En idé om denna tråd: Om ni har frågor som kan vara av allmänintresse om maskinerna så skriv ett pm till personen i fråga så kan man lägga till detta i beskrivningen i efterhand.
Tycker det här var en intressant tråd. Min maskin är inte så mycket hemmabygge egentligen men men...
Stegmotorer: Oriental motor, VEXTA, PK264-02B
Länk
Drivaxlar: Trapetsskruvar, mässingsmutter. Stigning 3mm/varv. Backlash ca 0.25mm.
Axelupphägning: Kullager (?)
Chassimaterial: Aluminiumprofiler.
Slädlösning: Plastbussningar utanpå aluminiumprofilerna.
Drivers: Hobby-cnc,
Bild på den fantastiskt snygga insidan, notera bland annat den med sax tillverkade kylflänsen.
Max fräs storlek yta: 40cm x 40cm x 6cm
Spindel: Spindelmotor från proxxon, steglös upp till 6000varv, ganska stark och tyst, den heter BFW 40/E. Jag har även en mindre spindel från proxxon som går upp till 20000varv.
Styrning: Mach3. Jag brukar ansluta den till min laptop. Just nu har jag den vid den stationära datorn, det är inga problem att köra andra program samtidigt som man fräser (även om alla verkar rekommendera att man har en separat dator för fräsen).
Kostnad: Mekanik ca 10000kr. Elektronik 1000kr. Spindlar 2500kr. Verktyg, vet inte
Kommentarer:
Slädlösningen är usel, maskinen är trögdriven och inte särskilt stabil. Jag funderar på om jag ska uppgradera till riktiga lager eller ordna en helt ny maskin.
Storleken är jag väldigt nöjd med, några fler centimeter i z axeln hade jag dock inte tackat nej till.
Exempel på jobb:
Plastdetalj
Mönsterkortsfräsning (kontur)
Test
Form i skumplast för kolfibergjutning
Liten plastdetalj
Plexiglas för robot
Döskalle (Den är inte så kantig som det ser ut, jag skalade kanterna med en skalpell)
Försök till gravyr...
Obligatorisk bild:
Fler bilder
Edit: Fräsmotorn heter BFW 40/E.