Reparation sladdlös damsugare.
- frownlayer
Reparation sladdlös damsugare.
Jag fick en sladdlös damsugare av en bekant, en bosch athlet 20v max. Den startar inte.
De sa att batteriet var laddat, men det visade bara 18v, skulle vara 21v (5x18650 batterier). Men när man kopplar in labbagget och ska ladda så laddar den bara några sekunder, sen slår den av laddningen. Men jag kopplade in mig direkt på batteriet och laddade upp det.
Men startar fortfarande inte.
Så jag mätte alla säkringar. Alla är hela.
Sen hittade jag en diod, men den visar 0 ohm, och 0v i diodläge. Är den rökt då? Eller måste man löda loss den och mäta?
Ska jag leta fel någon mer stans när man ändå håller på?
De sa att batteriet var laddat, men det visade bara 18v, skulle vara 21v (5x18650 batterier). Men när man kopplar in labbagget och ska ladda så laddar den bara några sekunder, sen slår den av laddningen. Men jag kopplade in mig direkt på batteriet och laddade upp det.
Men startar fortfarande inte.
Så jag mätte alla säkringar. Alla är hela.
Sen hittade jag en diod, men den visar 0 ohm, och 0v i diodläge. Är den rökt då? Eller måste man löda loss den och mäta?
Ska jag leta fel någon mer stans när man ändå håller på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Reparation sladdlös damsugare.
Det är inte en vanlig diod, det är en dubbeldiod som är vända mot varandra
År det D14 du menar?
Kolla på PDF-en så ser du hur du skall mäta
År det D14 du menar?
Kolla på PDF-en så ser du hur du skall mäta
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Koppla labbaggregatet direkt på motorn för att se om den är OK.
Roysan
Roysan
- frownlayer
Jag har mätt mellan alla ben. 0 ohm och 0v på alla håll och kanter. Men jag kan testa ikväll igen.
Motorn snurrar fint med labbagget, så den tror jag är hel.
Motorn snurrar fint med labbagget, så den tror jag är hel.
- frownlayer
Nu har jag lite uppdateringar.
Damsugaren startade utan att jag gjort någonting mer med den. Igår startade den inte.
Den startar bara på läge 3. Den startar oftast inte, men ibland gör den det.
Har den väl startat så går den tills man stängt av den, eller försöker byta läge.
Om den inte startar så kan lysdioderna på den lysa allt från bara några sekunder, till hur länge som helst.
Batteriet är 21v så det är fulladdat, ändå blinkar batterisymbolen, vilket betyder att den behöver laddas.
Så allt verkar fungera. Dock bara när den själv vill, och bara ett av tre lägen.
Jag funderar på om någon spänningsmätning på kortet har gått sönder. Därför kan man inte ladda batteriet via laddkontakten, och därför tror den att batteriet är slut, trots att det är fullt.
Damsugaren startade utan att jag gjort någonting mer med den. Igår startade den inte.
Den startar bara på läge 3. Den startar oftast inte, men ibland gör den det.
Har den väl startat så går den tills man stängt av den, eller försöker byta läge.
Om den inte startar så kan lysdioderna på den lysa allt från bara några sekunder, till hur länge som helst.
Batteriet är 21v så det är fulladdat, ändå blinkar batterisymbolen, vilket betyder att den behöver laddas.
Så allt verkar fungera. Dock bara när den själv vill, och bara ett av tre lägen.
Jag funderar på om någon spänningsmätning på kortet har gått sönder. Därför kan man inte ladda batteriet via laddkontakten, och därför tror den att batteriet är slut, trots att det är fullt.
- frownlayer
Nu kommer en uppdatering.
Efter massa googlande så hittade jag att alla stora tillverkare bygger in en självförstörande mekanism när batteriet börjar bli dåligt, eller halvbra.
Vad jag har läst mig till så laddas batterierna obalanserat, men med övervakning. Och blir det mer än 0.3v skillnad mellan cellerna så aktiveras något och gör så att laddningen slutar att fungera.
Så även med nya batterier så går det inte ladda. Det är för att man ska slänga istället för att laga.
Efter massa googlande så hittade jag att alla stora tillverkare bygger in en självförstörande mekanism när batteriet börjar bli dåligt, eller halvbra.
Vad jag har läst mig till så laddas batterierna obalanserat, men med övervakning. Och blir det mer än 0.3v skillnad mellan cellerna så aktiveras något och gör så att laddningen slutar att fungera.
Så även med nya batterier så går det inte ladda. Det är för att man ska slänga istället för att laga.
Jag är helt för att staten ger företag som ägnar sig åt sådana dumheter totalt säljförbud.
Jag tror det i första hand är ett skydd mot brand m.m så att tillverkaren inte skall bli skadeståndsskyldig.
Samma grej hände på min elmoped efter 5 år slutar batteriet att ta laddning och tillverkaren kallar det för en säkerhetsåtgärd mot brand m.m.
Samma grej hände på min elmoped efter 5 år slutar batteriet att ta laddning och tillverkaren kallar det för en säkerhetsåtgärd mot brand m.m.
Dom KALLAR det för det, men egentligen är det ju för att maximera vinsten.
