Renovering av ännu en mc!
Re: Renovering av ännu en mc!
Jo, exakt. Det fanns en risk att dom vred sig vid lite mer effekt o varv.
Re: Renovering av ännu en mc!
Vilken effekt pratar vi om?
På min gamla TZ350 fanns inget behov av att svetsa.
På min gamla TZ350 fanns inget behov av att svetsa.
Re: Renovering av ännu en mc!
Ja, den var ganska lik den på bild.
Inte ens på TZ750 svetsade man axlarna om jag minns rätt.
Inte ens på TZ750 svetsade man axlarna om jag minns rätt.
Re: Renovering av ännu en mc!
En Yamaha TZ 350 från 1981, alltså modellen TZ350 H, har en motoreffekt på 72 hästkrafter (bhp) vid 11 000 enligt Wikipedia och var byggd för den effekt och med täta serviceintervaller på ringar, kolvar, vevparti...
En Yamaha RD 350 YPVS 1983–1985 har en effekt på cirka 58–60 hk vid 9000–9200.Byggd för den effekten och den överlever med rudimentärt underhåll.
Med typiska trimningsåtgärder som portning, större förgasare, effektpipor och eventuellt högre kompression kan en vältrimmad RD350 YPVS nå effekter på 70–80 hk för gatbruk. 100-110 hk går att nå om man prioriterar effekt över hållbarhet eller körbarhet.
Så jag tror att svetsa veven på en RD 350 YPVS för att slippa ha kontroll, byte eller renovering av vevparti på kort serviceintervall är en riktigt bra ide.
Att TZ 350 inte har det kan vara så enkelt att man behöver renovera veven så ofta att ett svetsat vevparti inte fungerar för servicbarheten.
En Yamaha RD 350 YPVS 1983–1985 har en effekt på cirka 58–60 hk vid 9000–9200.Byggd för den effekten och den överlever med rudimentärt underhåll.
Med typiska trimningsåtgärder som portning, större förgasare, effektpipor och eventuellt högre kompression kan en vältrimmad RD350 YPVS nå effekter på 70–80 hk för gatbruk. 100-110 hk går att nå om man prioriterar effekt över hållbarhet eller körbarhet.
Så jag tror att svetsa veven på en RD 350 YPVS för att slippa ha kontroll, byte eller renovering av vevparti på kort serviceintervall är en riktigt bra ide.
Att TZ 350 inte har det kan vara så enkelt att man behöver renovera veven så ofta att ett svetsat vevparti inte fungerar för servicbarheten.
Re: Renovering av ännu en mc!
Min motor har toppeffekten runt 10500/rpm
och ca 75 Hp mätt på bakhjulet.
och ca 75 Hp mätt på bakhjulet.
Re: Renovering av ännu en mc!
Börjar likna en motor nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av ännu en mc!
Med lite autosol och en grovborste så verkar den kunna bli ganska röd igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5744
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: Renovering av ännu en mc!
Visst hade det nog varit bättre med en orange sadel men får bli denna för tillfälligt.
Re: Renovering av ännu en mc!
Ska försöka montera motorn i helgen så jag får dit piporna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av ännu en mc!
Ska bli intressant och se om dom passar, var ju ett par år sen jag köpte dom.
Dom är tillverkade för just denna hojen så det ska fungera.
Dom är tillverkade för just denna hojen så det ska fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.