3.5mm audiouttag i bilen, problem med vibrationer och rörelser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

3.5mm audiouttag i bilen, problem med vibrationer och rörelser

Inlägg av DennisCA »

Jag gjorde en modifikation till min kassettspelare i saaben (kinestillverkad Alpine) så den ska få möjlighet att koppla telefonen dit via ett 3.5mm audiouttag. Den är inkopplad på radiokretsen och har en liten brytare så radiosignalen bryts och det tar från telefonen istället.

Bild

Bild

Men den har inte riktigt funkat som den ska i längden. Orsaken är nog vibrationer och att sladdarna rör sig och komponenten är för vek och svag, kontakterna är problemet, de är så små och klena. Den är menad för montering på ett kretskort och inte som jag gjort där jag löder kablar rakt på dessa.

Jag har försökt söka på nätet efter en komponent som skulle gjort den samma men kraftigare konstruktion men har inte sett nånting. Jag undrar om det ens finns nåt liknande?

Alternativet är väl att försöka löda om alla kablar igen och sen fylla hela kretsen med epoksi för att stabilisera allting. Då kanske det kunde hålla i längden-

Spelaren har en MBUS port för CD växlare också, man lär kunna använda denna för en bluetooth adapter, vilket kanske ändå är framtiden för det blir väl svårare och svårare att få en telefon med audiouttag. Fast jag tycker det är trevligt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: 3.5mm audiouttag i bilen, problem med vibrationer och rörelser

Inlägg av Glenn »

Jag moddade ju en saab originalstereo med line in, till BT, det kanske du skulle kunna göra med så slipper du kabeln ?

Dock så får du kanske ha en switch vad du ska lyssna på då.
hsd

Inlägg av hsd »

Kontaktypen brukar hålla bra men dessa är känsliga för smuts, prova rengöra
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Glenn skrev: 9 maj 2025, 10:25:36 Jag moddade ju en saab originalstereo med line in, till BT, det kanske du skulle kunna göra med så slipper du kabeln ?

Dock så får du kanske ha en switch vad du ska lyssna på då.
Jag har ju inget emot kabeln, det är ganska charmigt tycker jag, har t.om. en spiralkabel för gammaldags look. Fast bluetooth skulle väl gå an det också. Men helst skulle jag ta nån färdig lösning gärna, funderat om man skulle prova nånting likt detta, risken är väl stor det är bara skräp:
https://www.aliexpress.com/item/1005004065734638.html
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För det priset skulle jag ju chansa.

När jag vilke göra samma sak i en äldre bil jag har med clarionstereo så var motsvarande lösning väldigt mycket dyrare så jag köpte en beg CD-växlare istället :)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja men jag har inga CD skivor
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har använt dessa "EST Japan" TRRS jack kopplade som TRS till diverse projekt. Dom är ofantligt robusta och trevliga jämfört med tex. den modellen du använt innan.
Dom finns lite varstans om man googlar. Finns i grått och svart. Electrokit har en som ser likadan ut, men det framgår inte vad det är för fabrikat..

https://console5.com/store/est-japan-mi ... uctor.html

https://www.electrokit.com/3.5mm-jack-4-pol-chassie
-
s-l400.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fast monterad kabel som hänger ut från bilen till där du brukar ha mobilen, och en knapp för att växla källa?
Typ en Saab standardknapp (kanske Kanki här på forumet kan gravera text åt dit?) som styr ett litet tvåpoligt växlande relä

Tips: Vet inte hur det är gjort i din Alpine men generellt sett så brukar det antingen vara typ 4053 eller liknande analoga switchar för att växla ljudet, eller så är alla källor alltid mixade och man slår bara av/på strömmen för den källa som man lyssnar på. Om det redan är gjort så i din Alpine så skulle det ju kunna vara en utgångspunkt för att lägga till ett relä osv.

Bonus: Ha ett tredje läge där mobil och radio/band är aktiva samtidigt. Då kan du lyssna på radio och ändå ha appar som ger trafikvarningar osv igång.
Skriv svar