Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kom en påse från Kina med bland annat ett gäng (2 par) små 2.5" bredbandshögtalare. Dessa ska in i synten tänkte jag, i form av två paneler/moduler. Skissar jag får det plats två högtalare och en enkel förstärkarepå en modulpanel.
Frågan är om jag ska köra med en alupanel eller en i trä. Skarre varra trä måste jag byta ut potarna mot några med längre axlar.
IMG_0605.JPG
IMG_0607.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Du kan ju försänka med överhandsfräs kanske.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det kan man ju göra :) .

Jag kanske anmäler mig till e3n "slöjdkurs till hösten för att snickra lådan till bashögtalaren, ytterligare en "rackrad" till racken, fast lite mer horisontal och kman kunde ju då snida till de här panelerna. Jag har nån "ekplanka" som dock bara är 5mm tjock..
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Hur många modulerna är du uppe i nu? Man blir ju lite nyfiken på hur biffigt nätagget är :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag måste ju gå igenom dem och fixa till dem. Dels ska jag ha en "redig" kontakt på så många som möjligt (2x5 Euro), dels finns det nog några VCOer som är för 15V när jag ska köra på 12V.

Det är i alla fall 50+, jag kan ju inventera lite idag.

Ett annat problem är ju hur modulerna ska placeras. Man börja ha dem positionerade så man har en linje - VCO -> VCF -> VCA och ha ADSR och LFO i närheten av dessa. Det är dessa moduler man rattar mest och ska vara lätta att nå. Tänkte göra något sorts diagram.
Det är lite av ett sådant här problem:

Bild

EDIT: Jag räknade lite fel när jag beställde ett nätaggregat på +/-12V @1.5A. Om man räknar på 60 moduler som drar +/-15mA skulle det räcka att mata med +/-1A. Fast nånstans i min skalle får jag ändå inte riktigt ihop det ...
Hursomhelst tänker jag såhär: Stor trafo 2x12V, likrikare, ett par stora kondingar på 10.000uF och mata ut en råspänning till 5 busbars som var och en har en egen regulator som drar ner råspänningen till +/-12V. Jag beställde hem ett gäng 10u- och 100n-kondingar för att gödsla på mina spänningsmatningar men de gick åt till annat :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Måste utreda om det är Teams-möte eller fysiskt styrelsemöte idag (=resa till Uddevalla)?
Måste kontakta snubben som kan hjälpa mig återställa rösterna till Yamahan.
Måste inventera mina syntmoduler?
Och måste kolla med Laurie Biddulph hur "svårt" det är att köra hans moduler på 12V istf 15V. Filter och oscillatorer kan ju funka lite udda.

Många måsten blir det ...

Jag fick ihop en panel till en matrismixer. Som namnet antyder och som man anar av bilden, matar man in signaler via 4 ingångar. Dessa signaler mixas i fyra kolumner när varje kolumn har en egen utgång. Dessutom kan man ställa om varje utgång till att vara unipolär eller bipolär, där signalen inverteras.
Hade fyra potar över till en liten och vanlig mixer - sådana behöver man många av.
IMG_0611.JPG
IMG_0613.JPG
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ju en hel del moduler från CGS (Cat Girl Synth) men jag vill garantera mig att jag har full dokumentation och i takt med att modulerna uppdateras blir den informationen lite "inte längre tillgänglig", så jag plockar ner allt jag kan, men också för "future use".
Somligt är ointressant medan annat bara exploderar som en 20MT fusionsbomb. Den här t ex - Matrix Switch Array

Bild

Jag har/hade i projektplanen en gate/trigg-sekvenser där en räknare/dekoder (CD4017) skickade pulser ner till 8 kolumner av switchar och dessa i sin tur låg i 4 rader där ... jag har nog skrivit om detta tidigare, men kort, det skulle bli 4 utgångar med programmerbara pulståd ... typ.
Så här har det sett ut väldigt länge (notera 2-färgs lysdioden som tänds i en färg (grönt) när knappen är nedtryckt och blinkar rött när pulsen kommer):
IMG_20250522_112208_561.jpg
För att göra en stor matris (8x8) behöver jag 3 påsar till. Jag har uppenbarligen köpt 40 switchar; det kan bli en 4x10 (opraktiskt), 6x6 (bättre).

Men vad 17 ska jag ha den till?????

Jag har ju en massa kontaktlösa switchar också. De är bekymmersamma att montera för de reagerar på ALLT. Man kan dock ställa om dem till att vara låsande.
https://www.aliexpress.com/item/32957041799.html
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om jag inte totalflippar ur kan ju mitt rack "nästan" räcka ... Men det känns tryggt att lägga till en rad till. Räknar till 53 moduler, men jag har ett par på G: högtalarna, MIDI-interfejs (2 stycken), sekventiella envelopgeneratorn och en Quad VCA (vart tog den vägen, nägon erbjöd sig att löda den åt mig för det vara bara smd-komponenter). Vill det sig "illa" kan det dock bli 60 moduler. Räknar till 5 1/2 VCO (den halva sitter ihop med en ringmodulator), 5 VCF, bara två VCA (plus den jag efterlyste), möjligen 2 envelopgeneratorer, 4-5 LFO (varav en är en quad), sedan massa randommoduler och sekvensers, arpeggiatorer, quantizers, reverb/ekon, mixers ....

