Diabildsscanner av en fågelkamera av en hög med objektiv

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Pen

Re: Diabildsscanner av en fågelkamera av en hög med objektiv

Inlägg av Pen »

Jag är rätt nöjd med kvaliteten jämfört med de förväntningar jag hade när ljusförhållandena är de rätta. Men när det mörknar ute och man tänder belysningen inne, ja då börjar man se spegelbilden av rummet också. Går man naken inne (vilket vi inte gör) ska man se till att stänga av den kvällstid.

Men grundtanken var som sagt bara en nätverkskamera för strömning med någon form av hyfsad stillbildstagning. Kanske nöjer jag mig med HDTV-kvalitet även på stillbilderna, vi får se. Vi har faktiskt inte tagit mer än några enstaka stillbilder själva (vet inte hur det är med barnbarnet) utan det har mest blivit en "slow-TV" som står på när inget annat finns att titta på. Jättetrevlig att ha vid fikat på vintern.

Det som jag helst skulle vilja göra som nästa steg är automatisk fågeligenkänning ihop med bildtagning. Har tittat lite på OpenCV och de modeller man kan ladda ner, men jag tror att det kräver betydlig mer effekt/CPU än vad en RaspberryPi kan hantera. Man får nog skicka strömmen till en större server och hantera det där?
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Användarsnittet ser helt enkelt ut så här (skärmdumpen blir tyvärr rätt suddig i forumet ser jag):
UI1.JPG
Ja, det är ingen fågel på bilden såvitt man inte ser mig själv uppochner som en sådan. Men just nu sitter kameran i diascanner-prototypen och då blev det en bild från början av 60-talet istället.

I denna vy är videon nedskalad till 1/3 för att ge plats för även en stillbild på skärmen. Jag har förstått det som att man alltid ska skala med heltal för att få till hyfsat rendering. Men videon finns alltid i fullt format i klienten för visning i fullscreen eller bildtagning.

[0] knappen är för stillbildstagning. Den dyker även upp i större format om man hovrar över bilden vilket behövs om det är en liten mobilskärm man tittar på. Fullscreenknappen till höger gör det den ska (fullt format). CPU-temperatur och CPU-last är bra att visa under utvecklingen. 49 grader ligger mycket väl under RPi trottelgräns på 60 grader. Annat blir det med MJpeg!

Tar man en bild så presenteras det så här:
UI2.JPG
Är det en mobil eller smalare skärm så läggs bilden istället under videon.

Som synes finns ingen Chromecastknapp. Det finns på to-do-listan att tillföra detta till användarsnittet, men koden för att Chromecasta är på plats. Nu har vi webbrowser-appar på de aktuella TV-apparaterna, så det har fått låg prioritet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Pen skrev: 14 maj 2025, 12:48:09
TomasL skrev: 13 maj 2025, 05:56:11 Jag Köpte en beg Reflecta DigitDia 5000, har skannat in ca 60k bilder, med mycket bra resultat.
Intressant. Den projektor jag håller på och modifierar är också en gammal Reflecta (Diamator AF). Då kanske själva mekaniken för att mata fram och centrera dian är av hyfsad kvalitet.
Nja, Reflecta tillverkar inte DigitDIan, de har brandat den.
Tror det är PIE som tillverkat den egentligen
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Rödhaken får avsluta resumen av fågelkamera-projektet innan jag går över till pågående diabildsscanner-projekt.
Rödhake2.jpg
Det är alltså en bild skapad av en frame i videoströmmen. Inget fotografiskt mästerverk, men man ser i alla fall att det är en rödhake som besöker oss. Det skulle vara spännande att lägga till möjligheten att ta stillbilder med sensorns fulla upplösning och se hur bra/dåligt resultatet blir. Men då måste man som sagt kunna se strömmen utan fördröjning för att kunna klicka i rätt ögonblick. I det här skedet gick inte det utan överhettning, så det kräver tillägg av aktiv kylning (vilket kommer att bli en del av diabildsprojektet ändå).

