240V av/på indikator
Re: 240V av/på indikator
Jag testade med en amperetång på lösstationen, och den gav inget utslag på standby läget. Knappt på uppvärmning heller.
Tror jag får ta och tänka om.
Tror jag får ta och tänka om.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja det är ju inga stora strömmar det är frågan om.
Säg att du har en lödstation på 60W. När den värmer på för fullt går det 260 mA.
Du måste linda fasen flera varv runt klämman på strömtången för att lura den att det går mer ström.
Hur många A läser tången av som max?
Du kan nog linda på 20 varv.
Har sett folk som lindat egna stömtrafos på vanliga transformatorkärnor.
Grov kabel, eller emaljerad koppartråd, på primären. Beroende på vad för något man startar med kanske man kan använda sekundären som den är.
Sen bara koppla primären i serie med förbrukaren.
Säg att du har en lödstation på 60W. När den värmer på för fullt går det 260 mA.
Du måste linda fasen flera varv runt klämman på strömtången för att lura den att det går mer ström.
Hur många A läser tången av som max?
Du kan nog linda på 20 varv.
Har sett folk som lindat egna stömtrafos på vanliga transformatorkärnor.
Grov kabel, eller emaljerad koppartråd, på primären. Beroende på vad för något man startar med kanske man kan använda sekundären som den är.
Sen bara koppla primären i serie med förbrukaren.
Fluke 373
Mätområde - 600,0 A
Upplösning - 0,1 A
Noggrannhet - 2 % ± 5 siffror (48–62 Hz)
Toppfaktor (50/60 Hz) - 2,5 @ 600 A
Mätområde - 600,0 A
Upplösning - 0,1 A
Noggrannhet - 2 % ± 5 siffror (48–62 Hz)
Toppfaktor (50/60 Hz) - 2,5 @ 600 A
den funkar dåligt på låga strömmar
för att mäta en ok i 0.1A så bör den visa 0.01A
men för att se en lödpenna som inte värmer för stunden är detta inte rimligt att försöka känna av strömmen
för min personliga del så i fallande hur jag skulle vilja ha det
1, elen i två delar en för sådant man stänger av under icke arbetstid, en som är på hela tiden, stäng av strömbrytaren vid dörren när man går hem
2, ex shelly plug och allt som skall stängas avkopplas i sådana, ex en för varje arbetsbänk
dom går lätt att slå på och av med en liten knapp på pluggen
3, korttidstimer, jobbigast där är att dom jag hittar bara har upp till 6 timmar
jag använder alla tre metoderna hemma
för att mäta en ok i 0.1A så bör den visa 0.01A
men för att se en lödpenna som inte värmer för stunden är detta inte rimligt att försöka känna av strömmen
för min personliga del så i fallande hur jag skulle vilja ha det
1, elen i två delar en för sådant man stänger av under icke arbetstid, en som är på hela tiden, stäng av strömbrytaren vid dörren när man går hem
2, ex shelly plug och allt som skall stängas avkopplas i sådana, ex en för varje arbetsbänk
dom går lätt att slå på och av med en liten knapp på pluggen
3, korttidstimer, jobbigast där är att dom jag hittar bara har upp till 6 timmar
jag använder alla tre metoderna hemma
Om vi ser på alternativet grendosa med brytare, så kan man "offra" ett av uttagen för att driva fjärrindikatorn. "Närindikator" brukar vara glimlampa inbyggd i själva brytaren. Sen ska man helst inte bli bekväm av sig och använda enbart grendosebrytaren med lasterna påkopplade.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Om jag hade varit i din situation så hade jag:
1.
Satt upp en IKEA gateway, och IKEA strömbrytare på alla laster, typ lödstation.
En På/Av-knapp i varje rum så den som ska använda pryttlarna kan trycka på den för att slå på spänningen.
Sen en På/Av-knapp vid utgången som stänger alla strömbrytare.
Så har jag gjort här hemma, då vet jag att alla laddare, lampor etc är släckta när jag går hemifrån.
Eller…..
2.
Shellypluggar och Shelly Button som gör samma sak som IKEA
En Shelly Wall display vid utgången och/eller en Shelly Button som stänger allt, precis som ovan.
I fall 2 behöver du ingen gateway, du behöver ingen molnaccess och Shelly har fina Integrationer som du säkert kan integrera in i din egen infodisplay.
Som bonus, om du väljer Shellyplugg med strömmätare är att du får statistik på hur mycket prylarna används
Krångla inte till det med eget hittepå
1.
Satt upp en IKEA gateway, och IKEA strömbrytare på alla laster, typ lödstation.
En På/Av-knapp i varje rum så den som ska använda pryttlarna kan trycka på den för att slå på spänningen.
Sen en På/Av-knapp vid utgången som stänger alla strömbrytare.
Så har jag gjort här hemma, då vet jag att alla laddare, lampor etc är släckta när jag går hemifrån.
Eller…..
2.
Shellypluggar och Shelly Button som gör samma sak som IKEA
En Shelly Wall display vid utgången och/eller en Shelly Button som stänger allt, precis som ovan.
I fall 2 behöver du ingen gateway, du behöver ingen molnaccess och Shelly har fina Integrationer som du säkert kan integrera in i din egen infodisplay.
Som bonus, om du väljer Shellyplugg med strömmätare är att du får statistik på hur mycket prylarna används

