Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Inlägg av Glenn »

"goobay" låter ju onekligen inte så seriöst, å andra sidan borde electrokit ha koll på vad dom säljer.

Silver i tennet är bra f.ö.

Jag ska inte heller säga så mycket, jag kör uteslutande blyat tenn, även om jag har ett par rullar med blyfritt också.

Men jag håller med om att det är stor skillnad på lödtenn och lödtenn, alltid bra att köpa kända tillverkare som typ kester eller multicore.
Detta gäller både blyat och oblyat, men kvalitetsskillnaderna verkar vara större på blyfritt.
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Va! -Låter inte Slemviken tilltalande, menar du??
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ny lödning. Fattar inte varför det går så dåligt. Men det kanske blev bra ändå?

Bild
Förra lödningen satte jag krympslangen så här. Visste inte hur jag skulle göra utan att riskera att kardelerna bröts av. Fungerar bra då denna sladd ligger still och är längre än vad den borde vara.

Bild
Nu skall jag förlänga sladden mellan fläkten och modulär kontakten. Så pilligt att vira kardelerna runt varandra, framför allt på tre sista, då man lött ihop en som bara är ivägen.

Bild
Resultat, bättre än förra. Men inte bra. Tar en evighet att få tenn över hela lödområdet.

Bild
Alla sladdar lödda. Bättre än förra som sagt men inte perfekt.

Här ser ni ett av försöken:

För det första så var det skitsvårt att tvinna kardelerna, de andra tre färdiglödda var i vägen. Det blev inte snyggt med några kardeler som stack ut lite. Jag ville inte tvinna dom så som jag gjorde i min förra lödning då denna lödning skall tåla att man rycker lite i sladden. Sen var det svårt att få tenn på hela kardelens längd (Eller vad det heter) Därför jag håller på så länge. Svårt att få kardelerna varma också. Inte direkt som på filmen där det tar två sekunder att löda.

Bild
Gjorde så att jag tog kardelerna som skulle i kontakten och vek dom dubbelt och lödde lätt. Detta då de var för smala. Mycket lättare att få dom att koppla.

Bild
Andra kontakten.

Jag kopplade i kontakten och när jag satte på fläkten från 3D skrivarens meny så gick den igång! Yes! Det fungerar!

Jag monterade ihop 3D skrivaren igen och gjorde en provutskrift. En sak hände. 3D skrivarmunstyckeshållaren fastnade i fläktsladden, sladden hängde ner för mycket. Sladden drogs till så hårt att modulärkontakten drogs ur. Hoppas inte lödningen lossnade. Fläkten gick inte igång i alla fall, inte ens en gång. Nu när jag försöker dra igång den från menyn händer ingenting.
Suck! Får väl öppna och inspektera lödningen... Alternativt drogs kardelerna ut något i modulärkontakterna. Får kolla dom också.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tycker det ser ut som för lite värme.

Jag har inte koll på blyfritt pga jag är utsänd från stenåldern på studiebesök i framtiden, och har med mig 1900-talets blyade tenn för eget bruk. Men vad jag förstått behöver man ha väldigt mycket högre temperatur än för blyat tenn.

P.S. ska den vita kontakten lödas? Ser vid en första anblick ut som nått som ska crimpas?
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

MiaM skrev: 11 april 2025, 18:02:47 Jag tycker det ser ut som för lite värme.

Jag har inte koll på blyfritt pga jag är utsänd från stenåldern på studiebesök i framtiden, och har med mig 1900-talets blyade tenn för eget bruk. Men vad jag förstått behöver man ha väldigt mycket högre temperatur än för blyat tenn.

P.S. ska den vita kontakten lödas? Ser vid en första anblick ut som nått som ska crimpas?
Jag hade 385 grader nu. Kan prova ännu varmare sen. Jag har för övrigt köpt en platt lödspets samt metallull för rengöring av spetsen. Kanske går bättre.

Vita kontakten är verktygsfri. Behövs ingen crimpning.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Det kan vara så att den ena kabeln är av material som är svår att löda.
Har du en gammal flexibel nätkabel som du kan offra för att göra en provlödning för att jämföra hur lödtennet flyter ut?
Gamla nätkablar brukar ha koppar av god kvalitet och klara sej bra från oxidation om man skalar upp någon centimeter.
Tvinna inte nätkabeln i onödan. När jag löder nätkabel skalar jag den ca 5-10 mm och när jag drar av isoleringen efter att skårat med kniv vrider jag isoleringen samtidigt ett halvt varv. Det är bara för att alla kardeler ska hålla sej samlade utan att bli hårt tvinnad.
Tvinnar man för hårt försvåras att få bra utflytning av tennet inuti kabeln.

