CNC fräs Jeda007
Hej!
Har tittat lite på nätet om den fjärde axeln (A) det verkar som om alla sätter den på vänster sida spelar det någon roll?
Kanske kan ställa till det i Camberedningen om man har den på höger sida?
Anledningen till min fråga är att min X-drivning sitter på vänster sida, får väl ta och flytta till höger känns nog mer rätt så!
Fagge jag såg att du skall sätta på en fjärde axel var det A du tänkte dig? vad har du tänkt på för program?
Mvh Jeda007
Har tittat lite på nätet om den fjärde axeln (A) det verkar som om alla sätter den på vänster sida spelar det någon roll?
Kanske kan ställa till det i Camberedningen om man har den på höger sida?
Anledningen till min fråga är att min X-drivning sitter på vänster sida, får väl ta och flytta till höger känns nog mer rätt så!
Fagge jag såg att du skall sätta på en fjärde axel var det A du tänkte dig? vad har du tänkt på för program?
Mvh Jeda007
Senast redigerad av jeda007 7 november 2006, 17:48:17, redigerad totalt 1 gång.
Jo snart ska det dit en A axel.
Mjukvaran har jag inte brytt mig om änu.
Men för enklare arbeten så ska det gå med ett vanligt CAD-CAM program.
Ska t.e.x prylen vara rund så är det väll i princip vanlig svarv programmering som gäller.
Annars om t.ex det är en 4kantig bit som ska bearbetas olika på alla 4 sidor, så är det bara att göra en ritning per sida & sen posta varje sida försig & slå ihop koden efteråt men med ett inlägg mellan sidbytningarna som ser till att bordet snurrar t.e.x 90grader.
Mjukvaran har jag inte brytt mig om änu.
Men för enklare arbeten så ska det gå med ett vanligt CAD-CAM program.
Ska t.e.x prylen vara rund så är det väll i princip vanlig svarv programmering som gäller.
Annars om t.ex det är en 4kantig bit som ska bearbetas olika på alla 4 sidor, så är det bara att göra en ritning per sida & sen posta varje sida försig & slå ihop koden efteråt men med ett inlägg mellan sidbytningarna som ser till att bordet snurrar t.e.x 90grader.
Hej!
Det jag tänkte mig var när jag fräser på änden av den runda stången, iofs så behöver jag 5 axlar då men det kommer kanske det med!
Kan inte riktigt förklara det känns fel med att montera den till höger, dom svarvar jag sett har alltid chucken till vänster!
Ändrade mitt förra inlägg skrev fel skulle stått vänster! har ett inbyggt vänster/högerfel i hjärnan!!!
Har kollat lite det är nog inte svårt att ändra bara lite jobb!
Mvh jens
Har du mycket kvar Fagge?
P.S nu har jag nog fått alla Vänster/höger rätt!
Det jag tänkte mig var när jag fräser på änden av den runda stången, iofs så behöver jag 5 axlar då men det kommer kanske det med!
Kan inte riktigt förklara det känns fel med att montera den till höger, dom svarvar jag sett har alltid chucken till vänster!
Ändrade mitt förra inlägg skrev fel skulle stått vänster! har ett inbyggt vänster/högerfel i hjärnan!!!
Har kollat lite det är nog inte svårt att ändra bara lite jobb!
Mvh jens
Har du mycket kvar Fagge?
P.S nu har jag nog fått alla Vänster/höger rätt!
Hjälp!
Fick som sagt till den fjärde axeln!
Men fick samtidigt med mig lite mer elektronisk smuts fick öka DEBOUNCE INTERVALL i MACH3 till 15000 och det blev inte riktigt bra det heller!
Min tanke är att sätta in ett filter till matningen av Servoförstärkarna, min tanke är att det är servoförstärkarna som stör, verkar det rätt?

Detta borde väl räcka till 4 servoförstärkare?
Hur skall jag koppla upp ocilloskopet och mäta om det blir bättre?
Ett steg fram och två tillbaks som vanligt!
P.S kommer snart upp med en ny tråd med en router som jag skissar på, fick motorer och styrkort från tomten (jojje)
Fick som sagt till den fjärde axeln!
Men fick samtidigt med mig lite mer elektronisk smuts fick öka DEBOUNCE INTERVALL i MACH3 till 15000 och det blev inte riktigt bra det heller!
Min tanke är att sätta in ett filter till matningen av Servoförstärkarna, min tanke är att det är servoförstärkarna som stör, verkar det rätt?

Detta borde väl räcka till 4 servoförstärkare?
Hur skall jag koppla upp ocilloskopet och mäta om det blir bättre?
Ett steg fram och två tillbaks som vanligt!
P.S kommer snart upp med en ny tråd med en router som jag skissar på, fick motorer och styrkort från tomten (jojje)
Kan man se i Mach3 vad det är som triggat nödstoppet? Står det i raden till höger om reset? för jag tror det är det som händer, känns lite dumt att inte kollat upp det bättre men jag har resetat utan att läsa
Har en mångledare som går mellan styrskåp och CNC tror inte den var skärmad, Ca 1,5-2M lång.
Använder jordat trefas för att mata styrskåp!
Skall testa att koppla datorn ifrån ett annat uttag!
Skall även kolla över alla jordpunkter!
Det är inte just en specifik axel som krånglar hadde rätt högt värde på debounce innan fjärde axeln också Ca 6000!
Tecno vad menar du med pulsebredd? är det inställning i mach3?
Skall ta era tips o kolla lite bättre ikväll, om jag får tid!
Mach 3 stänger ner även när den står still i stoppläge, men det är väl som så med servon att dom jobbar aktivt även i stillastående?
P.S Hur går det med era fjärde axlar?

Har en mångledare som går mellan styrskåp och CNC tror inte den var skärmad, Ca 1,5-2M lång.
Använder jordat trefas för att mata styrskåp!
Skall testa att koppla datorn ifrån ett annat uttag!
Skall även kolla över alla jordpunkter!
Det är inte just en specifik axel som krånglar hadde rätt högt värde på debounce innan fjärde axeln också Ca 6000!
Tecno vad menar du med pulsebredd? är det inställning i mach3?
Skall ta era tips o kolla lite bättre ikväll, om jag får tid!
Mach 3 stänger ner även när den står still i stoppläge, men det är väl som så med servon att dom jobbar aktivt även i stillastående?
P.S Hur går det med era fjärde axlar?