Krångla inte till det med eget hittepå

japp, numera oftast elektroniska
ex har jag en handfull som har 7 knappar
1 av / på konstant
sedan
15 min
30 min
60 min
2 t
4 t
6 t
så trycker man igång det så stängs den av när tiden man valt gått
finns även mekaniska, men hittar inga billiga som är mer än 2 timmar
ex har jag en handfull som har 7 knappar
1 av / på konstant
sedan
15 min
30 min
60 min
2 t
4 t
6 t
så trycker man igång det så stängs den av när tiden man valt gått
finns även mekaniska, men hittar inga billiga som är mer än 2 timmar
- Klas-Kenny
Har varit på arbetsplatser som kräver just korttidstimer på lödstationer och dylikt. Så ja, det är väl ingen helt dum lösning för den delen.
En liten smula irriterande, men så länge man har en lödstation som snabbt blir varm är det lugnt.
En liten smula irriterande, men så länge man har en lödstation som snabbt blir varm är det lugnt.
Done.
Orkade inte hålla på med det här längre så jag drog ut sladd och satte i grendosa. Blir ett moment extra, men nu får det vara så.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Funderar lite igen.
Varför finns det inget sånt här? Mäter en liten ström och slår på något stort utan att påverka.
Varför finns det inget sånt här? Mäter en liten ström och slår på något stort utan att påverka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
” Mäter en liten ström och slår på något stort utan att påverka.”
Det finns. Och det finns flera exempel på det i tråden. T.ex:
https://www.elbutik.se/product.html/str ... x-1vxl-16a
Problemet var ju att du har andra saker inkopplade på samma uttag, så då går det inte att veta om lödstationen eller det andra ökar/minskar sin strömförbrukning.
(Det är en sak med t.ex lampor. De drar sin ström eller inget alls. Men t.ex dator varierar sin strömförbrukning på ett oförutsägbart sätt.)
När det gäller färdiga produkter så finns grenuttag med samma funktion, men de flesta kan inte detektera väldigt låga strömmar. Orsaken är efterfrågan och pris. Det är svarade att skilja störningar från låga ström. Runt 25-25W brukar vara gränsen. Men det kanske räcker?
Men jag förstår helt klart problemet. En lödstation har ju bara en 5mm röd lysdiod (som kanske bara lyser när den värmer) och on/off-knappen är oftast svart. Inte så himla lätt att se om man inte ställer sig mitt framför.
(Timer är ingen dum idé, men krångligt om man inte har uttaget lättillgängligt. Mitt är långt in under bordet.)
Det finns. Och det finns flera exempel på det i tråden. T.ex:
https://www.elbutik.se/product.html/str ... x-1vxl-16a
Problemet var ju att du har andra saker inkopplade på samma uttag, så då går det inte att veta om lödstationen eller det andra ökar/minskar sin strömförbrukning.
(Det är en sak med t.ex lampor. De drar sin ström eller inget alls. Men t.ex dator varierar sin strömförbrukning på ett oförutsägbart sätt.)
När det gäller färdiga produkter så finns grenuttag med samma funktion, men de flesta kan inte detektera väldigt låga strömmar. Orsaken är efterfrågan och pris. Det är svarade att skilja störningar från låga ström. Runt 25-25W brukar vara gränsen. Men det kanske räcker?
Men jag förstår helt klart problemet. En lödstation har ju bara en 5mm röd lysdiod (som kanske bara lyser när den värmer) och on/off-knappen är oftast svart. Inte så himla lätt att se om man inte ställer sig mitt framför.

(Timer är ingen dum idé, men krångligt om man inte har uttaget lättillgängligt. Mitt är långt in under bordet.)
Det finns även som lösa uttagslister, ett "master"-uttag där man t.ex. kopplar in sin PC eller sin hififörstärkare, och ett gäng styrda uttag där man kopplar in t.ex. skärmar, skrivare och andra tillbehör eller skivspelare, cd-spelare, kassettdäck och vad man nu har i stereomöbeln.
Angående timer:
Man vill nog ha en kombination av spistimer och dygnstimer, men som bara kan slå av men inte slå på. D.v.s. om ingen av dessa ger spänning så är strömmen av, men om de ger spänning så kan man slå på. På så vis slås allt av automatiskt när ordinarie arbetsdag tar slut, men man kan förlänga tiden vid behov, och dessutom startar inte lödstationerna på morgonen igen. Det sistnämnda är nog väldig bra ifall man har en timer som inte har koll på klämdagar, kanske inte har koll på sommar/vintertid osv.
Angående timer:
Man vill nog ha en kombination av spistimer och dygnstimer, men som bara kan slå av men inte slå på. D.v.s. om ingen av dessa ger spänning så är strömmen av, men om de ger spänning så kan man slå på. På så vis slås allt av automatiskt när ordinarie arbetsdag tar slut, men man kan förlänga tiden vid behov, och dessutom startar inte lödstationerna på morgonen igen. Det sistnämnda är nog väldig bra ifall man har en timer som inte har koll på klämdagar, kanske inte har koll på sommar/vintertid osv.