Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tommy_Naseem
Inlägg: 295
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Hejsan.
Skruvade lite på en husbil i helgen som hade dubbla elnät då den var konverterad från 110 till 240V.

Nu var det en jordfelsbrytare på 110V sidan som hade gett upp. Denna försörjde endast AC och batteriladdaren.
Både 110 och 240V sidan delar jord system
Omvandlingen sker med hjälp av en stor järnkärne transformator.
Vi har en jordfelsbrytare på inkommande 240V

Men löser en felström på 110V sidan ut jordfelsbytaren på 240V sidan då den ligger efter en transformator.
Blir 2 skilda nät...
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2596
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av ajje »

Det är förmodligen inte en fulltransformator.
Tommy_Naseem
Inlägg: 295
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Fas och nolla in på ena sidan (240) och vas nolla ut på andra sidan (110V)
Vad jag såg så såg det inte ut att vara ihopkopplat.
Transformatorn var en jätte klump ca 300X400x150 mm
Mindmapper
Inlägg: 7031
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av Mindmapper »

Tommy_Naseem skrev: 19 maj 2025, 08:31:34 Hejsan.
Skruvade lite på en husbil i helgen som hade dubbla elnät då den var konverterad från 110 till 240V.

Nu var det en jordfelsbrytare på 110V sidan som hade gett upp. Denna försörjde endast AC och batteriladdaren.
Både 110 och 240V sidan delar jord system
Omvandlingen sker med hjälp av en stor järnkärne transformator.
Vi har en jordfelsbrytare på inkommande 240V

Men löser en felström på 110V sidan ut jordfelsbytaren på 240V sidan då den ligger efter en transformator.
Blir 2 skilda nät...
Det spelar ingen roll om det är fulltrafo eller inte. Jfb övervakar att lika mycket ström som kommer in i kretsen också kommer tillbaka den vägen som går genom jfb. Går ström in i fasen ska den tillbaka i neutralledaren. Om det är isolerat genom en trafo ska det som går in i jfb komma tillbaka till jfb i den andra ledaren. Allt som försvinner någon annanstans i skyddsjord eller någon annanstans är borta och kommer ej tillbaka till jfb och den löser.

Det behöver inte ens vara skyddsjordat för att det ska fungera. Även vagabonderande strömmar som försvinner ut i tomma intet löser jfb.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2596
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av ajje »

Med en fulltrafo så kommer inte en jordfelsbrytare som matar primären att se ett jordfel som ligger efter sekundären.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12537
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av MiaM »

Som redan sagts, med fulltrafo så skyddar Jfb endast mot fel till och med primärsidan på trafon.

OBS att för 110V så ska en jordfelsbrytare ha avsevärt lägre utlösningsström. Kan nog tyvärr vara värt att importera en för Noramerika-marknaden.

OBS också att de har inte en motsvarighet till DIN-skenor utan det finns en uppsjö olika fabrikat på elcentraler och automatsäkringar, med eller utan jordfelsbrytare, måste passa tillverkaren av elcentralen.

Om 110V-sidan har max 20A ström så kan en variant vara att köpa ett USA-vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare. Som bonus får man återställningsknapp direkt åtkomligt vid uttaget.

Men också: Vad körs på 110V? Om den enda del av betydelse som körs på 110V är kylskåpet så kan det kanske vara värt att kolla vad ersättande del för 220V kostar att köpa? Mer eller mindre samma kylskåp heter Dometic i USA och Electrolux i Sverige, så om det är ett Dometic-kylskåp så kanske reservdel finns i Sverige. Dessa ammoniak/Einstein-kylskåp drivs ju av värme, så delen för att driva dessa med el är endast ett värmeelement med rätt fysisk form (och effekt). Det kanske ingår termostat osv som också behöver tåla 230V? Det bör ju gå att använda t.ex. ett halvledarrelä i så fall.
Tommy_Naseem
Inlägg: 295
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Ja det enda som vi inte ka bygga om till 230v är just AC aggregatet som sitter på taket.
Annars skulle vi kunna byta ut batteriladdare mot en Ctek laddare som säkert är mycket bättre.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av AndLi »

MiaM skrev: 19 maj 2025, 13:02:56 OBS att för 110V så ska en jordfelsbrytare ha avsevärt lägre utlösningsström. Kan nog tyvärr vara värt att importera en för Noramerika-marknaden
Varför då? Jag får inte ihop logiken i min hjärna...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15366
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av mrfrenzy »

Jordfelsbrytare i USA ska enligt lag (UL943) bryta vid 5mA felström. De är därför alltid i form av "personskyddsautomat" dvs en kombinerad säkring och jordfelsbrytare som endast betjänar en grupp/utgående ledning från centralen.
Även om man accepterar högre felström kan man inte köpa en i Sverige med 230V solenoid, det måster vara 120V solenoid annars finns risk för att den inte löser ut alls.