Fotar det hela imorgon.
Användarvisningsbild
Gastone
Kontakt:

Inlägg av Gastone »

Kul att nån fortfarande är kreativ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

@Gastone: Jag kom ju på att du har nån sådan där "synth-planka". Jag har fått en "trasig" Yamaha DX7ii som OM den kan fås att funka ska ges till lillgrabben. Det ska krökas i tid ...

Här är i alla fall ett foto av nästan allt. Det fattas en del moduler som noterades ovan. Sedan gäller att bestämma var modulerna ska sitta. I paneler som inte är så amatörmässiga som min använder man aluminiumramar och kan lätt skruva moduler på plats eller skruva loss och flytta runt men här blir det mer permanent.
Tanken är att man har ett flöde, vänster till höger, uppifrån och ner, eller diagonalt så man lätt hittar de viktigaste modulerna man måste ratta på. På en desktop synt ser de enkelt ut med (oftast) ordningen LFO - VCO - VCF/ADSR - VCA/ADSR - UT. FRån vänster till höger. I mer komplexa maskiner finns det en rad andra moduler som inte är så vanliga. Jag har t ex ett analogt skiftregister som tar matas med en styrspänning som skiftas i fyra steg och jag kan använda de fyra utgångarna på olika sätt. Enheten klockas, så jag måste ha en klocka till den också. Jag har precis sparat undan schema till en SUPER-RESET, som med ett tryck eller en input nollar alla klockade enheter så man vet att de alltid startar samtidigt. Jag bifogar en grov skiss på flödet.
IMG_20250524_112032609_MFNR.jpg
schematic.jpg
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Häftigt att se alla modulerna och allt jobb du lagt ner.
Jag gillar som du säger att ha en rå kraftförsörjningsbuss så modulerna får ordna med lokal stabilisering. Men det kan ju bli lite tomgångsförluster (eller vad kallar man det för) på varje modul och har man många så summerar det upp så att ha lite extra kräm att ta till från nätdelen skadar ju inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

VCS3 var en våt dröm i min ungdom. Dock hade jag aldrig sett den på bild utanm den var bara ett "libidiöst objekt" precis som Minimoog och liknande. Nu när jag ser den på bild tänker jag ... äääääääh nääääh ....
Men LMNC har byggt en klon av denna (fula pjäs):

Fattar det som att en kloon (i byggsats) går att köpa:
https://www.matrixsynth.com/2023/12/the ... one-w.html
https://www.gearnews.com/best-vcs3-and-synthi-clones/
Tydligen jobbar Behringer på en klon också:
https://synthanatomy.com/2023/10/behrin ... -time.html

Jag har listat alla (nästan alla) moduler och ska gå igenom och se vad som behöver åtgärdas. Ett gäng har +/-15V regulatorer, vilket är onödigt då jag kör på 12V. Jag ska se om jag kan sätta dit de 2x5-poliga kontakterna som är standard.
Och just nu ska jag se om jag kan fila till en panel till en udda LFO (med 6 stycken 40106-oscillatorer). Den quad-LFOn jag har i delar borde få en ny panel då den gamla var alldeles för bred.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland ger man sig på idiotsaker.
Jag har två skapligt stora aluminiumplåtar, som varit skyltar en gång i tiden. Har klippt upp en tredje och har insett att 2mm alu är bättre än 0.8mm alu/zink. Jag gjorde en panel till den udda SuperPsycho-LFOn och hade lyckats göra den lite för hög men det funkar ju sketabra .. rllrt faktiskt sketabättre.
Nu spanar jag lite på den första panelerna jag gjorde och inser att jag varit ganska generös. Panelen på fotot (den blå panelen) är hela 10mm bredare än aluminiumpanelen jag ska strax borra upp. Flera moduler är 5-10mm bredare än nödvändigt, så jag kanske successivt ska göra om många paneler.
VCO.jpg
Spanar på filtret som sitter i Polivoksen. Filtret använder speciella opampar som har ett udda frekvensförhållande. Ändrar man biasströmmarna till dessa ändrar man frekvenskaraktäristiken. Det finns flera kloner av detta filter och jag kopierade ett kort som var mycket kompakt. Ska jag göra en ny design eller gå på min originalkort och sedan göra, hängande i luften de modifieringar man gjort på senare tid??
djb-polivoks schematic.jpg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nynnar med i en glad sång om han den där orange och ömfotade idioten i MAGAmerica - TACOlissima Serenata:

Jag råkade händelsevis, inspirerad av TACO-mannens galna och helt dementa tal om trophy wives och misslyckade byggherrar ... och kom på att räkna enveloppgenerator i min samling för sådana har jag ju alldeles för få av. Det gick sådär ... trophy wives :rofl :rofl ... för jag hde några fler än jag tänkte mig.

Här är tre efter Ken Stones konstruktion - det var oväntad. Jag fattas något motstånd här och en trimmer där och hittar en färdig panel till två men inte till den tredje.
IMG_0625.JPG
Och så har jag den här:
IMG_0626.JPG
Jag grillade OPampen när jag skulle testa och sedan har den nog inte fungerat riktigt och jag har inte kämpat med att förstå vad som är fel. Det kan väl inte vara en FET-trissa??
Skriv svar