Billiga och vanliga elektronrör till lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
VresiBerba

Billiga och vanliga elektronrör till lampa

Inlägg av VresiBerba »

Skulle vilja ha tips till elektronrör som är ganska vanliga och billiga som är rätt ljusa till ett projekt. De skall fungera som lampor så jag behöver bara ström till glödaren och att det är enkelt att bygga strömkälla till den.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Billiga och vanliga elektronrör till lampa

Inlägg av Marta »

Det tillverkar Du själv av en glaskupa och lämplig ljuskälla. Riktiga rör är en bristvara och lyser i princip inget alls.

Det är vissa sändarrör med högtemperatur katod som är varma nog för att lysa. Runt om glödtråden finns en anod som tar upp nästan allt ljuset. Leta efter _uttjänta_ sådana om Du vill ha riktiga rör.
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

Tack, men nej tack. Jag tillverkar lampor precis som jag vill. Detta är inte ett projekt som skall lysa upp rum, det är meningen att ljuset skall vara dämpat, men naturligtvis synbart.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Problemet med de flesta rör i en sådan tillämpning är att anoden tar upp i stort sett allt ljus. Dessutom blir nog glödtråden i indirekt upphettade rör så varm att den brister ganska snabbt om katodhylsan skall bli så varm att den lyser någorlunda.

Det finns rör som det är tveksamt om de har någon tillämpning idag och som tillverkats i stora mängder. T.ex. PY-500/519, men anoden skymmer.

Med uttjänta menar jag givetvis inte brusten glödtråd. Emissionen går ner så de slutar fungera långt innan glödtråden går av. Då kan de fortfarande göra tjänst som prydnader ett bra tag till.

De på första bilden är sändarrör, troligen 811 eller 572b. Glödtråden lyser hyfsat, men som synes tar anoden det mesta. Andra bilden är KT88, granna att se på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

VresiBerba skrev: 20 april 2025, 09:33:38 Skulle vilja ha tips till elektronrör som är ganska vanliga och billiga som är rätt ljusa till ett projekt. De skall fungera som lampor så jag behöver bara ström till glödaren och att det är enkelt att bygga strömkälla till den.
Det kan vara bättre ljus och enklare att montera lysdioder av godtycklig färg under rören.
VresiBerba

Inlägg av VresiBerba »

petertub skrev: 20 april 2025, 14:52:12Det kan vara bättre ljus och enklare att montera lysdioder av godtycklig färg under rören.
Absolut inga LEDs! Hela vitsen med detta projekt är att det skall vara rör, det är det som är poängen.

Jag fick idén när jag var och hämtade en auktionsvinst på Chalmers Datateknik. Det var runt jul och de hade en sjuarmad ljusstake i ett av fönstren med rör i de hade byggt själva. Som alla förstår kan man ju använda i princip vilka lampor som helst att bygga en julljusstake med, men nu vill jag göra en med elektronrör, som de hade.

Rören behöver ju inte lysa speciellt starkt för detta ändamål, men helst så ljust att man kan se glöden i ett halvmörkt rum. Rören måste också ju vara rätt så vanliga och billiga, det går helbort om rören kostar en femhundring styck.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du inga kontakter på Chalmers som kan tipsa dig om vilka rör de använt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Han menar nog gasfyllda indikatorrör, tror jag, tex neonlampor och liknande.
De lyser som sagt inte särskilt starkt men de är mig veterligen de enda rör som var konstruerade specifikt för att lysa.

Nu har ju ryssarna ställt till det, men man gjorde sådant långt in på 80 talet på fabriken i Ukraina.
Tyska Ebay brukar också vara en bra källa.

De med mer udda former är dock tyvärr svåra att få tag på då de i princip slutade användas efter 1930 talet (då de ersattes av punktlampor eller standardiserade rör), men det fanns alla möjliga former, allt från klassiska glödlampor till rör med lysande glasbulber i botten, osv... De användes främst som indikatorer i tex gamla radioapparater, ugnar, mm

Dessa har fördelen att många var gjorda för 220V AC så att man inte heller behöver krångla med en massa underliga drivsteg till dem.
Tänk på att många neonrör innehåller kvicksilver bara innan man börjar såga i trasiga rör.

(Triodrör och liknande lyser som sagt nästan ingenting, en del gamla högspänningslikriktare lyser rätt bra, men de förbrukar onödigt mycket ström och de som är billiga och lätta att få tag på brukar vara optimerade för ganska extrema spänningar då det brukar vara saker som dioder till gamla bildrörsdrivare och liknande som inte går att göra tattiga gitarrförstärkare och dynga av, så, neon indikatorrör skulle jag leta)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är inte s.k tv-rör i princip värdelösa ? ..och då menar jag inte katodstrålerör utan dom som har seriekopplad glöd eller nåt sånt ?

Jag är absolut ingen expert på rör, men när någon kollade igenom min "samling" så dömde han ut just dessa rör som just värdelösa pga detta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, visstja, det finns ju även moderna rör från Kina där man har satt en liten LED under röret för att det skall lysa upp effektfullt... Detdär var nog bara en tidsfråga... :D :D

(Tänk bara på att tvätta händerna noga om man sågar i gamla rör, en del kan innehålla saker som inte är så bra att stoppa i munnen sedan om det hamnar på lunchmackan eller i ögonen tex)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn skrev: 20 april 2025, 19:10:49 Är inte s.k tv-rör i princip värdelösa ? ..och då menar jag inte katodstrålerör utan dom som har seriekopplad glöd eller nåt sånt ?

Jag är absolut ingen expert på rör, men när någon kollade igenom min "samling" så dömde han ut just dessa rör som just värdelösa pga detta.
Jo, de har som regel extremt låga strömtoleranser (jag har en hel skokartong av dem hemma... Samtliga värdelösa till praktiskt taget allting annat... ), det är därför ingen vill ha dem. Men lyser bra gör de, minns jag. Dock så klart inte som en modern LED eller glödlampa. :)

Edit, Diodrör är inte lämpliga som ljuskälla.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

petertub skrev: 20 april 2025, 14:52:12 Det kan vara bättre ljus och enklare att montera lysdioder av godtycklig färg under rören.
Är man lite duktig med glasskärare kan man ju öppna ett elektronrör och trycka in lite (orange) lysdioder. Annars finns det, som redan nämnts få rör som lyser starkt och då menar jag "mysljus".

Alternativet är att faktiskt bygga en OTL-förstärkare. Då fär man både lite mysljus och värme.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ni som kan rör (inte jag alltså): Kan inte magic eye / cat eye, 6E1, 6E2, EM80, EM81, EM84 (med reservation för beteckningarna) vara något för TS ?
Det är ju inte bara glödspänningen som ska till, men de lyser iaf vackert.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tja, varför inte, men jag ser två nackdelar med det, den första är att de har en rätt begränsad livslängd så att om de har mång aår på nacken från tex en gammal radio så kommer de att lysa mycket, mycket svagt.
Två är väl att de inte lyser så starkt, mer, som du säger ett svagt "mysljus" :)
Skriv svar