varvräknare till 80-tals Citroen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46816
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av TomasL »

Nej, det är inte samma krets, Denna version av SL494 är en varvräknarkrets, ekvivalent med SAA1049, det är alltså INTE en PWM-krets, vilken dyker upp vid sökningarna.
SL494/SAA1049 är synnerligen gammal, och slutades tillverkas för typ 25-30 år sedan, väldigt svår att få tag på.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1972
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av YD1150 »

Stämmer! SL stod för System Logic (Semiconductor) i det databladet jag hittade som var fel. Riktiga tillverkaren är Plessey från UK.

Skulle det gå och bygga om den med en LM2907?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46816
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av TomasL »

I ett av de första inläggen finns det en länk, där man använder CD14538BE för att ersätta den.
Haralt
Inlägg: 3527
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av Haralt »

På franska heter varvräknare "compt-tours"
Jag vet inte om dessa nedan är rätt.

Här en för 98 Europengar.
https://www.franzoesische-klassiker-sho ... -fond-noir

Här är en ytterligare en för 40 Europengar.
https://www.lesanciennes.com/annonce/co ... gs-a652117
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
senmathal
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av senmathal »

Jag har en extra instrumenttavla men den är en Jaeger och är i sämre skick. Varvräknaren går inte att flytta över och kretsen ser annorlunda ut. Men kanske elektronikdelen fungerar till Vegliga om den nu är hel. Men anslutningsplinten passar inte så man får dra lite externa kablar.

Den där runda mätaren hos Französische ser likadan ut som min utom färgen på mätartavlan. Tror nästan den har dykt upp nyligen för jag har kollat för inte så länge sedan. Mätartavlan går att dra av och byta. Eller kanske enklare att flytta över elektronikdelen till min mätare.

/Mats
senmathal
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av senmathal »

Det blev så att jag dyrköpte mätaren från Französische Jag är kund där sedan förut och har gott förtroende för dom. Trodde först mätare var begagnad då dom även säljer begagnade delar men den var tydligen en NOS del.

Men tack alla ändå för hjälp och råd på detta fantastiska forum. Ibland finns inte möjlighet att nå ändå fram hur bra hjälp man än får. Hade så klart varit roligt att hitta rätt krets och laga istället för att köpa nytt.

/Mats
Haralt
Inlägg: 3527
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av Haralt »

Vad bra, huvudsaken är väl att få en fungerande varvräknare.

Han anger i annonsen att den är ny "Pièce neuve d'époque. 95549555"

Men fråga Daniel på Französische om han vet var få tag i IC-kretsen.
Daniel Engelhardt
info@franzoesische-klassiker.de
senmathal
Inlägg: 71
Blev medlem: 9 november 2009, 18:29:54

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av senmathal »

Jo den är ny. Jag kan ju alltid höra med honom om IC kretsen men har dom inte tillverkats senast 25-30 åren gissar jag att det är svårt även för honom. När jag Googlade hittade jag en sida där dom specialiserat säg på äldre komponenter men nu hittar jag inte dit igen. Och inte är det säkert att den dom hade var rätt heller.

/Mats
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12430
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 28 april 2025, 15:01:31 Du kan inte mäta med en multimeter, du behöver ett oscilloskop för detta.
För felsökning behöver du också en tongenerator eller liknande så du kan simulera signalen från tändspolen.
Också:

MÄT INTE PÅ TÄNDSYSTEMET MED NÅGOT DU VÄRDESÄTTER!

Back-emk när brytarspetsarna eller utgången på elektronisk tändning "släpper" är rätt hög. Vet inte exakt hur mycket den som värst kan bli, men jag skulle inte våga mäta på en sån signal med t.ex. en multimeter med någon form av elektronik, och med oscilloskop skulle jag nog använda en hemgjord 100x-probe med typ zenerdioder som överspänningsskydd eller liknande.

OBS: ifall man inte har tändstift osv anslutet korrekt så blir back-EMK mycket högre. Praktiska studier visar att denna back-EMK räcker för att steka en Ford Duraspark-tändmodul :(


===============================

Angående kretsen:
Kolla upp om det finns nån Östtysk ekvivalent! Chansen att hitta en sådan är kanske låg, men ändå.
Vet inte om de sålde bil-el till några andra än VW, men Volkswagen använde östtysk bil-el då det begav sig.
Som sidospår så på den tiden Kjell&Co sålde "blandade IC-kretsar" för inte så mycket pengar, för typ max 20 år sen, så lär det ibland bland annat ha ingått en Östtysk krets för intervalltorkare på bil.
De lär ju garanterat ha gjort nån krets för varvräknare, "sportiga" VW Golf osv hade säkert varvräknare, antar jag?
(De hade LED bar graph istället för visarinstrument för tankmätaren på de inhemska Trabant och Wartburg, men tror de bara hade typ fem steg, och det var en kostnadsbesparing för LED var billigare än visarinstrument :) )
Annars är ju Rumänien det land som de latin-baserade språken i första hand samarbetade med, tack vare viss likhet mellan språken, men jag känner inte till om Rumänien tillverkade någon elektronik. Tror inte det. (Rumänien producerade ju Citroen på licens, och rent av även en Oltcit-modell som inte fanns som Citroen. Typ nåt Citroen utvecklat men Peugeot-Renault tyckte var för galet när de hade köpt Citroen, så konstruktionen såldes väl på licens till Rumäniens Oltcit. Hubnut på youtube har haft två (!!!) trasiga sådana, tror en haft motorbrand och den andra fick han aldrig att starta för att han är en fullständig idiot på allt elektriskt och han vägrar också erkänna det. Alla kommenterade att det satt ett eftermarknadsstöldskydd och att det borde ha gått att bara koppla förbi det, typ man såg hur kablar till tändningen var kapade och hade garanterat gått att bara återställa, men det var "elektronisk tändning som man måste anlita en expert för att fixa", ungefär.

Sorry för lite sidospår, men ändå :)
Skriv svar