Är min design med STM32 MCU och ST-LINK rätt?
Är min design med STM32 MCU och ST-LINK rätt?
Jag håller på med min första design med en STM32 MCU som jag tänker programmera och debugga med en ST-LINK. Skulle STORT uppskatta om någon har lust att kolla och se om jag har gjort rätt. Schemat är processordelen, sedan tillkommer det andra funktioner men där är jag inte osäker.

- SeniorLemuren
Re: Är min design med STM32 MCU och ST-LINK rätt?
Bilden går inte att förstora så den blir läsbar i min 19" skärm. Vore roligt att kunna tyda schemat. Det är likadant med många instruktionsvideor på tuben. De går inte att följa om man inte kollar i en 40" skärm minst. Har alla verkligen så stora terminaler i dag?
För en F407 har jag två ledningar ut plus ström.
Sedan bara använda en sån här och man har nedladdning och debugg. Möjligen inte virtuell serieport med denna.
Verkar vara samma på din G474.Sedan bara använda en sån här och man har nedladdning och debugg. Möjligen inte virtuell serieport med denna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
@Senior Lemuren ja, man blir snabbt bortskämd när man har en stor högupplöst skärm... Nu har jag bytt ut bilden till en med högre upplösning. Kolla om du kan läsa vad det står nu. Du kan också prova att läsa in bilden utan detta forum, klicka bara på denna länk: https://coster.se/forum/stm32draft1.jpg
@hawkan tack för tips, men är det inte så att man får mer och vassare möjligheter för debug när man använder JTAG istället för ditt enklare sätt?
Jag har en sån här som jag tänker programmera/debugga med:
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... IAiIAugL5A
@hawkan tack för tips, men är det inte så att man får mer och vassare möjligheter för debug när man använder JTAG istället för ditt enklare sätt?
Jag har en sån här som jag tänker programmera/debugga med:
https://www.digikey.se/sv/products/deta ... IAiIAugL5A
Dom där kines-st-linkarna klarar ju inte allt som en riktig klarar, jag har flera stycken och det slutade med att jag fick skaffa mej en riktig från ST ändå :/
Ja det är ju inte mitt sätt, det är ett etablerat sätt. SWD som alla STM32 stöder.
Jag har för övrigt också en sån STLINK dongle som jag inte använder längre.
Enda skälet var att jag köpte ett utvecklingskort med den stora flatkabelanslutningen.
Om jag har förstått rätt så är SWD JTAG ovanpå en seriell anslutning.
Det enda extra som STLINK dongle lär kunna göra är att skapa en virtuell seriell port.
Det kan inte den lilla STLINK-en. När det gäller programdebuggning och nedladdning
av firmware så kan båda det lika bra.
Jag brukar sätta på en SWD-port och en seriell port på de STM23-korten jag gör.
Jag har för övrigt också en sån STLINK dongle som jag inte använder längre.
Enda skälet var att jag köpte ett utvecklingskort med den stora flatkabelanslutningen.
Om jag har förstått rätt så är SWD JTAG ovanpå en seriell anslutning.
Det enda extra som STLINK dongle lär kunna göra är att skapa en virtuell seriell port.
Det kan inte den lilla STLINK-en. När det gäller programdebuggning och nedladdning
av firmware så kan båda det lika bra.
Jag brukar sätta på en SWD-port och en seriell port på de STM23-korten jag gör.
- Klas-Kenny
Äkta ST-link är ju bland de billigaste debuggers som existerar. Vad är det att hålla på med kinakopior för att spara någon hundralapp?
Kikade snabbt på schemat och det ser ju rimligt ut i alla fall.
Något jag saknar är lite bulk-kapacitans på 3.3V-matningen.
Och håller med om att SWD är tacksamt, JTAG i all ära men blir jäkla klumpigt med den stora kontakten där man bara utnyttjar 10%.
Kikade snabbt på schemat och det ser ju rimligt ut i alla fall.
Något jag saknar är lite bulk-kapacitans på 3.3V-matningen.
Och håller med om att SWD är tacksamt, JTAG i all ära men blir jäkla klumpigt med den stora kontakten där man bara utnyttjar 10%.
Ja går det enkelt att få tag i ett orginal så är det naturligtvis inget som hindrar det.
Jag har nu kollat på schemat för ett STM32G4 Nucleo-64 utvecklingskort som har samma MCU (STM32G474RET6) som jag har tänkt använda. Kortet kan sägas ha en inbyggd ST-LINK. Designen använder alla JTAG signalerna utom den som på en fristående original ST-LINK heter TRST (PB4 JTRST på MCU:n). Oklart varför denna inte är med.
Är det kanske så att det finns två skolor, en minimalistisk där man bara använder SWDIO (PA13) och SWCLK (PA14) och en "extra allt" med JTAG?
Jag ser att det kan vara smidigt med en liten kontakt på små kort, men min kort blir av olika skäl ganska stort så en 20-pinnats kontakt är inget problem.
Nedan schemat på STM32G4 Nucleo-64 utvecklingskort med STM32G474RET6.

Är det kanske så att det finns två skolor, en minimalistisk där man bara använder SWDIO (PA13) och SWCLK (PA14) och en "extra allt" med JTAG?
Jag ser att det kan vara smidigt med en liten kontakt på små kort, men min kort blir av olika skäl ganska stort så en 20-pinnats kontakt är inget problem.
Nedan schemat på STM32G4 Nucleo-64 utvecklingskort med STM32G474RET6.

SWD är nyare och har samma funktionalitet, JTAG över seriell.
Jag skulle aldrig sätta dit en stor kontakt men du gör som du vill.
Och varför välja? Sätt dit både stor och liten och se vilken du föredrar att använda.
Jag skulle aldrig sätta dit en stor kontakt men du gör som du vill.
Och varför välja? Sätt dit både stor och liten och se vilken du föredrar att använda.