240V av/på indikator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: 240V av/på indikator

Inlägg av FormerMazda »

tänk företag med 10,000 anställda
Och där går alla hemmabyggen bort oavsett. :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

grym skrev: 15 april 2025, 13:21:54 kolla på strömtransformatorn från elektrokit i mitt inlägg
två antiparallella lysdioder och dom lyser när det går ström igenom
ett shuntmotstånd och man kan ändra hur pass mycket ström som behövs för att det skall lysa
Visa hur. Ritning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

strömkälla
lampa som last

strömtrafo en tråd igenom, vill man ha högre känslighet kan man vira den flera varv igenom

två lysdioder antiparrallellt

variabelt motstånd för att shunta ner spänningen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag är inte så bra på strömtransformatorer, men vore det inte bra att ha ett motstånd i serie med lysdioderna?
För att begränsa strömmen genom dessa.

Palle500

Inlägg av Palle500 »

Och hur skall dessa strömtransformatorer ansluta mot en centralpanel där man går ut? Strömtransformator Inne i gruppcentralen för de grupper man vill övervaka?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

grym, jättefint. Men är det verkligen så simpelt. Inget mer än det där?
indikator3.jpg
Annars tänkte jag att man kunde göra en sån här fuling.
indikator2.jpg
Dock om "lampan" pajar så är det julgransbelysning, inget funkar...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix, inget mer

om du väntar en vecka kan jag dubbelkollarent praktiskt, har tre sådanna som jag ska montera bort

en strömtrafo är i praktiken konstantströmsgenerator med utväxling ex 100:1

man skall ha shuntmotstånd annars ökar bara spänningen

hur man monterar dom irl är upp till var och en, men dom är ju snäpp på så man kan ha dom nästan överallt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Förutom den lilla detaljen att klämmer man strömtrafon runt hela kabeln händer ingenting.
Det är bara en ledare som ska gå genom den. Fasen eller nollan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Det vet jag faktiskt...

Hur många varv är det på en sån där spole? Jag menar spolar har jag till förbannelse från flipperspel, kanske man kan återanvända en sån?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det borde gå, så länge du kan få kärnan att omsluta ledaren du vill mäta på.
Att stoppa ledaren genom en vanlig spole, typ en reläspole, funkar inte.

Såvida det inte är en toroidspole/drossel. Då går det bra.
41010349[1].jpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Du använder ordet "panel". Var finns dessa installationer? Frågar för "panel" är typisk amerikansk engelska för vad som brukar kallas elcentral på svenska, eller t.ex. på brittisk engelska "consumer unit".

Poängen med denna fråga är att utröna vilka lokala regler som gäller där detta ska installeras.

Annars, ifall du mäter ström på en påslagen dator tillsammans med en lödstation så lär du få svårt+++ att särskilja lödstationens värme från olika mängd CPU- och/eller GPU-aktivitet på datorn (och/eller mekanisk diskaktivitet - tror inte SSD har några nämnvärda variationer i strömförbrukning?). En omfattande uppdatering av OS eller liknande så blir det helt omöjligt att se lödkolvarna.

Jag upprepar förslaget att dra matning till separata ej förväxlingsbara uttag.
Ifall det är i Nordamerika så finns det ett antal NEMA-kontaktdon som alla är godkända för 120V-laster, och som inte kan förväxlas med varandra. De vanliga uttagen är av typ NEMA 5-15 eller 5-20 (15A eller 20A avsäkring medan för samma strömstyrka kan man t.ex. använda L5-15, L5-20, eller så kan man använda mer vanligt förekommande men ändå ej förväxlingsbara kontaktdon med fyra poler för 2*120V med mittnolla, t.ex. NEMA 14-20. Alla dessa är UL-listade och del av NEC osv.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Bry dig inte om vart saken ska sitta och vem som installerar grejerna. Alla höga tankar jag skriver är för att motverka alla utsvävningar som kommer från höger och vänster.
Man ställer en för mig ganska enkel fråga, sen haglat motfrågorna och det kommer ideer som jag inte söker.

Frågan var hur jag kan få en lampa att lysa när det går ström genom en kabel (med ställbarhet). Jag har inte sagt något om appar eller strömbrytare eller något annat.

OT:
Det är lite som när jag frågade om slowstart för att inte flipperspelen skulle lösa ut säkringen i proppskåpet.
Det var många olika förslag med glödlampor och massa hit och dit. Det enda jag behövde veta var "ntc motstånd" för 7:-, men den fick jag klura ut själv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla tänker inte lika på något sätt.
En allt för enkel fråga till en stor grupp människor ger fler frågor än svar.
I ditt första inlägg skrev du att det skulle vara en ställbar ström som lampan skulle reagerar på.
Eftersom du inte gav några särskilda krav på hur det skulle funka så fattade väl de flesta som att det skulle vara en skarp gräns där lampan skulle tända exakt när strömgränsen överskrids.
Det krävs en del elektronik för att få till det.

Den enkla lösningen med strömtrafo och lysdioder ger ingen sådan skarp gräns. Den kan lysa olika starkt beroende på strömmen.

Du fick mitt svar i tredje inlägget. Anledningen till relä var att du skrev lampa och inte lysdiod.
Det är förresten en smidig lösning för att t.ex dra igång en dammsugare automatiskt när man startar slipmaskinen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett tips om man vill ha mer precisa svar är att vara mer precis i sin frågeställning.

Med en "one-liner" som denna trådstart så är det väldigt öppet för tolkningar och utsvävningar.
När det senare kom ett tillägg som i princip totalt motsade första frågan (att göra något per grupp i elcentralen) blev det knappast mindre rörigt.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

GeekJoan skrev:Grejen är att vi har massa prylar på jobbet som används under dagen, och när jag som oftast går sist ska gå hem så måste jag springa runt och kolla så att alla saker är avstängda. Så jag vill ha någon form av indikation på ett ställe som säger att lödstationen är på i rum 2, batteriladdaren är på i verkstan, avlödningsstationen är på i rum 1, etc. Alla dessa indikations "lampor" ska sitta på ett ställe så man bara behöver titta på ett ställe.
Det går bra med en enkel LED, men det ska vara något som inte lyser bara för att TV'n står i standby läge. Den drar fortfarande lite ström, men den är inte på.
Med en strömtransformator per belastning/arbetsyta blir det att springa runt ändå. Om du inte gör en macgyver med olika speglar som reflekterar lysdioderna till det sammanställande stället.
Som man frågar får man svar :-)
Skriv svar