Trasig flybackdiod styrkort husbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jsson83
EF Sponsor

Trasig flybackdiod styrkort husbil

Inlägg av Jsson83 »

Hej!

En kollega har en husbil som är försedd med ett styrkort TopTron EL532. På detta kort sitter det 2 st reläer (REL5 och REL6) som styr fotsteget in/ut när man trycker på en manöverpanel. Fotsteget har också en brytare som aktiveras när steget är fullt infällt. Kortet matas med 12v DC.

Grundproblemet var att ett utav reläerna var trasigt, detta konstaterades genom att lägga spänning direkt på resp relä. Tyvärr vände man fel på + och minus och flybackdioderna D12 och D14 gick sönder. Dessa släpper nu igenom spänning åt bägge hållen. D3 som sitter i mitten spärrar fortfarande i ena riktningen och visar 0,56v i andra riktningen med en diodtestare, så denna antar jag fortfarande är hel? (vad fyller den för funktion? Att inte det andra reläet ska råka dra av det första reläets flyback?)

Det finns ingen märkning på dioderna och de ser ut som zenerdioder vid första anblick, men symbolen på kretskortet och mätningen på den hela indikerar att det är en vanlig diod? När jag mäter på kapseln får jag fram att det borde vara en SOD-80. Söker jag då på https://swechtrading.se/ tex så finns det bara https://swechtrading.se/zencart/index.p ... ts_id=2313 som är en shottkydiod med ett Vf på 0,2v, men borde det inte ligga på runt 0,5v som jag får när jag mäter på den hela dioden? Electrokit har en https://www.electrokit.com/bat42-sod-80-30v-200ma som också står som shottkydiod med ett Vf på 0,4v eller https://www.electrokit.com/bas85-sod-80-30v-200ma med ett Vf på 0,8v. Är det inte en vanlig diod som det borde vara?

Allt matas som sagt med 12V och reläerna är speccade till 47,5 mA, räcker det med att flybackdioderna klarar 50 mA eller hur brukar man dimensionera?

Tack på förhand.
20250402_090141_resized.jpg
20250402_090239_resized.jpg
20250402_090312.jpg
Schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Trasig flybackdiod styrkort husbil

Inlägg av FormerMazda »

D12 och D13 är bara flyback som du säger, så det är inte så kritiskt vad det är för dioder. En vanlig duger gott så att säga.

Funktionen på D3 är knepig, men är den hel så spelar det ju ingen roll egentligen.

Sen kan jag tycka TopTron borde ha mer tillgängliga scheman på sina prylar..
MVH hobbyägare. ;)
Castor

Inlägg av Castor »

Jag har PMLL4148L och BAV103 som du kan få om du betalar för ett frimärke. :D
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

FormerMazda skrev: 2 april 2025, 09:43:55 D12 och D13 är bara flyback som du säger, så det är inte så kritiskt vad det är för dioder. En vanlig duger gott så att säga.

Funktionen på D3 är knepig, men är den hel så spelar det ju ingen roll egentligen.

Sen kan jag tycka TopTron borde ha mer tillgängliga scheman på sina prylar..
MVH hobbyägare. ;)
Okej, tack för info. Och med en "vanlig" så menar du inte shottkydiod som alla 3 ovan ser ut att vara? Jag kommer ändå beställa reläerna från Conrad, så tänkte få med det i samma beställning om möjligt. Men 1500-2000 st känns lite överkurs.

Nej, D3 funderar jag också lite på vad den har för syfte.

Ja, detta styrkort sitter väl i flera Hobbyvagnar kan jag tänka mig.
Castor skrev: 2 april 2025, 10:37:36 Jag har PMLL4148L och BAV103 som du kan få om du betalar för ett frimärke. :D
Det var snällt, skulle någon av dessa vara lämpliga som flybackdioder i ovan applikation?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jsson83 skrev: 2 april 2025, 09:33:28

D3 som sitter i mitten spärrar fortfarande i ena riktningen och visar 0,56v i andra riktningen med en diodtestare, så denna antar jag fortfarande är hel? (vad fyller den för funktion? Att inte det andra reläet ska råka dra av det första reläets flyback?)
.
.
.

Allt matas som sagt med 12V och reläerna är speccade till 47,5 mA, räcker det med att flybackdioderna klarar 50 mA eller hur brukar man dimensionera?

Schema.jpg
D3 är ett mysterium för mig också. Du har dioder som tar hand om flyback. Så den behövs inte för det. Båda reläekretsar ser identiska ut. Varför den ena ska behöva matas via D3 finner jag inte förklaring till. Den 12V som matar reläkretsarna bör vara så styv att varken den ena eller den andra reläkretsen ska behöva något som D3 kan ge. Hoppas att det finns någon som kan ge en förklaring.

Dimensioneringen är som du säger. Det bör räcka med 50mA. Själv brukar jag ta till med marginal.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Dessa får jag fram på Conrad när jag söker på kapslingen:
https://www.conrad.se/sv/o/dioder-stand ... ~~~SOD-80C

Översta träffen är Diotec Supersnabb Si-diod LL4148 SOD-80C 100 V 150 mA, där måste jag köpa 70 st a 0,22 = 15:-, det är väl ungefär vad ett porto kostar nuförtiden, om jag ändå ska beställa från Conrad.

Kan den fungera, eller är det bättre att välja någon annan i träfflistan?