Lite som färgpatroner i skrivare som säger att dom är slut fast dom inte är det för att man ska tvingas köpa fler.
Lite som färgpatroner i skrivare som säger att dom är slut fast dom inte är det för att man ska tvingas köpa fler.
Håller med Glenn.
Att lägga pengar på att övervaka om laddningen är balanserad men att inte lägga pengar på att balansera skulle jag nog snarast beskriva som bedrägeri.
Bosch vet hur viktigt det är att seriekopplade litiumbatterier laddas balanserat.
Förkortad livslängd och risk för brand blir resultatet om man struntar i att balansera.
/π
Att lägga pengar på att övervaka om laddningen är balanserad men att inte lägga pengar på att balansera skulle jag nog snarast beskriva som bedrägeri.
Bosch vet hur viktigt det är att seriekopplade litiumbatterier laddas balanserat.
Förkortad livslängd och risk för brand blir resultatet om man struntar i att balansera.
/π
Nu fuskladdar jag mitt mopedbatteri med en extern laddare kopplad direkt på batteripaket så jag vet inte om BMS fungerar. Laddningen sker utomhus. Men är irriterande att den varnar för felaktigt batteri och inte visar laddnivån. Kopplar jag bort BMSen från motorstyrningen så går den endast i linka hem läge 10-15 km/h.
Ang dammsugare så har jag en Electrolux skaftdammsugare och den är urgammal men laddar glatt fortfarande, även min Dyson laddar och fungerar glatt med piratbatterier från Amazon.
Så miljömässigt borde det lagstiftas att det skall gå att reparera batterier och deras BMS skall klara av detta.
Ang dammsugare så har jag en Electrolux skaftdammsugare och den är urgammal men laddar glatt fortfarande, även min Dyson laddar och fungerar glatt med piratbatterier från Amazon.
Så miljömässigt borde det lagstiftas att det skall gå att reparera batterier och deras BMS skall klara av detta.
Man *måste* övervaka att cellerna är balanserade, för det är första indikatorn på trasiga celler som leder till brand. Man börjar med att sänka strömmen vid lite obalans i förhoppning att det återhämtar sig naturligt, och stoppa helt vid mycket obalans.
Om man vill att batteriet ska hålla extra länge kan man bygga in balansering, och det gör man på alla någorlunda premium-produkter, och särskilt sådana med hög strömförbrukning. På billiga slit-och-släng produkter med låg strömförbrukning skippas det ofta för att hålla nere priset och konkurrera med kinesvaror.
När det skiljer så mycket som 0.3V är batteripaketet skrot och behöver renoveras eller bytas ut, så det finns ingen mening med att fortsätta ladda.
Om man vill att batteriet ska hålla extra länge kan man bygga in balansering, och det gör man på alla någorlunda premium-produkter, och särskilt sådana med hög strömförbrukning. På billiga slit-och-släng produkter med låg strömförbrukning skippas det ofta för att hålla nere priset och konkurrera med kinesvaror.
När det skiljer så mycket som 0.3V är batteripaketet skrot och behöver renoveras eller bytas ut, så det finns ingen mening med att fortsätta ladda.
- frownlayer
Ok.då får det antingen bli till att bygga om allt, eller slänga allt.
Kanske bara köpa en 5s bms och 2 reläer. Det borde räcka för att få den att ladda och köra.
Kanske bara köpa en 5s bms och 2 reläer. Det borde räcka för att få den att ladda och köra.
Fast BQ kretsarna har förmågan att få batteriet att funka igen om det är cellerna är i balans.mrfrenzy skrev: ↑17 april 2025, 13:51:03 Man *måste* övervaka att cellerna är balanserade, för det är första indikatorn på trasiga celler som leder till brand. Man börjar med att sänka strömmen vid lite obalans i förhoppning att det återhämtar sig naturligt, och stoppa helt vid mycket obalans.
Man har aktivt valt att bricka packet och dessutom normalt lösenordskydda kretsen mot reset.
Hade man inte gjort det hade vi vanliga dödliga kunnat packa om batterier, vilket är omöjligt i dag.
Detta ihop med att man (i vissa fall) brickar batterier i förtid (mest på laptops) tycker jag gör tillverkare till bovar i denna fråga.
- frownlayer
Det finns många foruminlägg om Dyson som har detta inbyggt i sina batterier, så folk som tror att de lagar sina batteripack genom att sätta i nya celler, inte kommer lösa problemet. Men där finns det folk som varit snälla och lyckats göra kopior på programvaran och flashar om batteripacket när man byter batterier, så får man ett nytt fullt fungerande batteri. Men tyvärr så hittar jag ingen som kopplat upp denna modell och laddat ner programvaran.
Det skulle vart kul om man kan få över programvaran från damsugaren och lyckats fixa till filen och skicka tillbaka den. Men med min kunskap så kan iallafall inte jag göra det. Jag vet knappt vart man ska börja.
Så en ny bms och ett reläkort så skulle man nog kunna få igång den igen.
Det skulle vart kul om man kan få över programvaran från damsugaren och lyckats fixa till filen och skicka tillbaka den. Men med min kunskap så kan iallafall inte jag göra det. Jag vet knappt vart man ska börja.
Så en ny bms och ett reläkort så skulle man nog kunna få igång den igen.