Krets för att dela PWM pulslängd? [Löst]
- Electricguy
Krets för att dela PWM pulslängd? [Löst]
Jag har en applikation där jag skulle behöva dela pulslängden på en PWM signal till hälften.
Detta för att sänka hastigheten på en datorfläkt med en redan existerande PWM-signal som jag inte kan sänka mer än den redan är.
Vad är smidigast.. Bygga något eget med en 40-serie flip-flop, eller finns det någon färdig Kina modul som någon har snubblat över och kan rekommendera?
Det behöver vara en rätt så liten lösning fysiskt. Tänk i runda slängar storlek som en sockerbit ungefär.
Den behöver kunna drivas direkt från +12V, och hantera 5V signaler upp mot 30kHz.
Detta för att sänka hastigheten på en datorfläkt med en redan existerande PWM-signal som jag inte kan sänka mer än den redan är.
Vad är smidigast.. Bygga något eget med en 40-serie flip-flop, eller finns det någon färdig Kina modul som någon har snubblat över och kan rekommendera?
Det behöver vara en rätt så liten lösning fysiskt. Tänk i runda slängar storlek som en sockerbit ungefär.
Den behöver kunna drivas direkt från +12V, och hantera 5V signaler upp mot 30kHz.
Senast redigerad av Electricguy 28 april 2025, 20:58:17, redigerad totalt 1 gång.
Re: Krets för att dela PWM pulslängd?
En 8pin PIC och ett enkelt program löser nog det där. Den drar nog så lite ström att en zener och motstånd räcker för att göra 5V av 12V
Är det en fast längd på PWM-pulsen som ska halveras (d.v.s. du vill egentligen bara ha nåt som ger en PWM-signal med kortare pulsbredd), eller är det en variabel (så du behöver halvera tiden som den är på oavsett hur lång pulsen är)?
I det senare fallet är jag rätt övertygad om att det inte går att lösa utan att först detektera frekvensen.
I det senare fallet är jag rätt övertygad om att det inte går att lösa utan att först detektera frekvensen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
I datorer brukar det vara en fast frekvens, så det är tiden pulsen är hög som ska halveras, dynamiskt. Så man lär ju behöva mäta pulslängden och sen peta ut en hälften så lång. Frekvensen kommer ju då av sig självt.
- Electricguy
Hmm, jaa, ju mer jag tänker på det, desto knöligare känns det att lösa det med diskret elektronik. Så en liten PIC skulle kunna vara ett alternativ.
Pulslängden ändras dynamiskt, men frekvensen är konstant.
Jag har möjlighet att programmera PIC, och har ett rör PIC12F675 tillhanda, men ingen jäkla aning om hur man ska bete sig. Jag misstänker att man helst vill skriva koden i assembly eller C, istället för PIC-BASIC som min chef annars roar sig med.
Pulslängden ändras dynamiskt, men frekvensen är konstant.
Jag har möjlighet att programmera PIC, och har ett rör PIC12F675 tillhanda, men ingen jäkla aning om hur man ska bete sig. Jag misstänker att man helst vill skriva koden i assembly eller C, istället för PIC-BASIC som min chef annars roar sig med.
Jag tänkte att du skulle ta bort varannan puls? Borde gå med en flipflop och ett fyrpack nand-grindar eller så.
Baserat på vad som hitintills givits, helt ersätta PWM-genererringen eller påverka befintlig krets eller dess sensor känns som mer ren och okomplicerad väg att gå än att addera något komplicerat i serie.
Beroende på anledning och mål finns många andra lösningar.
Ett alternativ är att RC lågpass-filtrera befintlig PWM till en variabel DC-nivå som sedan styr en PWM-krets med önskad relation.
Det räcker med en OP-krets för detta.
En mycket enkel variant är om man bara vill sätta ett max-värde på befintlig PWM med en 555 som tvingar pulsen låg efter viss maxtid om den inte redan är låg.
Detaljer om faktiska elektriska funktionen och syftet skulle underlätta förståelsen.
Om ändamålet är att minska luftflöde eller ljud från fläkt kan det vara enklare att klippa av lite på fläktvingarna.
Fläktljud kan minskas påtagligt på en massa olika sätt. Montera fläkten i gummidämpare så att vibrationer inte överförs till stomme. Tvinga inte fläkten ta luft genom perforerade hål precis bakom fläkten. Det blir blåsljus pga av alla hålen som minskar om fläkten ges ett avstånd till luftstrypningen.
