Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?
Re: Philips PM3065 oscilloskop 100 MHz, hur reparera?
Elfa-distrelec är ingen höjdare sen många år.
Om du ändå beställer via postorder så kolla t.ex. på TME.EU som ligger i Polen. De är "nya Elfa" så att säga.
Om du bor t.ex. i Göteborg finns Tema Elektronik i Nordostpassagen som har massor av grejer i butik. Jag vet inte om Electrokit, Swebry, Bhiab och/eller kanske Belganet har nån butik, men de är ju svenska företag som kan ha vad du vill köpa ifall du vill slippa handla utomlands. (Dock eftersom TME ligger i Polen och både Sverige och Polen är med i EU så blir det ingen tull och annat elände).
Om du ändå beställer via postorder så kolla t.ex. på TME.EU som ligger i Polen. De är "nya Elfa" så att säga.
Om du bor t.ex. i Göteborg finns Tema Elektronik i Nordostpassagen som har massor av grejer i butik. Jag vet inte om Electrokit, Swebry, Bhiab och/eller kanske Belganet har nån butik, men de är ju svenska företag som kan ha vad du vill köpa ifall du vill slippa handla utomlands. (Dock eftersom TME ligger i Polen och både Sverige och Polen är med i EU så blir det ingen tull och annat elände).
Miam,
TME.eu har faktiskt just zenerdiod BZX79C6V2 för 1,69 kr/st, inkl. moms(är den dyra svenska moms 25 %?)
Betala kan man göra med banköverföring, så verkar bra.
De har till och med översatt sin hemsida från polska till svenska, mycket jobb med det.
Jag gissar det är kinesisk ägare.
TME.eu har faktiskt just zenerdiod BZX79C6V2 för 1,69 kr/st, inkl. moms(är den dyra svenska moms 25 %?)
De har till och med översatt sin hemsida från polska till svenska, mycket jobb med det.
Bhiab har butik, i Nyköping, öppet vardagar.
Då gissar du fel. TME är ett polskt familjeföretag, ett mycket bra sådant.Haralt skrev: ↑13 april 2025, 08:30:05 Miam,
Ja, jag har handlat därifrån flera gånger, bra sortiment och snabba leveranser.
Instrumentet DCA55 säger kortslutningen mellan styre(G) och source(S), se bild. Så N-kanal power MOS transistor BUZ80 är svårt sjuk.
Jag mätte den 5 april 2025 med multimeter med diodmätning på denna(bortlödd såklart) BUZ80, och fick vettiga spänningar mellan D och S, och mellan G och D,
men mellan G och S lägre än 30 Ohm och summerton, även skiftning plus och minus, resistansmätning gav ca 2,9 Ohm.
JohnGalt sa då "BUZ80 ser OK ut, ja"
Nifelheim sa 6 april 2025 att BUZ80 är trasig. (Dumt att inläggen inte är numrerade, så man kan hänvisa till dem)
Jag har nu en SPP06N80C3XKSA1 istället för BUZ80.
Jag mätte den 5 april 2025 med multimeter med diodmätning på denna(bortlödd såklart) BUZ80, och fick vettiga spänningar mellan D och S, och mellan G och D,
men mellan G och S lägre än 30 Ohm och summerton, även skiftning plus och minus, resistansmätning gav ca 2,9 Ohm.
JohnGalt sa då "BUZ80 ser OK ut, ja"
Nifelheim sa 6 april 2025 att BUZ80 är trasig. (Dumt att inläggen inte är numrerade, så man kan hänvisa till dem)
Jag har nu en SPP06N80C3XKSA1 istället för BUZ80.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Med instrument Esr70 kan inte kapacitanser mindre än 300 nF mätas.
Med det kan LCR45, se bilder. Mätning på den opålitliga avstörningskondensatorn Rifa, 220 nF, 250 V X2.
237 nF mäts, så den är väl OK. "Mag" betyder Magnitude of impedance. Men Rifan sägs vara opålitlig och kan explodera närhelst.
