Det är ett bra tips, jihe. Jag har också märkt att uppvärmd luft kan påverka trådens kvalitet över tid. För att minimera uttorkningen brukar jag förvara trådarna i en förseglad låda med fuktabsorberande medel när de inte används. Har du några speciella förvaringslösningar för dina trådar?
Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]
Re: Aktuella säljställen för 3D-tråd [samlingstråd]
Skriver mest PLA och den låter jag ligga framme utan problem. Jag har ganska torr luft hemma. TPU och nylon har jag i vakuumpåsar med silicagel, men de behöver väl ändå torkas när de skall användas.
Hinkar med tätslutande lock (10l, såna som proteinpulver levereras i t.ex., tillsammans med alla torkpåsar man får tag på. Fungerar för mig.
- LOLA-Christian
- Kontakt:
Inte provat men inte mycket att förlora på att testa en rulle.
Jag har en clas ohlson förvaringslåda med lock. I den ligger alla påbörjade filamentrullar tillsammans med fuktslukar-refill och en termometer-hygrometer. Det verkar fungera bra. Det ligger runt 26% luftfuktighet i lådan.
Nu har jag testat lite PA-CF, skulle säga väl godkänd kvalitet och pris.LOLA-Christian skrev: ↑22 januari 2025, 17:43:39 Någon som har använt filament från PrintOnion ?
Pris vs kvalitét?
Är det fortfarande att det tappar formen efter ett tag (ett tag = dagar/veckor)?
Var väldigt inne med kolfiberförstärkt nylon för några år sedan, tills man såg detta.
Var väldigt inne med kolfiberförstärkt nylon för några år sedan, tills man såg detta.
https://3dpart.se/ kan få tag på det mesta genom rikard.