Trasig styrning till skrivbord.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Trasig styrning till skrivbord.

Inlägg av RoAd »

Har ett par höj- och sänkbara skrivbord från kinnarps som tyvärr har prroblem med elektroniken.

Det sitter normala styrboxar skruvade under skivorna och dessa är nog ok. Men utöver dem sitter det även elektronik i kontakterna man sätter i vägguttagen och dessa är det något fel på. Det sitter ett relä i dem som hela tiden slår av och på.

Jag öppnade upp dem och det är en komponent (R2) som blir extremt varm (ca 160C). Jag vet inte vad det är för typ av komponent (vanlig resistor är det väl inte?) och om den blir varm för att den är trasig eller om den blir varm för att något annat är trasigt. För någon som är lite kunnigare än mig kan jag tro att det är lätt att identifiera komponenten och även gissa vad som är fel. Bifogar bilder på PCBt.

230V ska vara anslutet på de två tomma lödhålen i mitten av kortet på var sin sida av reläet.. Var tvungen att löda väck dem för att komma åt undersidan.
20250124_124938.jpg
20250124_124920.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Re: Trasig styrning till skrivbord.

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Finns flera trådar om Kinnarps höj- och sänk-bara här på forumet om du söker på "kinnarps". Värt ett försök att läsa igenom de ca 100 inläggen. :idea:
Delen kan vara en varistor?
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack för tipset, men jag letade igenom dem tidigare idag, och har även försökt hitta något utanför forumet utan att lyckas.

Ja, det kan mycket väl vara en varistor för de märks väl också med R. Frågan är varför den blir glödhet och vad man kan göra åt det.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

eller en PTC eller en NTC resistor.
Att det ska bli fel på en varistor så att den ligger och drar ström hela tiden har jag ej varit med om. Det brukar ofta bli avbrott i dom.
Man måste kunna följa kretsen för att se vilken uppgift den kan tänkas ha. En varistor sitter oftast efter säkring, så att den ska kortsluta matningen om spänningen blir för hög.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kan du kolla zenerdioden (den rödaktiga i hörnet), med diodtesten på multimetern? Leder den i ena eller båda riktningarna?
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ja, jag får mäta och rita upp kretsen nästa vecka när jag är på kontoret igen. Jag Slängde upp frågan här igår som en slags hail Mary i hopp om att någon som är lite bättre än mig på starkströmskretsar direkt skulle se ett typiskt fel.

Skrivborden ska ärvas av ett par kollegor för att användas privat hemma, men innan de är lagade så kommer de stå och skräpa mitt i mitt synfält. Så jag vill bli av med dem så fort det går :)
RoAd

Inlägg av RoAd »

JohnGalt skrev: 25 januari 2025, 12:40:49 Kan du kolla zenerdioden (den rödaktiga i hörnet), med diodtesten på multimetern? Leder den i ena eller båda riktningarna?
Är 99% säker på att jag mätte den i går och den ledde som den skulle bara i ena riktningen. Men det finns den där procentens chans att jag bara tror att jag gjort det. Ska dubbelkolla.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Hade ett ärende till kontoret under eftermiddagen så jag passade på att dubbelkolla dioderna. Både D11 och den under C2 verkar hela.

Hade dock inte tid att rita upp något schema så det får vänta till nästa vecka.
Jsson83
EF Sponsor

Inlägg av Jsson83 »

Fick du någon ordning på detta eller står skrivborden kvar i ditt synfält? Du har ingen bild på styrboxarna och det som sitter i väggen?
Skriv svar