Känna av olika sorters adapterkort
Känna av olika sorters adapterkort
I ett kommande bygge ska det finnas en central grunka dit man kan koppla olika adaptrar. Med adapter i detta fall menas ett litet kretskort som sätts i en ZIF-sockel i den centrala grunkan, och det kan bara sitta en adapter i taget. Till en början kommer jag tillverka kanske 10 adaptrar som jag börjar med, men på sikt kommer jag bygga på många fler. Kanske 100 totalt.
Centralen måste kunna känna av vilken typ av adapter det är som sitter i. Här tänker jag mig att på varje adapter kan jag sätta en (eller två) spänningsdelare, som går till centralens mikrocontroller, som med ADC läser av värdet och den vägen känner av vilken adapter det är. Sätts adapter nummer 8 in så får centralen absolut inte arbeta på det sätt som behövs för exempelvis adapter 6. Det är med andra ord av enorm betydelse att centralen vet exakt vilken adapter det handlar om.
Matningen är 5V, ADC:n är 10-bit, vilket innebär att det är strax under 5mV mellan varje steg. Marginal är bra att ha, så om jag istället sätter en så att säga brytpunkt på 300mV kan jag få in 16 olika värden per ADC. Om jag lägger till ytterligare en spänningsdelare på adapterkortet får jag 16 värden till, vilket gör att jag skulle kombinera dem båda och få totalt 256 olika varianter med god marginal. Fler än 256 olika adaptrar har jag svårt att tänka mig att jag kommer upp i.
Finns det någon annan variant, en annan metod än ADC, att känna av vilken adapter det handlar om? Adapterkorten är "dumma" och gör inget annat än att agera adaptrar.
Centralen måste kunna känna av vilken typ av adapter det är som sitter i. Här tänker jag mig att på varje adapter kan jag sätta en (eller två) spänningsdelare, som går till centralens mikrocontroller, som med ADC läser av värdet och den vägen känner av vilken adapter det är. Sätts adapter nummer 8 in så får centralen absolut inte arbeta på det sätt som behövs för exempelvis adapter 6. Det är med andra ord av enorm betydelse att centralen vet exakt vilken adapter det handlar om.
Matningen är 5V, ADC:n är 10-bit, vilket innebär att det är strax under 5mV mellan varje steg. Marginal är bra att ha, så om jag istället sätter en så att säga brytpunkt på 300mV kan jag få in 16 olika värden per ADC. Om jag lägger till ytterligare en spänningsdelare på adapterkortet får jag 16 värden till, vilket gör att jag skulle kombinera dem båda och få totalt 256 olika varianter med god marginal. Fler än 256 olika adaptrar har jag svårt att tänka mig att jag kommer upp i.
Finns det någon annan variant, en annan metod än ADC, att känna av vilken adapter det handlar om? Adapterkorten är "dumma" och gör inget annat än att agera adaptrar.
Re: Känna av olika sorters adapterkort
binärkodat med lite ingångar
8 ingångar ger ju 256 olika, eller inget och 255 kort
8 ingångar ger ju 256 olika, eller inget och 255 kort
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Även om adaptern är dum, skulle det ju gå att ha ett litet seriellt minne med ett ID-nummer sitta på adaptern som både matas och läses av från centralen.
- SeniorLemuren
Håller med MadModder och påpekar också att vissa seriella eprom har skrivskyddspinne.
Sidospår: Minns någon som hade en TV med just seriellt eprom som ID för HDMI, och ansluten pryl lyckades skriva felaktig data trots att minnet skulle vara skrivskyddat. Hembyggd I2C-uppriggning mot HDMI-uttaget funkade för att skriva tillbaka rätt data, även detta trots att minnet ska vara skrivskyddat. Minns inte om den drabbade tog isär TV:n och såg om det var dålig lödning eller nåt på skrivskyddspinnen, eller ev fel krets (utan skrivskydd), eller liknande.