Om din jordfelsbrytare sitter inuti en central måste du köpa samma modell så den passar på fasskenan, annars finns det universal som enkelt kan beställas från Ebay för ca 450kr
https://www.ebay.com/itm/266580823408?_ ... R6rpm5fdZQ

Vill man absolut ha 30mA så finns det hos RS men de är dyrare: https://se.rs-online.com/web/p/rccbs/1775065
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18152
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av AndLi »

Så de kör mycket lägre ström än vi för att de sätter en på varje grupp och inte som vi en/två st på en hel villa.
Inte för att 110V är såå mycket farligare, rimligt!
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12537
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av MiaM »

AndLi skrev: 19 maj 2025, 17:26:33
MiaM skrev: 19 maj 2025, 13:02:56 OBS att för 110V så ska en jordfelsbrytare ha avsevärt lägre utlösningsström. Kan nog tyvärr vara värt att importera en för Noramerika-marknaden
Varför då? Jag får inte ihop logiken i min hjärna...
Vet inte varför de har 5mA istället för de 15mA jag hade väntat mig, men: Det handlar ju inte bara om att en viss ström är gränsen för "farligt", utan också vilken ström som säkert löser ut jfb vid strömgenomgång genom en människa.

Vid en given resistans i kroppen (eller impedans ska vi väl säga, även om jag tror att en människokropp är rätt så resistiv) som ger 30mA vid 230V så får man 15mA vid 115V.
Ren spekulation/gissning: Det kanske är så att resistansen i kroppen påverkas av strömmen? D.v.s. att det sker en slags lavineffekt på något sätt, så att strömmen först är lägre, och sen ökar till 30mA snabbt nog? Denna ökning kanske inte sker vid 100-120V, eller så kanske den sker långsammare.

Sen kanske specarna anges med olika mätmetoder/toleranser?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15366
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av mrfrenzy »

Hittade en förklaring. Strömmen sätts så låg som möjligt utan att y-kondensatorer ger för mycket onödiga utlösningar. Vid 230V blir den gränsen 10mA efter normal läckström på en apparat är 1-3mA.
Vid 120V halveras läckströmmen och JFB kan då ställas lägre och ge bättre skydd
The US 5 MA is even overly cautious, it is based in let go current in a child. The European 30 MA is based in what is a lethal shock. Higher voltage has to have higher current just because leaks are higher. The 5 mA causes nuisance tripping even in 120 V, on 230 V it would be even worse. Also in Europe it is common to put the RCD on the panel, earlier a single RCD could handle ehe whole apartment. It is not nice to have nuisance tripping in that case.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12537
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Husbil med dubbla elnär 110/240v och jordfelsbytare.

Inlägg av MiaM »

Kan ju också tillägga att för fast anslutna apparater, som jag antar att AC:n är, så är JFB mest användbar som brandskydd eftersom det är sällsynt att det både blir överledning från strömförande ledare till beröringsbar del, och också att skyddsjorden släppt från beröringsbar del.

Men också: Ifall det endast skulle vara AC:n som körs på trafon, och det är en fulltrafo, så kan det inte uppstå en jordfelsström som en JFB kan lösa ut på så länge trafon är hel och sekundärlindningen inte har nån anslutning till jord.

P.S. Brittiska byggarbetsplatser kör 110V av säkerhetsskäl, men där har de mittnolla, så 55V mot jord för enfas ("balanserat" för 110V) eller 62V mot jord för trefas (110V mellan faserna med jord i mitten av Y:et på trafon). Detta infördes på 70-talet om jag minns rätt och sen dess har de haft noll dödsfall pga elolyckor på byggarbetsplatser.

Poängen med att dra upp brittiska byggarbetsplatser är dels att föreslå att ifall det är en fulltrafo med mittuttag på sekundären så kan det vara bra att ansluta den till skyddsjord, och dels ifall trafon skulle ge upp så finns det prisvärda trafos avsedda för att använda "byggarbetsplats-elverktyg" på platser som inte är byggarbetsplatser. Alltså 240V in och 110V ut.

P.S. om du kör mittnolla med 2*55V så kan JFB i princip ha utlösningsström på säg 2,5mA eller liknande. Vet inte om det ens går att få tag på såna JFB.

Också: Man kan undra lite varför den som exporterade husbilen från USA inte tog bort 110V-AC:n? Det känns som att de betalade för frakt för något som åtminstone delvis ställer till med problem? Fast å andra sidan kanske en 230V-AC är svindyr i Europa?
Skriv svar