Cylinda FTTK 4940 tvättmaskin, jordfelsbrytare löser ut
- rysshack.se
- EF Sponsor
Cylinda FTTK 4940 tvättmaskin, jordfelsbrytare löser ut
Direkt jag vrider vredet för att komma åt menyerna löser jordfelsbrytaren ut.
Detta är långt innan trumman börjar snurra och värmeelement blir varmt hade den varit hel hade jag bara i det läget scrollat i menyerna.
Sista gången den gick var det rätt skakigt.
Ngn som har idé om vad det kan vara?
Någonstans gissar jag det sitter ett relä som slår till när jag vrider på vredet, och då är det ngt som leder/läcker tillräckligt för att lösa JFB.
Hade jag en isolationsprovare och hittade reläet skulle jag när den ej är spänningssatt kunna bygla reläet rycka ur saker till jag märker det blir bättre värde, men nu har jag varken isolationsprovaren eller sett vart reläet sitter.
Ngn som har tankar om vad som brukar vara orsaken på sådana här maskiner
Detta är långt innan trumman börjar snurra och värmeelement blir varmt hade den varit hel hade jag bara i det läget scrollat i menyerna.
Sista gången den gick var det rätt skakigt.
Ngn som har idé om vad det kan vara?
Någonstans gissar jag det sitter ett relä som slår till när jag vrider på vredet, och då är det ngt som leder/läcker tillräckligt för att lösa JFB.
Hade jag en isolationsprovare och hittade reläet skulle jag när den ej är spänningssatt kunna bygla reläet rycka ur saker till jag märker det blir bättre värde, men nu har jag varken isolationsprovaren eller sett vart reläet sitter.
Ngn som har tankar om vad som brukar vara orsaken på sådana här maskiner
Re: Cylinda FTTK 4940 tvättmaskin, jordfelsbrytare löser ut
Kolla om det är blött och guckigt på elektroniken först...
- rysshack.se
- EF Sponsor
Både kortet på sidan och den stora assemblys som håller vredet displayen osv är torra resten av maskinen också.märk att den vita målade plåten som syns i bilden ligger direkt under assemblyn när maskinen är hopskruvad är torr. gissar att om den blivit nedspolad skulle det synts spår i dammet där
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Var den överfylld då?Sista gången den gick var det rätt skakigt.
I så fall kan det ha orsakat att det var skakigt.
Om inte kan det kanske vara något med upphängningen, inuti?
Skakningarna kan t.ex. ha fått en sladd att lossna eller att någon isolering skadats.
När du ändå tagit isär den, titta noga, med stark belysning, om någon sladd är lös.
/π
Ser ut att vara en kombinerad Tvätt/Tork.
Du har då två element som är mest misstänkt.
Motorn är också jordad, men extremt sällsynt med överledning i den,
om det inte är så att vatten trängt in.
Du har då två element som är mest misstänkt.
Motorn är också jordad, men extremt sällsynt med överledning i den,
om det inte är så att vatten trängt in.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Jag ryckte ut alla kablar till ett element, kopplade in sladden och vred på vredet, för att komma åt menyerna, för att se om det var där problemet satt, men JFB löste direkt, jag gissade egentligen inget annat, det borde inte lösa ut före elementet spänningssätts, och vredet gör ju bara så man kan hoppa runt i menyerna. Man hinner inte komma så långt att något program skall börja.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Och ja det är en kombinerad tvätt tork men borde inte dessa gå i något program för att det skall lösa ut, eller finns det någon funktion som säkerhetstestar systemen direkt maskinens menyer går igång?
Jag har lyst ordentligt mycket utan att se något som varit löst, ryckt i kablar och härvor för att se om ngt inte sitter men inte hittat ngt.
Ang värmeellementen, jag rycke ut sladdarna ur elementet inringat i rött, det andra har ser jag inte ovanifrån
Jag har lyst ordentligt mycket utan att se något som varit löst, ryckt i kablar och härvor för att se om ngt inte sitter men inte hittat ngt.
Ang värmeellementen, jag rycke ut sladdarna ur elementet inringat i rött, det andra har ser jag inte ovanifrån
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ryssen,
hur gammal är din kombinerde tvätt- och torkmaskinen?
Om nyare gissar jag att den kan ha jordfelsdetektering som körs i testrutin vid start, men jag vet inget om detta. Meister Danny vet nog.
hur gammal är din kombinerde tvätt- och torkmaskinen?
Om nyare gissar jag att den kan ha jordfelsdetektering som körs i testrutin vid start, men jag vet inget om detta. Meister Danny vet nog.
Använd det gamla tricket och vänd på 230 V stickkontakten.
Om reläkontakter till värmeelementen är enpoliga så kan de ju bryta nollan.
Om jordfelsbrytaren nu inte löser direkt utan när värmningen startar i programmet så är det förmodligen värmeelementet du inte testat att koppla bort som är problemet
Om reläkontakter till värmeelementen är enpoliga så kan de ju bryta nollan.
Om jordfelsbrytaren nu inte löser direkt utan när värmningen startar i programmet så är det förmodligen värmeelementet du inte testat att koppla bort som är problemet
- rysshack.se
- EF Sponsor
Se på den, satte in kontakten åt andra hållet, och menyerna hoppar igång, vänder kontakten åt andra hållet och den bryter direkt jag vrider vredet.
Får köra en enklare tvätt med tom trumma och se när det löser ut, om det är när motorn eller värmeellementet går igång.
Maskinen är ca 8 år gammal
Får köra en enklare tvätt med tom trumma och se när det löser ut, om det är när motorn eller värmeellementet går igång.
Maskinen är ca 8 år gammal
Utmärkt förslag ghu!
Rédigé: då är det nog jordfel i det el-värmelement du inte kopplat bort.
Rédigé: då är det nog jordfel i det el-värmelement du inte kopplat bort.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Jag, verkligen, tack för tipset ghu, maskinen körde ett snabbprogram utan att JFB bröt, skall resta med ett annat program med högre temperatur.
Ska inte det tolkas som att "läcket" till jord ligger (elektriskt) "nära" en av dom två som blir fas eller nolla när man kopplar in kontakten?
Om "läcket" varit mitt i ett element, så hade det väl varit troligt att det inte hjälpt att vända kontakten?
Om det är ett element, så är det väl troligt att det är mycket nära en anslutning? Kanske t.o.m. på utsidan? Så att det kan hjälpa att göra rent runt kontakterna. Med väggkontakten urdragen!
/π
Om "läcket" varit mitt i ett element, så hade det väl varit troligt att det inte hjälpt att vända kontakten?
Om det är ett element, så är det väl troligt att det är mycket nära en anslutning? Kanske t.o.m. på utsidan? Så att det kan hjälpa att göra rent runt kontakterna. Med väggkontakten urdragen!
/π
Ofta är problemet med överledning till skyddsjord i ena änden av elementet. Om man då vänder stickkontakten kan den änden hamna vid nollan istället för vid fas och jordfelsbrytaren löser inte ut trots att det är spänningssatt.
Man kan då köra maskinen med defekt element men det är inte att rekommendera i långa loppet utan man bör byta elementet.
Man kan då köra maskinen med defekt element men det är inte att rekommendera i långa loppet utan man bör byta elementet.
Jo det hade hjälpt att vända kontakten för att displayen skulle starta eftersom vändningen av kontakten gör att värmereläets kontakt då bryter fas istället för nolla.
Däremot skulle jordfelsbrytaren lösa när värmereläet slår till om "läcket" varit mitt i elementet.