömt. Så jag rev bort det och testmätte, stendött mellan de slutande kontakterna. Så jag rev bort alla fuskbyglingar och hittade ett till form och kontakterna likadant relä i mina gömmor, som fungerade.
Så efter bytet så fungerar nu lyset som det ska igen. Det var ett enkelt fel, men svårt att hitta. Han blev glad iallafall när jag ringde och sa att jag löst problemet.
Efter några timmar så lyckades jag höra ett relä som klickade när man satte på positionsljuset, och efter 30 min grävande så lyckades jag hitta relät. Väl gömt. Så jag rev bort det och testmätte, stendött mellan de slutande kontakterna. Så jag rev bort alla fuskbyglingar och hittade ett till form och kontakterna likadant relä i mina gömmor, som fungerade.
Så efter bytet så fungerar nu lyset som det ska igen. Det var ett enkelt fel, men svårt att hitta. Han blev glad iallafall när jag ringde och sa att jag löst problemet.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Försökt hitta varför traktorn reagerar som att den inte har något batteri, trots att batteriet mår toppen.
Tog ca 3 timmar....
Traktorn (en Volvo BM T430) hade stått över vintern, men batteriet brukar aldrig ladda ur sig.
När jag vred om huvudströmbrytaren och startnyckeln till första läget så märkte jag att instrumentbelysningen inte lös.
Häpp, startläget då? (Bara för att.) Icke. Inte ett livstecken.
Hämta mätinstrumentet......
Jag mätte batteriet och det var normal spänning.
Letade upp en extraljus-lampa och kopplade in (och mätte spänningen) över batteriet, inga problem.
Resistansmätte huvudbrytare och mätte alla relevanta kablar. Inga problem. Testade att belasta kablarna, inga problem.
Men vad 17...
Det här höll på i några timmar. Jag mätte allt jag kom på.
Varför är allt ok men den inte startar?!
Tänkte att jag skulle belastningsprova batteriet igen och vred om huvudbrytaren. Då lös instrumentbelysningen! ????
Det visade sig vara glapp i ena batterikabeln (plus). Avbrottet verkar vara precis där kabeln böjs innan den kommer fram till huvudbrytaren.
Tack och lov att jag märkte det!
Annars hade jag nog mätt varenda kabel i hela traktorn.
Så nu är jag trött i både kropp och hjärna.
Jag som bara skulle köra ut traktorn så att vi kom åt att få ut vedklyven. Humor...
Tog ca 3 timmar....

Traktorn (en Volvo BM T430) hade stått över vintern, men batteriet brukar aldrig ladda ur sig.
När jag vred om huvudströmbrytaren och startnyckeln till första läget så märkte jag att instrumentbelysningen inte lös.
Häpp, startläget då? (Bara för att.) Icke. Inte ett livstecken.
Hämta mätinstrumentet......
Jag mätte batteriet och det var normal spänning.
Letade upp en extraljus-lampa och kopplade in (och mätte spänningen) över batteriet, inga problem.
Resistansmätte huvudbrytare och mätte alla relevanta kablar. Inga problem. Testade att belasta kablarna, inga problem.
Men vad 17...
Det här höll på i några timmar. Jag mätte allt jag kom på.
Varför är allt ok men den inte startar?!
Tänkte att jag skulle belastningsprova batteriet igen och vred om huvudbrytaren. Då lös instrumentbelysningen! ????
Det visade sig vara glapp i ena batterikabeln (plus). Avbrottet verkar vara precis där kabeln böjs innan den kommer fram till huvudbrytaren.
Tack och lov att jag märkte det!

Annars hade jag nog mätt varenda kabel i hela traktorn.
Så nu är jag trött i både kropp och hjärna.
Jag som bara skulle köra ut traktorn så att vi kom åt att få ut vedklyven. Humor...