signalstörningar i printern?

Allt som rör 3D-skrivare.
Ashund_79

signalstörningar i printern?

Inlägg av Ashund_79 »

Halloj, Ny här på forumet.
jag har nydligen varit med och byggt en klipper baserad printer och vi har börjat få en massa konstiga artefakter i våra prints och vi misstänker att det är störningar.
jag tänkte att vi skulle kasta upp en fråga och se vad alla klocka skallar här kan komma fram till eller bekräfta.
vi använder en raise3d n2 pro som grund med BTT manta m8p med cb1, canbus ebb32, orbiter 2 och rapido 2 extruder.
canbus går med 4 trådar från canbus ner till mcu.
https://imgur.com/a/QZYSlu8
när vi testade satt mcu närmare extrudern och då hade vi inga som helst störningar men efter vi monterade datorn där den ska sitta permanent så dök dessa artefakter upp.
som sagt troligtvis är det signalkabeln men lika bra att få en andra åsikt :)

//A
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: signalstörningar i printern?

Inlägg av Klas-Kenny »

Standardfråga nummer 1 när det kommer till CAN-bus, hur har ni det med termineringsmotstånd?

Skall sitta ett 120R i var ände utav bussen, totalt två stycken på varje buss.
Ashund_79

Inlägg av Ashund_79 »

dom är korrekta. :tumupp:
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag tycker det ser lite för regelbundet ut för att vara störningar? Jag skulle kolla över allt mekaniskt, speciellt i z-axeln.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja första tanken är en wobblande Z-skruv, men vid närmare titt ser det ut som att lagren/plasten sväller åt alla håll på en gång.
Kan det möjligen vara temperaturen i extrudern som oscillerar kraftigt, om än långsamt?
Ashund_79

Inlägg av Ashund_79 »

min tanke var också att det skulle vara en vobblig axel men när det är så regelbundet som det är på alla sidor så dubbelkollade jag alla axlar och lager och allt det är inom toleranser.
jag tittade på kurvorna från utskrifterna och temperaturen stannar inom +-2 grader åt bägge hållen, jag hade en spike då den hoppade upp till 221 från 210 som var print temp.
just nu har vi varit upptagna med en massa annat så vi har inte haft tid att mecka med den, kommer att få tid över nästa vecka att förhoppningsvis fixa den.
min första tanke när jag såg printsen bredvid varandra var DC kurvor, jag är ingen expert på det men dom rör sig väl ganska regelbundet vid mätningar?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"jag tittade på kurvorna från utskrifterna och temperaturen stannar inom +-2 grader åt bägge hållen,"

Under förutsättning att tempgivaren har bra kontakt med värmeelementet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Dom flesta skrivare i dag kan ju skriva ut från en USB-sticka eller SD card. Då kam man ju skriva ut från det och konstatera om skrivaren fungerar Ok.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Ett tips i all välmening. Om du vill att folk faktiskt ska se dina bilder, så ladda upp dem på forumservern! (Jag orkar åtminstone inte klicka imgurlänkar, men har heller antagligen inte så mycket att tillföra i själva frågan.)
Skriv svar