Värmen är nog mer än bra. Flussmedlet i lödtennet ser ut att koka hårt.
Smälter tennet alls så är det tillräcklig temperatur.
Verkar vara mycket vinddrag och det kan göra det svårt att hålla jämn temperatur.

Vita kontakten, det skulle varit hylsor i den, inte kablarna direkt.
Palle500

Löda ihop två kablar plus sätta på två kontakter

Inlägg av Palle500 »

Dina modulär kontakter RJ45 är nog avsedda för enkelledare som kläms fast i en slags gaffel. Det är därför det går bättre om du förtennar kabeln först.
Som E Kafeman säger har du en TP kabel så klipp den i lämpliga längder så har du färdiga RJ45 kontakter och behöver endast löda ihop i andra änden.
Backa till hur du gjorde förra skarven. Vira ändarna löd ihop och skala av några millimeter och böj så att du får en rak kabel, kontrollera att inte kardelerna har skadats innan du sätter över krympslangen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skarva med sockerbitar istället. Rätt don till rätt saker. Och undras om inte den där skarven annars är för lång, alltså den bit med de hoptvinnade kablar kan ju vara max 1 cm lång. Annars blir det mycket metall att värma upp.
RogerJoensson

Prova skala kort, typ 5mm.
Förtenn kabeländarna enskilt och prova dig fram. Träna, gör om.
Ge dig inte förrän det ser bra och heltäckande ut.
På det här viset ser du även om den ena kabelsorten är mer svårlödd än den andra.

Det är mycket enklare att få tennet att flyta ut på EN KORT kabelände än den där borströran som din tvinning skapar (den gör det knappast enklare för dig).

Varför inte prova:
1. Skala 5mm (Tvinna lätt vid behov).
2. Förtenn ändarna separat.
-------Om det blev bra gå till tre, annars gå tillbaka till 1.
3. När det ser bra ut, prova att lägga de förtennade ändarna sida vid sida och löd samman dem.

Den här metoden är mindre krävande för lödpennan (att upprätthålla tillräcklig temperatur i lödpunkten) och lättare/snabbare att utföra innan flusset ångat bort. När väl förtenningen av de enskilda ändarna lyckats, så har flusset redan gjort sitt huvudsakliga arbete. Många gånger behöver jag inte ens tillföra nytt tenn vid sammanlödningen.

Hur som helst är jag sugen på att köpa en rulle av det där tennet bara för att se om det i sig är svåranvänt.
RogerJoensson

Jag såg inte videon förrän nu. Tennet verkar i sig flyta ut bra, men du värmer alldeles för länge och lägger på en stor laddning tenn där flusset ångat bort innan det når lödstället. Efter att ha försökt värma Lääääänge, duttar du sendan dit lite tenn och väntar, duttar dit lite till och väntar, duttar dit lite till och väntar. Tennet riskerar typ "torka" om man gör så och försvårar för flusset. OCH det är ingen bra ide att kleta runt med tennet när flusset ångat bort. Det lägger sig då mest utanpå och skapar inte god kontakt. Tennet ska i största mån vilja, med hjälp av flusset, flyta ut av sig själv.

Det hade varit bättre om du satt lödpennan på sidan av kabeltvinningen (så att inte gravitationen motarbetar dig) och sedan fört på tenn på spetsen och kardelerna samtidigt för att omgående få igång flytet så att kapillärkrafterna kan göra sitt. -För att därefter mera kontinuerligt att föra på mer tenn mot kardelerna medan du flyttar lödspetsen. Inte mer tenn totalt, men mera kontinuerligt och på totalen mycket kortare lödtid.

Jag tycker fortfarande att du ska prova som jag beskrivit ovan. Det är enklare att få till och det kan förhoppningvis visa om det även rör sig om materialproblem.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Du vispar runt för mycket med lödspetsen den skall vara vid lödstället inte att du åker upp och ned med spetsen mot tråden. Är nästan på väg att vara så långt upp på spetsen att du är utanför pläteringen av spetsen. Sen ger en mejselformad spets typ 3 mm bred bättre värmeöverföring än en rund spets.
Jag har aldrig sett att mina spetsar rostar fast jag kör old school med fuktig svamp och inte alltid förtennar den efter rengöring. Har en Weller (50 W ?) med elektronisk värmereglering.
Skriv svar