12 volts varvräknare i 6 volts bil

Berätta om dina pågående projekt.
Per Lu
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2020, 19:02:02

12 volts varvräknare i 6 volts bil

Inlägg av Per Lu »

Jag har en 6 volts bil från 1962 med motorn bak som har en vanlig BOSCH tändspole och en fördelare med brytarspetsar (Porsche 356). Den har i original en mekanisk varvräknare som drivs med en wire från motorn. Jag har byggt om motorn så att wireuttaget på den försvunnit.

Jag har därför byggt om bilens original varvräknare (600-6000 rpm) med hjälp av en elektronisk varvräknare från BILTEMA (art.nr 25-8040) som donator så att man från förarsätet inte ser att den är ombyggd (https://www.dropbox.com/scl/fi/ztrspjfb ... yl6su&dl=0 ) . För att få varvräknaren att fungera med 12 volt använder jag en sådan här ”Step up module” ( https://www.dropbox.com/scl/fi/sqp19uph ... ns0l4&dl=0 ) och en ”Pull up resistor” ( http://www.marshallinstruments.com/faqs ... .cfm?id=29 ) på 150 ohm för att förstärka den för svaga tändpulsen från tändspolens anslutning 1 (till fördelaren). Det har fungerat rätt bra men vid några få tillfällen har varvräknaren visat för låga varvtal som jag inte har lyckats rätta till.

Nu vill jag i stället använda en varvräknare från Faria ( https://fariabeede.com/2-pages/prod_dis ... uge=2_tach ) som donator (också 12 volt) och skapa en säkrare tändpuls från tändspolen.

På nätet hittar jag lösningar där man förstärker tändpulser från bilar med ECU som ligger på 4-5 volt till 12 volts varvräknare med olika ”komplicerade” elektroniska lösningar. En sådan lösning borde väl jag också kunna använda på min 6 volts bil?
Här är en lösning ( https://www.dropbox.com/scl/fi/dmzcp4rk ... njfvo&dl=0 ) och här är ett par andra lösningar (några inlägg ner. https://shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=151061 ) jag hittat på nätet som borde kunna modifieras för att passa min bil.

Vad föreslår ni att jag skall göra för att få min 12 volts varvräknare att fungera tillfredställande i min 6 volts bil?
Mina elektroniska kunskaper är tyvärr alltför dåliga för att jag skall kunna lösa det själv!
Per Lu
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2020, 19:02:02

Re: 12 volts varvräknare i 6 volts bil

Inlägg av Per Lu »

Någon liknande lösning som i denna bild hade jag tänkt prova!
Frågan är om transistorn klarar av att hantera tändpulserna från anslutning 1 på en 6 volts tändspole i stället för som i bilden tändpulser från en ECU. Bilen har en vanlig fördelare med brytarspetsar och kondensator.
7ByGVXrn.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 3193
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: 12 volts varvräknare i 6 volts bil

Inlägg av Danny »

Du skriver att problemet är intermittent, alltså bara händer ibland.

Har du problem med störningar på signalen, så visar varvräknaren för högt varv.
Använder du ett pull-up motstånd, så bör det inte vara problem med att signalen är för svag.

Jag skulle tro att din step-up modul är problemet. De är kända för att ge mycket störningar.
Det även cirkulerar många av de modulerna med fake/counterfeit spänningsregulator chip, som
orsakar diverse problem.

Jag skulle först och främst testa med att koppla in en kondensator på 4700uF 25V parallellt med utgången
på step-up modulen, och se om det löser problemet.
Per Lu
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 januari 2020, 19:02:02

Re: 12 volts varvräknare i 6 volts bil

Inlägg av Per Lu »

Tack Danny för ditt svar! Jag skall prova ditt förslag!
Skall jag tolka ditt svar som att en "Pull Up Resistor" skall vara fullt tillräcklig som lösning att få varvräknaren att fungera stabilt och bra och en lösning med en transistor är att skjuta över målet?

Jag har kört med min varvräknare (BILTEMA-elektronik i Porschens varvräknarhus) ca 100-150 mil och vid ca 5 tillfällen har varvräknaren plötsligt börjat visa lägre varvtal (ca 2/3 av verkligt varvtal) i mellan 10 minuter och som mest en gång 1-1,5 timme. Oftast börjar varvräknaren visa rätt varvtal igen när tändningen varit avstängd ett tag. Jag har en känsla av att det har hänt oftare på sista tiden. Direkt efter den sista gången det hände kollade jag spänningen ut från "Step Up Modulen" och den visade 12 volt som jag ställt in den på.

Det är 3-4 meter elkabel från tändspolen till varvräknaren och jag fick den att fungera med ett 1000 ohms motstånd när jag testade den på arbetsbänken (med en kort kabel). När jag monterade den i bilen (med den långa kabeln) fick jag minska motståndet till 150 ohm för att den skulle fungera. Jag tolkade det som att mycket av tändpulserna försvinner i den långa elkabeln på väg till varvräknaren.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12368
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: 12 volts varvräknare i 6 volts bil

Inlägg av MiaM »

Hur gick det med detta?

Det verkar vanskligt att laborera med motstånd från +6V eller +12v till tändpulsen. Det lär mest göra tändsystemet något sämre.

En variant som borde både lösa problemet och göra bilen mer lättstartad vore att ha en step-upp-omvandlare som laddar ett litet batteri som dels äter upp störningar men också driver tändsystemet, och byta till en 12V-spole. Som bonus så kan du lättare driva t.ex. USB-laddare och liknande som man kan vilja ha medan man kör långfärd till veteranbilsträff eller liknande.
Skriv svar