Att den exploderar, kan det bero på att man höjt spänningen på allmänna elnätet ca 1990 från 220 V till 230 V?
Används detta oscilloskop t.ex. i USA, där man har 120 V växelspänning, då borde Rifan explodera mer sällan jämfört i Europa med 230 V?
Oscilloskopet kan ju drivas med växelspänning 100 till 240 V och 50 till 400 Hz.
De där 250 V likspänning på Rifan vad avses likspänning eller växelspänningens effektivvärde?
Med det kan LCR45, se bilder. Mätning på den opålitliga avstörningskondensatorn Rifa, 220 nF, 250 V X2.
237 nF mäts, så den är väl OK. "Mag" betyder Magnitude of impedance. Men Rifan sägs vara opålitlig och kan explodera närhelst.
Att den exploderar, kan det bero på att man höjt spänningen på allmänna elnätet ca 1990 från 220 V till 230 V?
Används detta oscilloskop t.ex. i USA, där man har 120 V växelspänning, då borde Rifan explodera mer sällan jämfört i Europa med 230 V?
Oscilloskopet kan ju drivas med växelspänning 100 till 240 V och 50 till 400 Hz.
De där 250 V likspänning på Rifan vad avses likspänning eller växelspänningens effektivvärde?
- anders_bzn
- Kontakt:
Problemet med RIFA är spänningståligheten, plasten är inte tät för fukt så med åren suger pappret åt sig fukt vilket gör att det sväller och plasten krakelerar…
Fukten gör att det blir genomslag och explosionen är ett faktum.
Om en RIFA sitter i en pryl som används frekvent så är ställer de ofta inte till med problem.
Om en RIFA sitter i en pryl som används frekvent så är ställer de ofta inte till med problem.
Ja det låter troligt. Det verkar vara så att folk tar fram ett äldre oscilloskop som stått undanställt(kanske i åratal) kanske i fuktig källare?
och Rifan exploderar med en gång.
Men det säljs fortfarande metalliserade-papper kondensorer, se bild. Wima 68 mikroF(rédigé: ska vara 68 nF), 275 V, X2, 110 oC.
De borde ha samma problem med att de exploderar. Men de kanske har tätare hölje.
och Rifan exploderar med en gång.
Men det säljs fortfarande metalliserade-papper kondensorer, se bild. Wima 68 mikroF(rédigé: ska vara 68 nF), 275 V, X2, 110 oC.
De borde ha samma problem med att de exploderar. Men de kanske har tätare hölje.
I princip så borde det gå att mata en tveksam RIFA med säg 100k i serie från 230V och låta den sitta så många timmar, för att torka ut fukten.anders_bzn skrev: ↑19 april 2025, 18:44:04 Problemet med RIFA är spänningståligheten, plasten är inte tät för fukt så med åren suger pappret åt sig fukt vilket gör att det sväller och plasten krakelerar…
Rätt meningslöst dock, men ändå

Man kan göra så här om man inte vill citera ett inlägg.
Högerklicka på rubriken på det inlägget du vill hänvisa till och välj kopiera länkadress.
Sen är det bara att klistra in länken där du vill ha hänvisningen så får man en direktlänk till själva inlägget!
Tex
viewtopic.php?p=1850729#p1850729
man kan utöver det också använda verktyget "infoga länk" där man kan gömma länkadressen under en text
Tex
Trasig BUZ80
Välj symbolen med en kedjelänk(infoga länk) på i verktygslisten ovanför textrutan där du skriver ditt inlägg.
Då får du upp denna kod
Kod: Markera allt
[url][/url]
Lägg sen till den text du vill ska synas och se till att den hamnar på rätt ställe, se exemplet nedan.
Kod: Markera allt
[url=https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?p=1850729#p1850729]Trasig BUZ80[/url]
Jag lödde helt bort V6021 en zenerdiod BZX79C3V0 3 V, 0,5 W, pga var kass, och lödde dit en ny exakt samma.