Beroende på anledning och mål finns många andra lösningar.
Ett alternativ är att RC lågpass-filtrera befintlig PWM till en variabel DC-nivå som sedan styr en PWM-krets med önskad relation.
Det räcker med en OP-krets för detta.
En mycket enkel variant är om man bara vill sätta ett max-värde på befintlig PWM med en 555 som tvingar pulsen låg efter viss maxtid om den inte redan är låg.
Detaljer om faktiska elektriska funktionen och syftet skulle underlätta förståelsen.
Om ändamålet är att minska luftflöde eller ljud från fläkt kan det vara enklare att klippa av lite på fläktvingarna.
Fläktljud kan minskas påtagligt på en massa olika sätt. Montera fläkten i gummidämpare så att vibrationer inte överförs till stomme. Tvinga inte fläkten ta luft genom perforerade hål precis bakom fläkten. Det blir blåsljus pga av alla hålen som minskar om fläkten ges ett avstånd till luftstrypningen.
Äggsakt kaffemannen,
trådstartaren nämner inte vad som ska åstadkomma genom ändring av pulslängd och vad som är anledning till att pulslängden ska ändras. Det bör väl egentligen först nämnas i 1:a inlägget.
trådstartaren nämner inte vad som ska åstadkomma genom ändring av pulslängd och vad som är anledning till att pulslängden ska ändras. Det bör väl egentligen först nämnas i 1:a inlägget.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det står ju klart och tydligt i första inlägget vad som ska åstadkommas.
"sänka hastigheten på en datorfläkt med en redan existerande PWM-signal som jag inte kan sänka mer än den redan är"
Jag tror inte det är önskvärt att modifiera kortet signalen kommer ifrån på något sätt.
Jag tror det enklaste är en PIC eller motsvarande, för att helt enkelt läsa av befintlig PWM och återskapa signalen på önskat sätt.
"sänka hastigheten på en datorfläkt med en redan existerande PWM-signal som jag inte kan sänka mer än den redan är"
Jag tror inte det är önskvärt att modifiera kortet signalen kommer ifrån på något sätt.
Jag tror det enklaste är en PIC eller motsvarande, för att helt enkelt läsa av befintlig PWM och återskapa signalen på önskat sätt.
Men varför ska hastigheten behöva sänkas? Det är det som inte nämns
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Spelar det någon roll egentligen?
Electricguy är inte den som snöar in sig på en lösning utan att ha funderat på om det finns några andra sätt att lösa det på.
Varför vill man sänka hastigheten på en fläkt tror du?
Visst, det går kanske att köpa en annan PWM-styrd fläkt som har ett mycket lägre maxvarvtal.
Electricguy är inte den som snöar in sig på en lösning utan att ha funderat på om det finns några andra sätt att lösa det på.
Varför vill man sänka hastigheten på en fläkt tror du?
Visst, det går kanske att köpa en annan PWM-styrd fläkt som har ett mycket lägre maxvarvtal.
- Electricguy
Det skulle kunna vara en entuell lösning ja.

Okej, då ska vi se. Det är frågan om en HP DL585G2 server från 2007, där det i standard sitter 6st DELTA PFC1212DE fläktar. Datablad: https://www.delta-fan.com/Download/Spec ... DE-F00.pdf
i hot-swap hållare så de smidigt kan bytas under drift.
Fläkten är i princip inklädd i hållaren, som har ett kontaktstycke på botten som ansluts direkt till ett bakplan. Så det är inte mycket plats att addera elektronik eller ta ut svängarna med vibrationsdämpare etc.

Flätarna kan ses i sina hållare monterade i chassit på den här bilden. Jag har börjat byta dessa fläktar till moderna, då de har väldigt mycket "motorkugg" som ger upphov till en herrans massa stomljud och vibrationer.
Jag byter dessa till ARCTIC S12038-8K. Länk: https://www.arctic.de/en/S12038-8K/ACFAN00294A
Original fläktar har en inverterad PWM-signal jämfört med vad som är standard idag. Jag har löst detta med en transistor och ett par motstånd som vänder på signalen. Med gott resultat. Men då de varvar upp till 8000rpm, jämfört med original fläktar som bara går att skrämma upp i 5500rpm så blir lägsta varvtal högre än i standardutförande. Och iom. att dessa maskiner är designade med väldigt mycket mer kylning än vad som behövs i ett vanligt hem för diverse hobbybruk, så kan fläktarna teoretiskt sett dras ner en bra bit till.
