CREDICEL, eller om man vill utläsa det som Cred ICE med tyst L.
När jag började skissa på nya MC6809 projekt så uppstod ett sidospår som jag bara inte kunde låta bli. Nu när jag har min CreDGB och Måldebuggern i form av 6809 kod så skulle man ju kunna bygga samman dessa nästan som en ICE (In-Circuit Emulator). Om man smälter samma dessa så blir det ännu enklare att utveckla sin kod med CredDBG och Måldebugern för som en ICE behöver man inte bygga om måldebuggerns kod för att passa måldatorns minnesmappning. Ja kanske inte helt oberoende men till en nivå som kräver än mindre jobb att sätta upp.
Så varför inte göra en "burk" med en flatkabel ut som har en DIL40 kontakt i ändan och som ersätter CPUn på målkortet likt traditionella ICEer brukar göra (i alla fall dom jag använt förut).
Jag har ju en del grejor kvar efter PROMEL bygget så de är inte så mycket som saknas för detta bygge.
CRED ICE minnesmappning
Jag tänker såhär att jag viken de övre 32kb av adressutrymmet till att hanteras av CRED ICE.
1. Cred måldebuggerkoden blir som tidigare placerad i de översta 4k området.
2. Ett RAM i ICEen fyller ut området 0x8000 och uppåt tills måldebuggerROMet tar över vid 0xF000. Det här RAM minnet använder man för sin målkod. I en senare PROMad kod kan då nyttja samma adresser, bara att bränna direkt till EPROM men man måste såklar flytta avbrottsvektorerna till 0xFFF2->
3. Måldebuggern vill ju ha en seriekanal till CreDGB så ICEen får en ACIA och den knöar jag in på de första 128bytsen efter 0xF000 så ROMet med måldebuggerkoden börjar inte förens vid 0xF080
4. De nedre 32kb kommer aldrig att adresseras till målkorten. Målkortet kan utforma den nedre 32kb helt fritt utan att det påverkar ICEn
Jag har inte provat detta ännu men jag tror det kommer funka. Så här ser minnesmappningen ut grafiskt.

CRED ICE konstruktion
Datordelen av ICEen får en RESET krets. CPUn får drivas från en extern oscillator för att målmaskinen också ska kunna klockas den vägen. Det kommer finnas en sockel så man kan klicka i valfri kristall i ICEn. Målmaskinen kan ha kristall direkt på kretsen eller ha en extern oscillator. Har målmaskinen en extern oscillator kan man låta måloscillatorn driva ICEn med sin klocka.
Alltihop drivs med en 5V USB nätdel.

Interfacet mot CreDBG hostmjukvaran kan köras med klassisk RS232 eller med USB via en FT232 krets. Även ACIAns klocka kan antingen vara en kristall direkt på kretsen eller drivas från en externa osc. Det behövs ingen omkoppling för att välja USB eller RS232, båda funkar "samtidigt".

Ett första provskott på mönsterkort är beställt. Får se om det här kan funka