Men högupplösta bilder kräver också mycket noggrann skärpeinställning. Som inledningsvis nämndes träffas sensorn av en relativt liten ljusmängd jämfört med vad en fullsize sensor skulle ha gjort. Detta får man - speciellt i skymning - kompensera med större bländaröppning vilket ger mindre skärpedjup och därmed svårare att ställa in. Detta är väl det mest negativa jag hittat med arrangemanget.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Kan du inte autodetektera att det finns en fågel vid matbordet och då trigga en annan stillbildskamera som tar en serie bilder med bra skärpa?
Bra beskrivet projekt och målet uppnått en rödhake fångad.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Jo, så skulle man i o f s kunna göra. Det första programmet som jag provade - MotionEye - hade ju som namnet anger även rörelsedetektor. Men med det aktiverat så drog det ännu mer effekt. Men att dessutom detektera en fågel gissar jag är nästan omöjligt med bara en Raspberry. Vi får se om jag så småningom testar, när jag har försett kameran med fläkt.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Övergår då till diabildsscannern (lite oegentligt namn eftersom det inte är en skanner, men jag kör med det). Utgångspunkten är denna Reflecta som jag tror inhandlades ungefär samtidigt som Canon A1 kameran:
ProjektorOriginal.jpg
Med locket av ser det ut som på nästa bild som även visar vilka delar jag plockar bort:
ProjektorOriginal3_Rensning.jpg
I de beskrivningar som jag har inspirerats av, så plockar man endast bort objektivet samt ersätter färgkorrektionsfiltret med en opalglasskiva (vit skiva). Opalglasskivan bildar då i princip ett ljusbord bakom diabilden. Men jag vill även ha bort hallogenlampan på 150W som har en förmåga att värma upp diabilderna så att de plötsligt buktar sig efter 15-20s. Så den åker ut tillsammans med den första kollimatorlinsen (sitter under plåten) som då inte längre har någon funktion. Tanken är att jag istället monterar in en LED-platta som får agera ljusbord istället för opalglasskivan.

Följande delar skrotas alltså:
Rensat.jpg
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

I och med att halogenlampan skrotas, så kunde man tycka att även fläkten kunde tas bort. Men fläktmotorn driver även remmen till frammatningsmekaniken, så den måste sitta kvar. För att komma åt bättre monterar jag ur den tillfälligt.
Fläkt.jpg
Transformatorn skulle också kunna ersättas med en betydligt mindre, men dessvärre är fläkten lindad för 110V matad från sparlindning på transformatorns primärsida. Så även transformatorn blir kvar fast jag skulle behövt lite utrymme för ett interfacekort. Kanske inte så dumt att ha kvar lite tyngd heller när det hela ska riggas ihop senare.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Lyckligtvis finns min dissade diabildscanner från Classe eller Kjell i kan-inte-förmå-mig-att-kasta-lådan. Denna sprättas isär och ur dess inre hämtas dess LED-platta som förstås ska passa för en diabild. Resterna i övrigt kan nu förpassas till kasta-lådan.
LedPlatta.jpg
Jag hade hoppats att den skulle passa i den skena där färgfiltret satt men tyvärr är den aningen för smal. Men med lite filande så går det att istället klämma in den där den första kollimatorlinsen satt. Tejpar fast den preliminärt. Den hamnar nu lite långt ifrån diabilden men det verkar som att den andra kollimatorlinsen (som sitter kvar) fungerar som ett förstoringsglas för LED-plattan och fyller ut. Utan den så blir det mörkare i bildens periferi. Jag kan inte exakt förklara varför, men det tycks fungera. Nu ser det hela ut så här:
ProjektorModdad3_Tillagg.jpg
Ett litet kretskort har tillkommit för att husera en LM7805 som matar LED-plattan (via motstånd). Under det större gröna kretskortet sitter en släde med ett rör där projektorns objektiv satt. Där återstår nu bara ett ihåligt rör utan några linser alls. Släden användes för autofokus (styrt av kretskortet) och har nu mist sin funktion, men den får sitta kvar tillsvidare.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har i alla fall gjort ett test med en diaprojektor men gjorde inga större ansträngningar än att se om det fungerade. Det jag tyckte var lite ballt var att det var lätt att sno ihop en Arduino som dels matar fram en ny dia och, i mitt fall, generera ett pulståg som skickades via en IR-diod till kameran, som i mitt fall bara hade en IR-mottagare för en fjärrkontroll.

Inte utan stort intresse följer jag tråden.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Intressant.

Min diaprojektor är dessbättre så gammal att interfacet för frammatning mm är trivialt. Men jag hade ett annat projekt (egen styrning av min kylkonvektor) där problemet var exakt detsamma. Det fanns ingen annan ingång än IR-mottagaren. Men det var spännande att reverse-engineera protokollet och speciellt klurigt att knäcka hur checksummeringen gick till. Antar att du hade liknande problemställningar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag startade en tråd om mitt projekt men det har tagit semester ...

