Hej på er,
Sitter med en Ubiquiti Switch 8 150W från en kund där vi bytt ut hårdvaran då den har lyckats bli bränd och fungerar inte i nuläget.
Tänkte att jag skulle försöka laga denna, om det går. Första steget blir ju att ta bort komponenterna, då de ser ut att vara "port"-specifika och blir man av med någon port så är det ju inte hela världen, men är det brända värre så kanske kortet inte fungerar som det ska ändå. Så första steget blir ju att ta bort de skadade komponenterna och rengöra.
Men, innan jag gör detta tänkte jag kolla om ni möjligen känner igen komponenterna och kan säga vilken tillverkare och möjligen artikelnummer. Alternativ är ju möjligt såklart, så länge man förstår sig på vad det är för komponent.
Har ofta problem med diodliknande att förstå vad det är för sort, eftersom det finns många olika i diod-kapslingar, så svårt att veta exakt vad för variant det sitter.
Komponenterna Q149, Q156 tror jag kan vara en SI9407BDY-T1-E3 från Vishay
https://www.mouser.se/ProductDetail/Vis ... aLRA%3D%3D
V2 och V3 ser ju ut som säkringar, men jag har svårt med det som står på. Jag sökte efter Fuse F 100 .33 och fick fram att det kanske kan vara en 100mA säkring på 33V, kan det stämma? 33V är visserligen lite i snåla laget kanske när det gäller POE+ vilket denna switch har, som ligger på 50-57V. Men det kanske är en annan del på kretskortet.. detta kanske är någon sorts styrsignal? Oavsett behöver man ju inte gå över det tillverkaren har satt dit, eftersom det är menat att fungera för normal funktion.
Dioderna D250, D256 och möjligen D248 har jag ingen aning om som sagt. Beteckningen är någon logga till vänster uppe, sen A på samma rad, nästa rad säger B 3100.
Vad tror ni, kan ni hjälpa mig med detta? Hade varit trevligt att få igång switchen och använda den själv.
Edit..
Laddade upp större bild..
Ubiquiti Switch 8 150W - bränd, komponenter?
Ubiquiti Switch 8 150W - bränd, komponenter?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Ubiquiti Switch 8 150W - bränd, komponenter?
Toffie,
här har du vart fall LF beteckningen på en komponent, så du kan leta vidare.
Länk till datablad tillverkaren Littelfuse.
https://4donline.ihs.com/images/VipMast ... 234799DDF0
här har du vart fall LF beteckningen på en komponent, så du kan leta vidare.
Länk till datablad tillverkaren Littelfuse.
https://4donline.ihs.com/images/VipMast ... 234799DDF0
Aha, det var en Littelfuse, Tack Haralt! ❤
Nu är det bara dioderna, de ser ju inte trasiga ut, men de är ju i farozonen där det brunnit, så det kan ju vara trevligt att byta ut de också, då jag åtminstone behöver lossa komponenterna för rengöring och inspektion av kortet.
Nu är det bara dioderna, de ser ju inte trasiga ut, men de är ju i farozonen där det brunnit, så det kan ju vara trevligt att byta ut de också, då jag åtminstone behöver lossa komponenterna för rengöring och inspektion av kortet.
Uppdaterar med vad jag tror kan vara rätt komponent, för dioden.
Jag tror att det kan vara en Schottky diod på 3A med 100V framspänning, det är vad man får fram om man söker på B3100 vilket jag givetvis inte gjorde tidigare
Ska göra en beställning, om jag lyckas rengöra kortet efter borttagning av komponenterna och ifall kortet ändå startar när jag fått bort allt kol. Vi får se hur det går
Jag tror att det kan vara en Schottky diod på 3A med 100V framspänning, det är vad man får fram om man söker på B3100 vilket jag givetvis inte gjorde tidigare

Ska göra en beställning, om jag lyckas rengöra kortet efter borttagning av komponenterna och ifall kortet ändå startar när jag fått bort allt kol. Vi får se hur det går

toffie,
D248, på den står det nog "K" uppe till vänster, betyder förmodligen katod och uppe till höger står det "A", betyder förmodligen anod.
D248, på den står det nog "K" uppe till vänster, betyder förmodligen katod och uppe till höger står det "A", betyder förmodligen anod.
3A 100V stämmer bra.toffie skrev: ↑25 april 2025, 17:17:34 Uppdaterar med vad jag tror kan vara rätt komponent, för dioden.
Ska göra en beställning, om jag lyckas rengöra kortet efter borttagning av komponenterna och ifall kortet ändå startar när jag fått bort allt kol. Vi får se hur det går![]()
"A" tror jag står för kapslingen, SMA (DO-214AC).
"B" tror jag står för Schottky diod. (edit: som du har skrivit ser jag nu)
Så t ex https://www.mouser.se/ProductDetail/Com ... G0mA%3D%3D (det finns flera tillverkare av dessa)