Det som övervakar och styr fläktarna är en fristående FPGA som anser om fläktarna håller måttet eller inte. Det finns inga inställningar för fläkthastigheter i BIOS.
På nyare HP servrar kan man fulhacka fläktkurvorna genom att programmera om FPGA'n under drift, men det går inte på den här gamla burken.
Seriemotstånd på matningen till respektive fläkt är heller inte praktiskt, då de kan dra ett par ampere styck, och det inte finns plats för något så stort motstånd.
Det går heller inte att kasta in tysta fläktar med lågt varvtal då dessa inte ger i närheten av det statiska tryck som krävs för att få luft genom chassit.
Med andra ord är det enda praktiska sättet att halvera värdet på PWM-signalen som styr fläktarna. Hoppas förklaringen räcker, då den inte ändrar förutsättningarna alls eller spelar någon roll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är detta som undanshölls forumsmedlemmarna, i all välmening.
"Jag har börjat byta dessa fläktar till moderna, då de har väldigt mycket "motorkugg" som ger upphov till en herrans massa stomljud och vibrationer."
Det är helt enkelt oljud från fläktar som ska minskas. Det är ju detta trådstartaren vill åstadkomma. Inte för att spara ström genom sänkt fläkthastighet, ej heller för att minska uppvirvling av damm i rummet.
En datorplåtlåda är nog en bra resonanslåda, är ju tunn plåt. Kan man inte limma gummiduk på plåten och få bort en del oljud?
Skulle det gå att montera ett motstånd i serie med fläktmotorn, och på så vis minska dess effekt? En sådan datorfläkt drar väl bara någon Watt.
Rédigé: mata 2 st fläktar seriekopplat, så deras effekt sänks.
"Jag har börjat byta dessa fläktar till moderna, då de har väldigt mycket "motorkugg" som ger upphov till en herrans massa stomljud och vibrationer."
Det är helt enkelt oljud från fläktar som ska minskas. Det är ju detta trådstartaren vill åstadkomma. Inte för att spara ström genom sänkt fläkthastighet, ej heller för att minska uppvirvling av damm i rummet.
En datorplåtlåda är nog en bra resonanslåda, är ju tunn plåt. Kan man inte limma gummiduk på plåten och få bort en del oljud?
Skulle det gå att montera ett motstånd i serie med fläktmotorn, och på så vis minska dess effekt? En sådan datorfläkt drar väl bara någon Watt.
Rédigé: mata 2 st fläktar seriekopplat, så deras effekt sänks.
Senast redigerad av Haralt 27 april 2025, 13:17:17, redigerad totalt 4 gånger.
- Electricguy
Och på vilket sätt ändrar det resultatet jag söker? Den där informationen är tämligen meningslös i sammanhanget.
Har du inga tankar eller idéer för hur jag kan lösa problemet så kan du sluta försöka visa dig duktig.
Vibrationerna har jag ju redan löst genom att byta till moderna fläktar. Det är ljudnivån jag vill få ner.
Saxat från mitt tidigare inlägg> "Seriemotstånd på matningen till respektive fläkt är heller inte praktiskt, då de kan dra ett par ampere styck, och det inte finns plats för något så stort motstånd."
Har du ens läst? Varje fläkt drar ca 38W vid full hastighet.
Har du inga tankar eller idéer för hur jag kan lösa problemet så kan du sluta försöka visa dig duktig.
Vibrationerna har jag ju redan löst genom att byta till moderna fläktar. Det är ljudnivån jag vill få ner.
Saxat från mitt tidigare inlägg> "Seriemotstånd på matningen till respektive fläkt är heller inte praktiskt, då de kan dra ett par ampere styck, och det inte finns plats för något så stort motstånd."
Har du ens läst? Varje fläkt drar ca 38W vid full hastighet.
Du är säker på att det inte finns nån "cooling performance" meny eller nåt liknande i bios ?
Var länge sen jag jobbade med HP-servrar nu men det brukade finnas iaf, som kunde ställas på typ "optimize for maximum cooling" (den ville man INTE ha) osv.
Var länge sen jag jobbade med HP-servrar nu men det brukade finnas iaf, som kunde ställas på typ "optimize for maximum cooling" (den ville man INTE ha) osv.