Hur var tennet att använda? Hade nog bara tänkt leta efter bra blyfritt själv vid detta laget.Prins Valiant skrev: ↑19 december 2023, 09:52:13 Själv köpte jag blyat lödtenn hos Temu för 2 dagar sedan. Fantastiskt pris, 250gr med fri frakt, 158 kronor. Dagen efter var det redan på väg från Kina med DB Schenker. Lär anlända om ca 2 veckor.
Blyat lödtenn
Re: Blyat lödtenn
-
Eftersom jag bara är en ren amatörlödare kan jag inte avgöra om det är bra eller dåligt i jämförelse med andra fabrikat. Men det funkar för migLotsen skrev: ↑19 maj 2024, 14:22:54Hur var tennet att använda? Hade nog bara tänkt leta efter bra blyfritt själv vid detta laget.Prins Valiant skrev: ↑19 december 2023, 09:52:13 Själv köpte jag blyat lödtenn hos Temu för 2 dagar sedan. Fantastiskt pris, 250gr med fri frakt, 158 kronor. Dagen efter var det redan på väg från Kina med DB Schenker. Lär anlända om ca 2 veckor.
Angående blyat tenn och att bunkra upp för en livstid.. Har någon en uppfattning om hur flussmedel i multicore och liknande åldras?
Vill minnas att jag läst något om begränsad livslängd.
Vill minnas att jag läst något om begränsad livslängd.
Rullen som jag använder och som börjar ta slut nu fick jag på 70-talet...
Funkar fortfarande utan problem!
Funkar fortfarande utan problem!
Min nuvarande rulle stal jag när jag gick i gymnasiet typ 1992. På upphällningen, men har bunkrat mer. Har inte märkt att den skulle ändrat egenskaper.
Jag såg det finns lödtenn med smältpunkt 180 oC. Kostar ca 20000 kr/kg, så inte billigt.
Det är:
42 vikts-% Tenn
57 vikts-% Bismut
1 vikts-% Silver
https://www.reichelt.de/de/de/shop/prod ... mm_-310495
Är det bra att löda med det lödtennet Voltera?
Gammalt hederligt lödtenn består av 60 % Tenn, 40 % Bly och smälter vid 185 oC.
Ny blyfria tennloden 96,5 % Tenn, 3 % Silver och 0,5 % Koppar, smälter först vid 220 oC. Risk man bränner sönder kopparbanor och komponenter?
Det är:
42 vikts-% Tenn
57 vikts-% Bismut
1 vikts-% Silver
https://www.reichelt.de/de/de/shop/prod ... mm_-310495
Är det bra att löda med det lödtennet Voltera?
Gammalt hederligt lödtenn består av 60 % Tenn, 40 % Bly och smälter vid 185 oC.
Ny blyfria tennloden 96,5 % Tenn, 3 % Silver och 0,5 % Koppar, smälter först vid 220 oC. Risk man bränner sönder kopparbanor och komponenter?
Lågtemplödtenn har väl väldigt speciella tillämpningsområden, inget man behöver/ska använda till vanliga lödningar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag har bitar av tenn som smälter vid 60-70 grader, men som Glenn påpekar, dessaa sortens lod har olika och speciella användningsområden. De lod som har mycket låga smältpunkter innehållar dessutom oftast tungmetaller.
Lågtemperaturlod var väldigt vanligt som temperatursäkringar på transformatorer, för länge sedan.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är också bra att ha när man tar bort stora kretsar och man inte har möjlighet att värma upp alla ben samtidigt, eftersom det håller sig flytande längre.
Bara slabba på en massa lågtempstenn runt om och gå några varv med lödpennan.
Men man får vara noga med att få bort allt detta tenn från kortet sen också.
Bara slabba på en massa lågtempstenn runt om och gå några varv med lödpennan.
Men man får vara noga med att få bort allt detta tenn från kortet sen också.
Jamen det Voletera-tennet jag pekar på, har ju bara 5 oC lägre smältpunkt jämfört gammalt hederligt 60 Sn och 40 Pb lödtenn.
För ca 20 år sedan skulle ingen tycka att det har särdeles låg smältpunkt, eftersom normalt lödtenn smälter vid 185 oC.
För ca 20 år sedan skulle ingen tycka att det har särdeles låg smältpunkt, eftersom normalt lödtenn smälter vid 185 oC.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej 5 grader är knappt någon skillnad.
Nu tänkte jag mer på det som Huggbävern nämnde.
Nu tänkte jag mer på det som Huggbävern nämnde.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag hade tenn jag kunde smälta under vattenkranen (varmt vatten). Lödde modell-lok från England på 80-talet och de var i vitmetall och att löda med detta lågsmältande tenn var perfekt. Blev det fel - spola under kranen. Använde fluorvätesyra som flussmedel.
På gamla jobbet har man just smältsäkringar gjorda av två mässingsbleck hoplödda med lod för (standard) 72 grader men även (en annan standard om sprinklersystemet ska gå på innan rökluckorna ska öppnas) 90 grader och vi hade nog en kund som ville ha 120-graders.
Vital ingrediens är indium i lågsmältande lod men även tungmetaller som kadmium förekommer. Man kan nästan löda glas med indium.
På gamla jobbet har man just smältsäkringar gjorda av två mässingsbleck hoplödda med lod för (standard) 72 grader men även (en annan standard om sprinklersystemet ska gå på innan rökluckorna ska öppnas) 90 grader och vi hade nog en kund som ville ha 120-graders.
Vital ingrediens är indium i lågsmältande lod men även tungmetaller som kadmium förekommer. Man kan nästan löda glas med indium.