Kommunikationsproblem? Hjääälp!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Kommunikationsproblem? Hjääälp!

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ett pstyrort (resrv) som jag brukar testa olika konfigurationer på till 3D-skrivaren Det är ett GT2560 (Arduino Mega). Jag använder Arsduinos IDE när jag laddar upp programmen. Jag använder även pronterface för att kontrollera olika funktioner. Innan jag började använda pronterface anslutet via usb till styrkortet så fungerade uppladdning utan problem efteråt. När jag efter att jag haft pronerface inkopplat och sedan försökt ladda upp filer med Arduinos ide så har jag haft problem att kunna ladda. Ibland fungerade det och ibland inte. Nu har det helt slutat fungera att ladda upp.

Jag har kontakt med kortet via Arduinos seriel monitor på 250000 baud och kan även kommunicera med kortet med M koder. även pronterface fungerar fult ut via USB till kortet. Så själva USB kommunicationen fungerar.

När jag tittar på loggen som jag får från Arduinos försök till uppladdnig ser den ut så här :
System wide configuration file is "C:\Users\urban\AppData\Local\Arduino15\packages\arduino\tools\avrdude\6.3.0-arduino17/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM10
Using Programmer : wiring
Overriding Baud Rate : 115200
avrdude: stk500v2_ReceiveMessage(): timeout
avrdude: stk500v2_getsync(): timeout communicating with programmer

avrdude done. Thank you.
Som jag förstår så är det 115200 baud som används. Om jag ställer in Arduinos monitor eller pronterface till 115200 baud så funkar de ju inte heller. Så varför försöker Arduino ladda upp med 115200 baud och kan man ändra det?
Senast redigerad av SeniorLemuren 1 april 2025, 18:52:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Kommunikationsproblem?

Jag ändrade baud till 250000 i boards.txt men det förändrade ingenting. Så här ser en dump ut från kortet i seriel monitor:
echo: External Reset
Marlin1.0.0
echo: Last Updated: Dec 20 2016 09:32:03 | Author: (John, default config)
Compiled: Dec 20 2016
echo: Free Memory: 3797 PlannerBufferBytes: 1232
echo:Hardcoded Default Settings Loaded
echo:Steps per unit:
echo: M92 X78.74 Y78.74 Z2560.00 E105.00
echo:Maximum feedrates (mm/s):
echo: M203 X400.00 Y400.00 Z2.00 E45.00
echo:Maximum Acceleration (mm/s2):
echo: M201 X1400 Y1400 Z100 E80000
echo:Acceleration: S=acceleration, T=retract acceleration
echo: M204 S1400.00 T5000.00
echo:Advanced variables: S=Min feedrate (mm/s), T=Min travel feedrate (mm/s), B=minimum segment time (ms), X=maximum XY jerk (mm/s), Z=maximum Z jerk (mm/s), E=maximum E jerk (mm/s)
echo: M205 S0.00 T0.00 B20000 X13.50 Z0.30 E5.00
echo:Home offset (mm):
echo: M206 X0.00 Y0.00 Z0.00
echo:PID settings:
echo: M301 P19.86 I1.00 D98.93
Error:0
: Extruder switched off. MINTEMP triggered !
Error:Printer stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)
echo:SD init fail
Om jag sänder M999 så får jag meddelandet:
Resend: 1
ok
ok
Error:0
: Extruder switched off. MINTEMP triggered !
Error:Printer stopped due to errors. Fix the error and use M999 to restart. (Temperature is reset. Set it after restarting)
Om man kollar på sista raderna kan man se ett felmeddelande på grund av att jag inte anslutit några givare till kortet så det är ett normalt felmeddelande.
Så kommunikation med kortet via usb verkar ju fungera som det skall,Kortet ligger ju tydligen i en loop och väntar på M999. Kan det vara orsaken till att en uppload av nytt program inte fungerar och hur går man vidare?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Kommunikationsproblem? Hjääälp!

Jag är säker på att det finns någon som är bra på detta. Så jag frågar igen. :)
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det är inte så att pronterface har låst serieporten?

Har du provat att ladda koppla upp Arduinons IDE direkt med en nyomstartad dator?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Precis, kolla det. Nu har du inte Cura, men jag kan inte ha Cura uppe samtidigt som Arduino.
Cura snor serieporten fast den inte använder den och det går varken att ladda upp eller kolla serieportens utdata.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Testat med nystartad dator, endast Arduino IDE startat. Samma problem. När programmet kompilerats och uppladdning skall starta så blinkar diod märkt D4 D5 några gånger sedan händer ingenting.

Om jag försöker att öppna seriell monitor under tiden som uppladdningsförsök pågår så får jag meddelande att porten är upptagen. Sedan när uppladdningsförsöket avslutats så kan jag återigen öppna seriell monitor och kommunicera med kortet via M-koder. Jag har fått för mig att baudtalet inte stämmer på något vis.

När jag kommunicerar med seriell monitor så fungerar det bara med 250000 baud. I felmeddelandet man får efter uppladdningsförsöket står det "Overriding Baud Rate : 115200". Jag hittade en fil som heter boards.txt där ändrade jag till 250000 baud men i felmeddeandet så stod det fortfarane "Overriding Baud Rate : 115200". Så frågan är hur man ändrar uppladdningshastigheten till 250000 baud.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Lite mer funderande. Baudtalet ligger väl i bootloadern och den kan ju inte ha ändrat sig själv. Så problemet kanske ligger i att botloadern har blivit korrupt?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Nu är jag inte påläst på Aurduino. Men hur signalerar IDEn att den vill prata med bootloadern?

Måste man boota om målet precis när man startar uppladdningen?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Tänker att bootloadern förhoppningsvis är intakt, så därför borde du inte behöva peta på uppladdningshastigheten.

Kanske trafiken som progrmmet genererar på serielinan före blandar bort datorn. I alla fall värt ett försök att hålla arduinoreset-knappen inne börjande före USB-kabeln ansluts ända tills uppladdningen ska börja gå in till kortet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

+1 på rvl, har haft program i arduinos som "håller" porten för uppladdning.
Att hålla inne, sen släppa reset funkar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Har även testat det, men kanske jag inte har lyckats med timingen. Får testa mer med det. Det gäller väl att släppa i rätt ögonblick.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Är det en ny Arduino? Jag har haft detta problem med falska Arduinos, kristallen var fel, och det blev fel varje gång man skulle programmera. Slutade med att jag slängde alla falska Arduinos.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Nej. Det är ett Geetch GT2560 styrkort till gamla 3D-skrivaren. Jag har ett nytt likadant kort på skrivaren som fungerar men jag skall uppdatera drivprogrammet (Marlin) eftersom jag monterat på en 3D-Touch på skrivaren. Jag vill testa att jag har konfigurerat rätt på det gamla lösa kortet först innan jag laddar upp det till skrivarens kort.

Att reseta fungerar inte hur jag än försöker så det är nog bara att kasta i skrotbingen.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du uppdaterat Arduino IDE’t?
Är kortet utan anslutningar, dvs, inga kablar isatta till skrivaren, bara löst kort?
Jag fick problem med ett liknande kort, visade sig vara spänningsfall då USB-programmeraren inte klarade av att förse kortet och periferiutrustningen tillräckligt med spänning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag har powersuplyet inkopplat, men inga andra kablar förutom usb.
Skriv svar