Fluke Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?
Re: Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?
Handlar det om utbyte så klipp benen från kapseln och löd bort dem ett och ett.
Ajje, så tänkte jag också jag kunde göra, nämligen att helt sonika klippa av benen med avbitare och löda bort resterna en och en. Men helst vill jag ha den gamla CNX35U oskadd borttagen.
Ska den bort oskadd skulle jag lägga på extra tenn för större termisk massa över båda benraderna.
Sen skulle jag värma ena raden, och lirka upp den sidan några tiondelar, för att sedan låta den sidan stelna igen, innan jag gör samma operation på andra benraden.
Sen är det bara att fortsätta växelvis till kretsen har kommit upp helt ur hålen.
Var bara försiktig så du inte överhettar kortet såpass att lödöarna släpper.
Och lirka inte för hårt heller.
Sen skulle jag värma ena raden, och lirka upp den sidan några tiondelar, för att sedan låta den sidan stelna igen, innan jag gör samma operation på andra benraden.
Sen är det bara att fortsätta växelvis till kretsen har kommit upp helt ur hålen.
Var bara försiktig så du inte överhettar kortet såpass att lödöarna släpper.
Och lirka inte för hårt heller.
Finns inte lödspetsar som kan värma på många fötter samtidigt, åtminstone ena sidans fötter, som ett slags T?
Nu har denna optokopplare endast 3 fötter på varje sida (inte 10 )
Nu har denna optokopplare endast 3 fötter på varje sida (inte 10 )
Klipp benen nära kapseln, (eller skär med skalpell) och plocka ett ben i taget.
EDIT: Jag missade alla bra svar som getts innan jag skrev, inte riktigt vaken ännu, tror jag
EDIT: Jag missade alla bra svar som getts innan jag skrev, inte riktigt vaken ännu, tror jag

Jo det finns, men det brukar kräva en ganska biffig lödpenna, och så ska man väl egentligen ha en för varje längd och bredd på DIL.
-
Som Glenn skrev så finns de. De ska också passa till den lödstation du har. Så beroende på vilken lödstation du har finns olika sortiment. För DIL så kommer en enkelradig att ta alla breddar. Man får ofta göra flera lyft av den sida man värmt. Först lite lyft på ena sidan sedan värma andra sidan och lyfta den. Sedan brukar första sidan lossna nästa gång. Brukar också fungera att ta ena raden på en dubbelradig, men jag föredrar enkelradig om man inte har en full uppsättning.
Denna lödstationen och tennsug har jag. Lödspetsen har 4,0 mm diameter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 22 maj 2025, 16:12:15, redigerad totalt 2 gånger.
-
Verkar inte finnas så mycket olika spetsar till den. Fast jag har inte svart bälte i Google sök.
Svårt att hitta också vilka andra som kan tänkas passa. De är dåliga att ange vilken diameter de har på skaftet. De flesta anger istället vilken lödstation de passar till. Det behövs lite detektivarbete för att hitta rätt.
Svårt att hitta också vilka andra som kan tänkas passa. De är dåliga att ange vilken diameter de har på skaftet. De flesta anger istället vilken lödstation de passar till. Det behövs lite detektivarbete för att hitta rätt.
Man får bocka och fila till egen speciallödspets.
Jag hittade info om BRY39, så kallad Programmable Unijunction Transistor, kort PUT.
https://incbtech.com/index.php/componen ... rk-art397e
Ursnitt från den texten här som pdf.
Jag hittade info om BRY39, så kallad Programmable Unijunction Transistor, kort PUT.
https://incbtech.com/index.php/componen ... rk-art397e
Ursnitt från den texten här som pdf.
Det är ju bara 6 ben, löd loss dom med tennsug bara, ska inte avra några problem.
Och kan man offra den som sitter på kan man ju fuska genom att klippa loss benen först som andra sagt.
Och kan man offra den som sitter på kan man ju fuska genom att klippa loss benen först som andra sagt.
Tennsug verkar mest bara funka vettigt på enkelsidiga kort. Men det kan vara värt att prova med den.
Jag brukar använda en platt skruvmejsel för att "putta" benen, precis invid kretskortskanten, in mot kapslingen, för att det sista tennet ska släppa när det mesta tagits med tennsug.
Jag antar att de "riktiga" avlödningsstationerna har såpass mycket bättre flöde på vakuumet att de faktiskt får bort allt?
Jag brukar använda en platt skruvmejsel för att "putta" benen, precis invid kretskortskanten, in mot kapslingen, för att det sista tennet ska släppa när det mesta tagits med tennsug.
Jag antar att de "riktiga" avlödningsstationerna har såpass mycket bättre flöde på vakuumet att de faktiskt får bort allt?
Läget nu, se bild. Vid skarpa startförsöket den 17 maj 2025 med 230 Volt pajade en del komponenter. Dock ingen rök och ingen eld, bara gnistor från oscilloskopets strömbrytare.
Dioderna BAX12
V6007
V6008
V6011
överlevde är hela.
Även dioderna V6017 och V6019 är hela.
Dioden V6016 mäter 0,3 Ohm, även vid skiftning mätsladdarna, men det kan ju vara den kortslutna kraft-transistorn V6018, som gör att man tror att V6016 också är kortsluten.
Men klart V6016 kan vara paj den också, jag behöver löda bort ena benet på den för att kolla den.
Dioderna BAX12
V6007
V6008
V6011
överlevde är hela.
Även dioderna V6017 och V6019 är hela.
Dioden V6016 mäter 0,3 Ohm, även vid skiftning mätsladdarna, men det kan ju vara den kortslutna kraft-transistorn V6018, som gör att man tror att V6016 också är kortsluten.
Men klart V6016 kan vara paj den också, jag behöver löda bort ena benet på den för att kolla den.
Cajsa Warg sa "man tager vad man får tag på". Jag skaffade en ny rak lödspets ytterdiam 4 mm och bockade den med polygrip och en rörtång med maskeringstejp på käftarna för att skona förkromningen på lödspetsen.
Det är 6 mm rastermått mellan ytterbenen på optokopplaren. Det kanske går med denna modifierade lödspets att värma alla 3 benen samtidigt.
Det fanns i butiken böjda lödspetsar (såsom jag bockat min) men för lödkolv 60-100 W, och grövre ytterdiam ca 7 mm, med skulle inte passa i min lödpenna.
Det är 6 mm rastermått mellan ytterbenen på optokopplaren. Det kanske går med denna modifierade lödspets att värma alla 3 benen samtidigt.
Det fanns i butiken böjda lödspetsar (såsom jag bockat min) men för lödkolv 60-100 W, och grövre ytterdiam ca 7 mm, med skulle inte passa i min lödpenna.
Senast redigerad av Haralt 23 maj 2025, 09:46:04, redigerad totalt 2 gånger.
-
Bra jobbat!
Fungerar säkert bra.
Tror inte att det är krom de har i ytterskiktet. Brukar vara någon hårdmetall, säkert någon speciallegering.
Men det är bra att inte skada det lagret vad det nu är för något.
Skulle tro att det bara fungerar bra.
Fungerar säkert bra.
Tror inte att det är krom de har i ytterskiktet. Brukar vara någon hårdmetall, säkert någon speciallegering.
Men det är bra att inte skada det lagret vad det nu är för något.
Skulle tro att det bara fungerar bra.