Huggbäverns synttråd (nytt namn)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Där gjorde jag slut på en sprejburk till. Inte nöjd med resultatet men jag ska gno lite försiktigt med ett 2000-papper och sedan tömma en burk klarlack på kroppen. Klarlacken avsedd för denna typ av färg dock.
Här är huvudet med de massiva stämskruvarna.
Och så det där att göra väldigt avlånga hål ...
Här är huvudet med de massiva stämskruvarna.
Och så det där att göra väldigt avlånga hål ...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Baskatarren har fått några lager klarlack och hänger på av-doftning på balkongen. Jag sprejade lacken på gården för att slipa sanera balkongen igen. Blir inte proffskvalitet men "good enuff".
Jag ska montera ihop den om några dagar.
Två projekt jag "jobbar" med:
Funderar på att ta fram en panel till den udda 8-stegs envelop sekvensern. Programmet jag använder klarar inte att fixa udda former på hål så det får bli en lång räcka hål som jag får fila upp.
När jag hämtade upp mixerförstärkaren i Göteborg fick jag glutta lite på några rackar som killen som gav bort förstärkaren hade. Det var en hel del mixermoduler han använde och jag har i princip inget sådant mer än några moduler med 2-3 analoga ingångar.
Projektet jag skulle vilja köra är en 4x4 matris mixer; 4 ingångar där varje ingång går till en räcka med 4 potar som mixar ner signalerna till 4 kanaler (insignal 1 hittar jag på utsignal 1, 2, 3, 4).
Här är de 4 ingångarna:
Här är EN rad av fyra där signalerna mixas ihop. Omkopplare för bi- eller unipolär utsignal.
Originalet använder 5 små kort; ett kort för ingångarna ...
... och fyra kort för mixning, ett per utgång.
Panelen visar lite hur det hela fungerar. Jag tänkte ta fram ETT kort med alla sexton potar, 4 + 4 in/ut-kontakter och de fyra omkopplarna. Två sådana kort kan nog funka bra ... eller tre.
Jag ska montera ihop den om några dagar.
Två projekt jag "jobbar" med:
Funderar på att ta fram en panel till den udda 8-stegs envelop sekvensern. Programmet jag använder klarar inte att fixa udda former på hål så det får bli en lång räcka hål som jag får fila upp.
När jag hämtade upp mixerförstärkaren i Göteborg fick jag glutta lite på några rackar som killen som gav bort förstärkaren hade. Det var en hel del mixermoduler han använde och jag har i princip inget sådant mer än några moduler med 2-3 analoga ingångar.
Projektet jag skulle vilja köra är en 4x4 matris mixer; 4 ingångar där varje ingång går till en räcka med 4 potar som mixar ner signalerna till 4 kanaler (insignal 1 hittar jag på utsignal 1, 2, 3, 4).
Här är de 4 ingångarna:
Här är EN rad av fyra där signalerna mixas ihop. Omkopplare för bi- eller unipolär utsignal.
Originalet använder 5 små kort; ett kort för ingångarna ...
... och fyra kort för mixning, ett per utgång.
Panelen visar lite hur det hela fungerar. Jag tänkte ta fram ETT kort med alla sexton potar, 4 + 4 in/ut-kontakter och de fyra omkopplarna. Två sådana kort kan nog funka bra ... eller tre.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Men så slår det mig att i originalet används fyra TL071 på ingången och 4 TL072 till summering/utgång och ett fåtal småkomponenter, så egentligen skulle man kunna montera potar/kontakter/omkopplare på en plåtpanel och löda elektroniken på ett experimentkort med TL072 för att minimera ledningsdragning.
Jaha, det här får fixas innan hustrun kommer hem...
Inte så illa pinkat av en halt häst:
Varför får jag inga sms från Aberlour Heggseth???
Jaha, det här får fixas innan hustrun kommer hem...
Inte så illa pinkat av en halt häst:
Varför får jag inga sms från Aberlour Heggseth???
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu börjar vi plocka ihop den ...
Den blir bättre än jag tänkt.
Den blir bättre än jag tänkt.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag måste fixa det JÄVLA spännet för remmen i botten. Skruvskallen holkades ur innan skruven gick i botten. Får mecka ut fanskapet och dra i en riktig skruv.
Jag ska täcka groparna för mikrofonerna och rattar och kontakt med kopparfolie. Jag hade folie men får också ta till lite koppartejp. Sedan kan jag skruva fast stallet och plektrumskyddet.
Hur fanskapet ska stämmas är en annan grej. Jag har (tillfälligtvis) förlagt stämapparaten till elguran och vet inte om den hade omkopplare för gitarr/basgitarr.
Jag ska täcka groparna för mikrofonerna och rattar och kontakt med kopparfolie. Jag hade folie men får också ta till lite koppartejp. Sedan kan jag skruva fast stallet och plektrumskyddet.
Hur fanskapet ska stämmas är en annan grej. Jag har (tillfälligtvis) förlagt stämapparaten till elguran och vet inte om den hade omkopplare för gitarr/basgitarr.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hålena för mikrofonerna har tydligen försvunnit (dränkta av färg säkert, så jag får försöka trolla fram nya hål. Jag tejpar mikrofonerna i urskärningarna i plektrumskyddet och lägger dit och gör markeringar med en pryl.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hålena gjorda efter alla konstens regler. Håligheten draperad med snigeltejp, plektrumskyddet på plats liksom stallet och strängarna. Basen ska bara stämmas men vi provspelar väl lite även om det låter ... falskt ...
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Coolt, både basen och basisten.
Jag *måste* få till ett besök i Vänersborg för att hälsa på.
Jag *måste* få till ett besök i Vänersborg för att hälsa på.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Törst du verkligen träffa Geezer "Huggbeaver" Butler??
Har du vägarna förbi, hör av dig lite tidigare så jag har något att bjuda på.
Har du vägarna förbi, hör av dig lite tidigare så jag har något att bjuda på.
Även om Rosa inte är "my cup of tee" så måste jag ändå tillskriva hantverket och genomförandet 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inte min heller men när jag set resultatet är jag ganska nöjd. Det vita med det rosa funkar faktiskt bra. Men jäklar i min dosa vad tung den är. Fattar varför somliga basister kör med Höfners violbas som är ihålig.
Huggbäverns synttråd (nytt namn)
Du får spela Rosa på bal så matchar färgen. Blev snyggt speciellt ihop med outfiten. Du får fråga Pink floyd om de behöver en basist.