Elektrolytkondensatorn C6500 68 μF 16V, som bortlödd uppvisade endast 35,7 μF, esr 0,58 Ohm.
En ny 68 μF, 25 V, mättes före inlödning: 66,9 μF, esr=0,00 Ohm, och löddes in.
Den där power Mosen BUZ80, den har "kortslutning" mellan D och metalläppen för fastskruvning.
Det är väl så även på en helt ny? Så är det även på den nya mosen jag tänker löda dit.
Men det står inget nämnt om det i databladet för BUZ80, konstigt.
Rédigé: jag lödde ånyo bort V6009 (BC337) och mätte den med DCA55 och den anger hFE = 321, läckström Ic = 0 mA.
bas-emitter V = 0,763 V. Så den är förmodligen OK.
Rédigé: Men den har högre hFE är vad databladet anger, DCA55 mäter hFE vid Vce =2 till 3 V och Ic=2,5 mA, medan databladet anger hFE vid Vce=1 V.
Jag lödde den på plats igen. Den är nog oskyldig.
Elektrolytkondensatorn C6500 68 μF 16V, som bortlödd uppvisade endast 35,7 μF, esr 0,58 Ohm.
En ny 68 μF, 25 V, mättes före inlödning: 66,9 μF, esr=0,00 Ohm, och löddes in.
Den där power Mosen BUZ80, den har "kortslutning" mellan D och metalläppen för fastskruvning.
Det är väl så även på en helt ny? Så är det även på den nya mosen jag tänker löda dit.
Men det står inget nämnt om det i databladet för BUZ80, konstigt.
Rédigé: jag lödde ånyo bort V6009 (BC337) och mätte den med DCA55 och den anger hFE = 321, läckström Ic = 0 mA.
bas-emitter V = 0,763 V. Så den är förmodligen OK.
Rédigé: Men den har högre hFE är vad databladet anger, DCA55 mäter hFE vid Vce =2 till 3 V och Ic=2,5 mA, medan databladet anger hFE vid Vce=1 V.
Jag lödde den på plats igen. Den är nog oskyldig.
Senast redigerad av Haralt 20 april 2025, 20:48:02, redigerad totalt 6 gånger.
"kortslutning" mellan D och metalläppen för fastskruvning : Ja, det stämmer att det ska vara så. Var noga vid monteringen mot kylflänsen att silikonduken är hel så att tab'en är isolerad från kylflänsen.
Tumregel är att det är ofta elektriskt kontakt mellan mittbenet och fästhålet/kylflänshålet på TO220-kapslingar och andra snarlika kapslingar.
Angående BC337: OBS att det finns A/B/C-typer av många BC-transistorer, med olika mycket förstärkning.
Angående BC337: OBS att det finns A/B/C-typer av många BC-transistorer, med olika mycket förstärkning.
Jag tyckte mig se 40 på BC337, som jag lödde bort, och det är tydligen att den klassats 40 pga den har högre förstärkning.
Jag lödde bort V6018 (BUW12A) och mätte på den med DCA55, som säger kortslutning mellan bas och kollektor. Så den är kass.
Så båda halvledarna som ska sköta switchning på primärsidan transformatorn, är paj. De har väl ett tungt jobb.
Miam, men det brukar väl stå i databladet om montageläppen är elektriskt förbunden med något ben. Det har jag sett i något datablad för annan transistor, har jag för mig.
Jag lödde bort V6018 (BUW12A) och mätte på den med DCA55, som säger kortslutning mellan bas och kollektor. Så den är kass.
Så båda halvledarna som ska sköta switchning på primärsidan transformatorn, är paj. De har väl ett tungt jobb.
Miam, men det brukar väl stå i databladet om montageläppen är elektriskt förbunden med något ben. Det har jag sett i något datablad för annan transistor, har jag för mig.