Cylinderslipmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Cylinderslipmaskin

Inlägg av 4kTRB »

Håller på att slipa och måla om massor av läkt i en spalje.
Efter att ha slipat med handhållen planslip ett tag så började jag fundera på om det inte vore bättre med en sån där cylinderslip jag sett de bygger på Youtube.
Så nu har jag skruvat ihop en och testat. Har testat med en sliprulle med 10mm gångstång och det fungerade väldigt bra ett tag men sedan så krökte gängstången sig
och det blev obalans. Lite tänkte jag det redan från början då gängstänger är ganska mjuka och dessutom med gängor så blir den ju ännu smalare än 10mm praktiskt sett.

Så nu har jag monterat i en 15mm stålaxel och två passande kullager som fanns i bra att ha lådan.

Hoppas mer på den här axeln. Ordnade med ställbar höjdinställningsskruv och kan låsa med 2 vingmuttrar.
Lagerhållare byggdes i ek.
CS_000.jpg
CS_001.jpg
CS_002.jpg
CS_003.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Cylinderslipmaskin

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul att se. :tumupp:
Smart höjd-justering.
Men oväntat att gängstången krökte sig. Jag trodde att sliprullen skulle göra det tillräckligt starkt.

(Håller själv på att bygga en. Har bara sågat ut delarna till rullen än. I mitt fall valde jag plywood eftersom jag hade en massa små restbitar av det. Bygger oftast av diverse smågrejer om det ändå bara ska vara till verkstan. :) )
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kul! Hade bara tunnare plywood. Nackdelen med spånplatta är om den blir fuktig så jag har lackat exponerade ytor.
Gängstången krökte sig mellan rullen och kullagren, det är lätt med flera meter långa ojämna träbitar, de
är lite ojämn tjocklek på, att skruva ner för hårt och då blir det för mycket tryck på rullen.
Var lite osäker på hur tungt den där vridinställningen skulle vara att skruva men det fungerar förvånansvärt bra.
Köpte Biltemas K50 smärgelduk på rulle och satte fast med dubbelhäftande tejp i ändarna.
Eventuellt ska jag ha någon skruvbar plugg-låsning i stället.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En trummslip är guld. Jag byggde en för några år sedan. Man kan se den i aktion 1:45 in i videon. Har några byggbilder någonstans tror jag. I starten på videon visar jag ett knep hur man slipar en vriden bräda så att den blir rätt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är det en trefasmotor kopplad för 230?
En annan sak jag funderade på är om det spelar någon roll åt vilket håll cylindern snurrar?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

3-fas med kondensator. Motorn är från en gammal vattempump. Valsen skall rotera så att biten tryck emot dig. Går den åt andra hållet så försvinner den genom slipmaskinen som en kanonkula så fort den går in i valsen.

Du bör nog klämma fast slipduken ordentligt. Att bara tejpa ger dig ideliga problem.
Jag har fräst ur valsen lite i båda ändar och filat till en tjock bricka med hål i som jag skruvar in i valsen och klämmer fast flikarna på slipduken med.

Jag antar att du har en slipduk som är lindad som en spiral kring valsen. Du får ju då en spetsig flik i varje ände som är lätt att klämma fast i det lilla urtaget. Min slipduk har suttit bra i mer än 50 timmar och sitter fortfarande bra. Jag brukar borsta den med en mässingborste i bland för att hålla den ren från slipdamm.
valsände.png
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ja det var en smidig lösning med bricka.
Jag har 2st trefasmotorer liggandes men får ta reda på hur de ska kopplas för 230.
Jag har även en fin tvättmaskinsmotor men den är mindre och kanske den har för hög rotationshastighet?
Kör med borrmaskin så länge och det verkade fungera bra bara det är balans i maskineriet. Remskiva skulle jag också kunna använda på borrmaskinen.
Jag har också testat att köra åt båda hållen med reverseringen på borrmaskinen, de långa läkterna att hålla i och jag tyckte det fungerade bra åt båda hållen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hittade det här om att ha 3-fasmotor kopplad till 1-fas...

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det där med att det man slipar far igenom och ut på andra sidan som det vore skjutet ur en kanon....
har du testat det?
För då måste ju materialet avverkas i en hiskelig hastighet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Min trumma snurrar med 2000 rpm, Kanonkula är väl att ta i men fort rör den sig. Jag har fått biten i magen någon gång när jag råkat släppa den. Det kändes kan jag säga. :?
Kör man korta delar så är det besvärligt att bromsa biten i jämn takt om valsen matar. Det måste ju göras i bakänden på maskinen. Det är lättare att skjuta in den i jämn takt framifrån än att hålla emot på baksidan.

Om valsen skall mata fram biten så kan den ju dessutom stanna eller sakta ned om friktionen mellan biten och plattan skulle bli för stor, då blir det gropar i biten direkt. När man trycker den igenom så har man full kontroll på matningshastigheten.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den ena motorn är kopplad för 230V men är bara på 100W
Den andra är på 750W men det krymper väl en del om den drivs med 1-fas antar jag.
Undra om 100W är tillräckligt? Låter ju inte mycket för en så pass stor motor.
MotorA.jpg
MotorA_Skylt.jpg
MotorB_Skylt.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har slipat cylinderrullen och justerat lite så den får samma diameter hela vägen.
Cylindern hamnade inte helt i parallell med arbetsbordet så jag fick avverka lite i botten på det ena stödet.
Ska fintrimma lite mer för det spänner aningen snett och då går inte rullen runt så ledigt som den kan göra.
Jobbigt med trä utan exakta maskiner att få det i vinkel med mera. Rena hantverket.
Borrade ur ett hål med centrumborr i rullen och fäste smärgelduken med skruv. Får se om det duger.
Tillverkade en ny borrmaskinshållare så det blir lättare att ta
bort och sätta dit maskinen med den nya stora chucken.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Testade med en 25cm bred planka som bågnat en aning.
Den blev hyggligt plan och slät men det tog tid då jag inte kan avverka mycket åt gången, det är ingen planhyvel.
För spaljelisterna funkar det alldeles utmärkt att dels få bort färgen samt få de lite mer jämntjocka.
Kanterna slipade jag på ovansidan av rullen.
Skriv svar