Vad tror ni om Q3 och Q4, kan de också ha gått sönder av den felaktiga polariteten? Det står 6CT2D på dem, vilket verkar innebära BC817, men den verkar också finnas i lite olika varianter, så kanske ska låta dem sitta kvar för att inte riskera att sätta dit fel modell?
Castor

Inlägg av Castor »

Du kan som jag skrev några stycken av mig, du behöver inte köpa om du inte ska köpa något annat.
Även BC817 går nog att leta fram om du vill ha:)
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Castor skrev: 2 april 2025, 12:12:41 Du kan som jag skrev några stycken av mig, du behöver inte köpa om du inte ska köpa något annat.
Även BC817 går nog att leta fram om du vill ha:)
Jo jag såg det och det var väldigt snällt av dig! Klart jag kan betala en slant + porto för att få hjälp med komponenter. Dock måste jag ändå beställa reläerna från Conrad, så kommer ändå behöva lägga en beställning därifrån. Och då tänkte jag att även om jag köper 70 st från Conrad så blir det samma pengar som porto ifrån dig, och du slipper då arbetet. Men största problemet för mig är att det finns så många olika varianter av både dioderna och transistorerna, så jag har inte kompetens nog att veta vilka jag ska beställa.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jsson83 skrev: 2 april 2025, 11:36:24 Dessa får jag fram på Conrad när jag söker på kapslingen:

Översta träffen är Diotec Supersnabb Si-diod LL4148 SOD-80C 100 V 150 mA, där måste jag köpa 70 st a 0,22 = 15:-, det är väl ungefär vad ett porto kostar nuförtiden, om jag ändå ska beställa från Conrad.

Vad tror ni om Q3 och Q4, kan de också ha gått sönder av den felaktiga polariteten? Det står 6CT2D på dem, vilket verkar innebära BC817, men den verkar också finnas i lite olika varianter, så kanske ska låta dem sitta kvar för att inte riskera att sätta dit fel modell?
Angående dioden så räcker 100V och 150 mA med marginalen som man vill ha.
Q3 och Q4 borde inte ha gått sönder om inte de har fått matning och varit ledande. Att man har lagt på 12V eller -12V på kollektorn på transistorn bör inte skadat transistorerna.
Förmodligen offrar du kanske ett frimärke till om du köper några. De olika varianterna är väl olika kapslingar, olika spänningstålighet och olika förstärkning. Det ska inte ha någon betydelse i det här fallet, bortsett från kapsling. Spänningen är så låg att du bör ha goda marginaler vilken du än väljer.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan det vara så att D3 är en rest från en annan variant av kortet?

Tänker t.ex. att reläet ska kunna matas från två olika håll, typ säg från husbatteri och startbatteri, och en till diod för att reläet kan få 12V från startbatteri istället för husbatteri? Kanske för en helt annan funktion på kortet i annan version?
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Kanske kan vara att schemat är felritat mot kretskortet?
Det ser inte ut att vara original schema.
IMG_6305.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Mindmapper skrev: 2 april 2025, 17:03:36
Jsson83 skrev: 2 april 2025, 11:36:24 Dessa får jag fram på Conrad när jag söker på kapslingen:

Angående dioden så räcker 100V och 150 mA med marginalen som man vill ha.
Q3 och Q4 borde inte ha gått sönder om inte de har fått matning och varit ledande. Att man har lagt på 12V eller -12V på kollektorn på transistorn bör inte skadat transistorerna.
Förmodligen offrar du kanske ett frimärke till om du köper några. De olika varianterna är väl olika kapslingar, olika spänningstålighet och olika förstärkning. Det ska inte ha någon betydelse i det här fallet, bortsett från kapsling. Spänningen är så låg att du bör ha goda marginaler vilken du än väljer.
Okej gällande dioden och transistorerna, tack för info.
MiaM skrev: 2 april 2025, 19:32:14 Kan det vara så att D3 är en rest från en annan variant av kortet?

Tänker t.ex. att reläet ska kunna matas från två olika håll, typ säg från husbatteri och startbatteri, och en till diod för att reläet kan få 12V från startbatteri istället för husbatteri? Kanske för en helt annan funktion på kortet i annan version?
Ja, den kanske går vidare till något mer, lite svårt att se vart alla banor tar vägen på kortet. Försökte bara rita upp det för att lättare kunna förklara vad som gått sönder och för att få hjälp med vilka värden ersättarna behöver ha.
Palle500 skrev: 2 april 2025, 19:42:28 Kanske kan vara att schemat är felritat mot kretskortet?
Det ser inte ut att vara original schema.
IMG_6305.jpg
Så kan det vara, eller att det går vidare till något mer som jag har missat. Jag har alltså mätt och följt banor och ritat det själv bara för att enklare kunna förklara vad jag behövde hjälp med och själv förstå hur det var kopplat.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Jättebra att du ritade upp schemat det underlättar mycket för att få rätt hjälp. Byt skyddsdioderna och nya relän så funkar nog trappsteget igen.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

För framtida referens så köpte jag:

Relä:
https://www.conrad.se/sv/p/tianbo-elect ... 29503.html

Dioder:
https://www.conrad.se/sv/p/diotec-super ... 40902.html

Först tog jag bort reläerna för att få lite mer plats, bytte dioderna och bytte sedan bägge reläerna. 1 st av reläerna och 2 st dioder var trasiga. Därefter fungerade allt som det skulle igen.

Jag köpte även transistorerna men bytte dem aldrig, det fungerade ändå.

Så stort tack för hjälp och support!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tack för uppdateringen.
Härligt när det går bra.
Skriv svar