Verktyg för att generera pdf

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
davidi

Verktyg för att generera pdf

Inlägg av davidi »

Vad använder ni för att skanna dokument och spara dem som pdf? Det var oväntat krångligt att hitta vettiga verktyg för detta.
Mina önskemål är att enkelt kunna skanna godtyckligt antal sidor och spara som pdf-dokument. OCR är en klar bonus. Och ibland kunde det vara önskvärt om källan kunde vara en samling bildfiler istället för att få datat från skannern.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Verktyg för att generera pdf

Inlägg av grym »

det gör jag direkt i scannerprogrammet, sparar som pdf
davidi

Inlägg av davidi »

Det som följde med min Brother-skrivare/skanner lämnar tyvärr en del att önska.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla efter tredjeparts programvara

exakt vad är det du vill kunna göra?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Använder Vuescan till detta i nuläget, då programvaran till min Canon inte vill leka ihop med W11.
Nu har jag iofs en Licensierad version av Acrobat Pro, så jag brukar använda den, när jag skall skapa PDFer från filer.
Men Vuescan kan också utan problem generera PDFer från bildfiler, samt har en OCR-funktion, har dock inte testat den, då jag använder OCR-funktionen i Acrobat
davidi

Inlägg av davidi »

grym skrev: 15 februari 2025, 10:09:40 exakt vad är det du vill kunna göra?
Sätta igång ett skanningsjobb, skanna sidor tills jag säger att det här var sista sidan, och sedan få ut en pdf med hela dokumentet. Allra helst ska den ha OCR:at också.

Och så kan det finnas tillfällen då jag har fotat en massa sidor med kamera och i övrigt vill göra samma sak med.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köp VueScan, kostar en femhundring, typ. Det är nog det i särklass mest kompetenta inscanningsprogrammet som existerar, ursprungligen avsett för digitalisering av film, men är lika bra att hantera papper.

Du kan ju pröva gratisversionen och se vad den klarar av.
https://www.hamrick.com/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Naps2 är min favorit. Mycket smidigt att använda, gratis och uppfyller allt på din kravlista

https://www.naps2.com/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag använder jobbets kompiators "scan to pdf"-funktion, jag tror faktiskt den kan OCR också men det har jag inte använt.

En stor fördel med detta är ju att den har dokumentmatare..
tingo

Inlägg av tingo »

OCRmyPDF gjør jobben.
Användarvisningsbild
Kulla
Kontakt:

Inlägg av Kulla »

På jobbet skrivare har den funktion, hemma använder iPhone och skanna till pdf inbyggd funktion i Filer app från Apple. Funkar riktig bra.
davidi

Inlägg av davidi »

Jag var lite dålig på att följa upp detta, men tack för tipsen alla!

mrfrenzy skrev: 15 februari 2025, 10:59:34 Naps2 är min favorit. Mycket smidigt att använda, gratis och uppfyller allt på din kravlista

https://www.naps2.com/
Den blev min favorit också, gör precis vad jag behöver.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev: 15 februari 2025, 10:12:35 Använder Vuescan till detta i nuläget, då programvaran till min Canon inte vill leka ihop med W11.
Sidospår: För den som har scanners som saknar drivrutiner i Windows så kan man annars som mer komplicerat gratisalternativ köra Linux i virtualisering (eller kanske windows-linux-joxet från Microsoft) och serverdelen av SANE, och i Windows köra klientdelen till SANE, och konfigurera så att Linuxdelen får tillgång till scannern direkt.
TomasL skrev: 15 februari 2025, 10:12:35Nu har jag iofs en Licensierad version av Acrobat Pro, så jag brukar använda den, när jag skall skapa PDFer från filer.
Men Vuescan kan också utan problem generera PDFer från bildfiler, samt har en OCR-funktion, har dock inte testat den, då jag använder OCR-funktionen i Acrobat
"Har hört" att man kan använda de serienummer som Adobe gav ut när de la ner äldre licensserver och på så sätt använda äldre versioner av Acrobat med flera. Dock så verkar det inte fungera på nyare Windows, så man kanske får köra XP i en emulator.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, när de stängde licenservrarna för XP-versionerna så kunde man få ett licensnummer som inte behövde verifiera sig mot licensservrarna, dock behövde man visa att man verkligen ägde en riktig licens.
Naturligtvis så blev denna licensnyckel offentlig relativt snabbt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den publicerades på deras hemsida; d.v.s. man behövde inte visa något. Minns inte om den finns kvar, och/eller om den finns arkiverad på archive.org.
Tror att nedladdningslänkarna inte funkar.

Har inte grävt i det särskilt mycket men praktiska studier visar att det går inte att rakt av köra in den versionen av Acrobat på W10, och man får kryptiskt felmeddelande som enligt sökresultat innebär licensproblem.
Skriv svar