farbrorlarry cncprojekt [ plottrat johan ]

Berätta om dina pågående projekt.
farbrorlarry
Kontakt:

farbrorlarry cncprojekt [ plottrat johan ]

Inlägg av farbrorlarry »

Tjena, eftersom jag är så imponerad av era cncfräsar har jag börjat på en tillsammans med en polare. X och Y led är snart klara. Återstår montering av stegmotorer och fastsättning av lagrena till skruvarna. Dock är jag osäker på hur jag skall montera stegmotorera. Axeln på skruvarna är 12mm och på stegmotorn 6mm eller om det var 1/4". Funderar på remdrift men har ingen erfarenhet vilken typ av kuggrem etc som är bäst för detta endamål. Eller skall man köra direkt monterat med en bussning som tar vibrationerna?

En bild på den:
Bild

Fler bilder finns på http://larrys.mine.nu/bilder/cnc/

Målet är att kunna fräsa lite små modell prylar och i plexiglas. Med andra ord mest för kulskull.
Senast redigerad av farbrorlarry 21 mars 2007, 22:32:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stiligt!
Lycka till med det fortsatta bygget.

Håller du till i ett virkeslager? (ser ut som en truck i bakgrunden?)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är inte "benen" svajiga?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Ser bra ut :)
Är intresserad var du köpt tapetsskruven från eftersom dom är färdigsvarvade i ändorna :?: '
Likaså vart du införskaffat glidlagerna ifrån, och vad är det för matrial runt själva glidlagert :?:
Och jag tycker nog som MadModder lite klent ser allt sidobenen ut till att vara.

Axelkopplingar finns på Elfa Bild

Går också att använda en gummislang som koppling.

http://www.students.tut.fi/~kontkant/tm ... akseli.jpg
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Skruvar och lager är inhandlade på ebay från: http://www.pro.com.sg

Angående benen är de i 18mm mdf och antar att ni menar de som står rakt upp när ni säger ben. Inte uplevt de än som vingliga men återstår att se. I värsta fall får jag limma dit en till utanpå den som sitter där.
De gröna som håller lagrena är HDF som jag limmat ihop 2st och borrat de. Osäker på grovlek, tog lite som låg.

Angående virkeslagret är det nere på polarens dörrsnickeri jag varit. Han har lite bättre maskiner än jag har hemma. Med andra ord är det nogjag som hanterar de fel när de inte blir bra :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Är inte linjärlagren ganska sunkiga ?
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Tekko: Definitionsfråga tror jag. De har ett visst glapp konstaterade jag, inte mätt upp det. Får återkomma när jag gjort det, som sagt inga erfarenheter av den här typen av konstruktioner. Har man inte provat så vet man bara i teorin hur saker och ting fungerar och då fungerar ju allt :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det finns ju också plats för en extra skiva MDF bak "benen" för förstärkning. Dett går ju att fixa i efterhand om behov finns.
Jag har på min CNC skruvat alu-plattor på "benen" som förstärkning.
Och farbrorlarry vad är HDF för något :?: [/b]
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

HDF är väl ungefär som MDF men lim som klarar av fukt utan att svälla. Fanns på snickeriet. Den skivan var tjockare så jag slapp limma 3 :)
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

Liknar min ide till mitt cnc-projekt som jag håller på att planera, fast jag har funderingar på att röra bordet i x-led och sedan ha y fast i botten med z på y. Men syggt där iaf. :)
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Trevlig och flexibel konstruktion.

Ett sätt att stadga upp konstruktionen mot svaj i X-led är att på benen på portalen sätta vinkelräta skivor för att skapa en T balk. Det borde också gå att göra på den överliggande balken i X-led men där är det nästan enklare om du sätter en skiva ovanför glidlagren och där igenom att skapa en L balk mellan benen. Torsion runt X-axeln är det jag i övrigt skulle vara orolig för i konstruktionen.

Allt beror iofs. på vad du skall fräsa och hur mycket krafter du förväntar dig, tyngden i Z led från fräsen kommer nog vara avgörande.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Skall fundera lite mer på stabilisering senare, skall prioritera att få till z leden först. Dock har jag ett bekymmer. Behöver 3 st m12x1, med andra ord en fingängad m12a. Någon som har ett par sådana ligger eller var jag skall sikta på att köpa de? Lokala butiken hade ingen sådan.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

PUCKO larry... Skall vara mer tydlig. Var mutter jag skulle ha :) Men kollar efter de hos wibergs...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är så mycket snack om gängstång, trapets och kulskruvar nuförtiden, så jag bara tog för givet att det var stång. :lol:
Skriv svar