Sidospår: Minns någon som hade en TV med just seriellt eprom som ID för HDMI, och ansluten pryl lyckades skriva felaktig data trots att minnet skulle vara skrivskyddat. Hembyggd I2C-uppriggning mot HDMI-uttaget funkade för att skriva tillbaka rätt data, även detta trots att minnet ska vara skrivskyddat. Minns inte om den drabbade tog isär TV:n och såg om det var dålig lödning eller nåt på skrivskyddspinnen, eller ev fel krets (utan skrivskydd), eller liknande.
Det finns 1-Wire® ROM med unika serienummer, just för sådana saker.
DS2401 kan vara en möjlighet.
DS2401 kan vara en möjlighet.
- SeniorLemuren
Filamentmagasinet i t.ex Anycubik Kobra 3 använder sig av RFID-taggar på sina filament som automatiskt identifierar vilken typ av filament som sitter i magasinet. Billig, mycket säker metod.
Här är lite mer information om RFID. Enkel läsning/ skrivning av RFID.
Länk RFID med Arduino
Länk AMAZON RFID Taggar
Länk IC Card Reader
Här är lite mer information om RFID. Enkel läsning/ skrivning av RFID.
Länk RFID med Arduino
Länk AMAZON RFID Taggar
Länk IC Card Reader
DS2401 verkar vettig men man skulle vilja sätta id't själv. Så man slipper en databas med olika nummer.
DS2431 skulle kunna funka kanske. TO 92 paketering.
DS2431 skulle kunna funka kanske. TO 92 paketering.
Enligt standard ska HDMI EDID vara skrivskyddat, men väldigt väldigt ofta skippar tillverkaren det pga inkompetens eller för de tycker det är smidigt i produktion att kunna skriva via HDMI.MiaM skrev: ↑7 april 2025, 01:29:59 Sidospår: Minns någon som hade en TV med just seriellt eprom som ID för HDMI, och ansluten pryl lyckades skriva felaktig data trots att minnet skulle vara skrivskyddat. Hembyggd I2C-uppriggning mot HDMI-uttaget funkade för att skriva tillbaka rätt data, även detta trots att minnet ska vara skrivskyddat. Minns inte om den drabbade tog isär TV:n och såg om det var dålig lödning eller nåt på skrivskyddspinnen, eller ev fel krets (utan skrivskydd), eller liknande.
Det finns flera projekt och databaser just för att man ska kunna ta reda på rätt ID och skriva tillbaka. https://github.com/galkinvv/edid-checked-writer
Angående trådens fråga: ett 1-wire eeprom låter helt klart som bästa lösningen.
Spänningsdelare med ADC ger för stor risk för fel med tanke på hur kritisk funktionen verkar vara i första inlägget men fördelen är ju att man slipper programmering i fabriken.
Om man ska köra med spänningsdelning så bör man ha tre ingångar, 1 och 2 sätter modell, 3 är en checksumma.
Säg att ingång 1 är lägsta byten, 0-15
Ingång 2 är högsta byten, 0-15
Om ingång 1=4 och ingång 2=2 så blir det modell 1*4+16*2=36
36 mod 16 = 4, byte 3 ska vara 4 annars error.
Jag skulle sätta ett i2c e2prom. Flexibelt och finns ju i små kannor typ sot23
skulle ju gå att ha en seriell kod när man stoppar kort i hållare
som en tvåbitars hålremsa
bara för att vara gammeldags
enklast är nog någon form av 1 wire
som en tvåbitars hålremsa
bara för att vara gammeldags

enklast är nog någon form av 1 wire
- anders_bzn
- Kontakt:
Eller ett I2C minnne. Det finns sådana också som har ett förprogrammerat serienummer.
Motstånd med spänningsdelare fungerar, men mu måste räkna på om det går att få ihop med avseende på toleranser på spänningsreferenser (både för ADC ocg spänningsdelaren, bra om man kan ha samma till båda) och motstånd.
Motstånd med spänningsdelare fungerar, men mu måste räkna på om det går att få ihop med avseende på toleranser på spänningsreferenser (både för ADC ocg spänningsdelaren, bra om man kan ha samma till båda) och motstånd.
En fördel med I2C-EEPROM är ju att man redan har signalerna ifall man skulle behöva ytterligare funktionalitet. Finns ju t.ex. I/O-expansionskretsar och liknande för I2C som jag antar har hyggligt pris.