Någonstans hittade jag koden för fjärrkontrollen och tror den låg som en programsnutt för Arduinin, så det var mycket klippa och klistra. Jag har väl droppat diabilderna men har en hel del sv/v film att digitalisera och har lite grejer för det. Någon himla snäll människa 3D-printade en filmhållare för udda format funderar jag på den här: https://www.photax.se/product/pixl-latr ... mm-120-4x5, men det är en annan sak.

Nu har jag en diaprojektor i källaren och kanske när andra projekt är ur vägen ska jag kanske fortsätta och då kommer ditt projekt att vara en god inspirationskälla. :tumupp:
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Nu var det alltså dags att prova projektorn ihop med kameran. Efter ett antal experiment med projektor och kamera löst uppställda på labbänken insågs rätt snart att det blev väldigt svårt att ha kameran korrekt riktad utan att rigga upp det hela. Med så nära avstånd till objektet får man räkna med att kameran har 5 frihetsgrader (2 translationer och 3 rotationer) förutom avståndet till diabilden. Så någon form av uppriggning var nödvändig och då blev prototypen så här:
Rigg.jpg
Barnens gamla Mekano fick bidra till ett snabbt hopskruvat skensystem för kameran med vilket avståndet mellan kamera och diabild kan finjusteras. Kulleden för kamerafästet hämtades från en mindre tripod som jag hade (synd, för den var bra). Zoomobjektivet på 35-70mm är monterat på kameran och med detta inställt på 35mm kan man räkna ut att avståndet ska vara 280mm mellan diabild och sensor för att precis fylla ut bilden.

Klarar objektivet verkligen det korta avståndet? Visserligen är det ett makroobjektiv, men nej, det är inte gjort för så kort avstånd. Genom tidigare experiment befanns minsta avstånd till objekt vara ca 400mm för att få skärpa. Det stämmer rätt bra med skalan på ringen. Men om man fuskar genom att justera ut backfokusringen på kameramodulen några millimeter så fungerar det.

Det är ingen jättebra lösning, för nu måste man justera om backfokus om man vill använda kameran på normalt sätt. Jag är inne på att beställa en fast mellanring istället.
Användarvisningsbild
Pen

Inlägg av Pen »

Avståndet mellan diabild och sensor - givet att man precis vill fylla ut sensorn med bilden - är proportionellt mot brännvidden f. Så med ett mera vidvinkligt objektiv (lägre f) kan man få en kompaktare lösning, dock med förbehållet att objektivet klarar näravståndet (tillräckliga makroegenskaper). I kan-inte-förmå-mig-att-kasta-lådan hade jag en gammal Axis kamera med ett 4-10mm objektiv med C fäste och då var det ändå värt att prova. Det ger för det första en mycket nättare kamera:
Cobjektiv.jpg
Det går att trycka in objektivet en bit in i röret men till slut tar ju kamerahuset emot:
CobjektivMonterat.jpg
Beräknat avstånd mellan bild och sensor i läge f=10mm är 78mm men det är mer än en decimeter bara till projektorn kant, så bilden fyller som väntat inte ut sensorn (kanske omkring 2/3).

Och så dyker ett annat problem upp som jag såg att @HUGGBÄVERN också råkade ut för. Diamagasinet kan inte passera förbi kamerahuset:
CobjektivProblem.jpg
Ytterst förargligt då det endast rör sig om 1-2mm. Tänk om man hade vetat att det också skulle bli en diaskanner när man valde låda till fågelkameran.

Hur som helst, det går nog att få till en kompakt lösning på lite olika sätt om man verkligen vill, även om inte ovanstående fungerade. Kameramodulen i sig är så liten att den skulle kunna monteras separat på en 3D-printad släde som ersätter den befintliga i projektorn. Eller så skulle en C-objektiv någonstans i spannet f=20-25mm kunna fixeras i det befintliga röret. En parameter som jag inte alls har kunskap att bedöma är dock huruvida ett så vidvinkligt objektiv kommer att ge deformation i bilden (tunn-utseende). Gäller det även med en liten sensor?

Men jag kommer att fortsätta med den klumpigare prototypen. Saknar fortfarande uppfattning om hur bra detta kan bli.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte hem en sådan här till typ samma sorts projekt som ditt och tänkte att man skulle kunna, med skruven, skjuta kameran fram och tillbaka men icke. Skruven låser den övre sliden medan hela arrangemanget är väl tänkt att sitta på ett stativ och skjutas fram och tillbaka där.
Om du vill ha den kan jag skicka den till dig för jag har inget behov av den alls.
IMG_0616.JPG
Skriv svar