Gammal telefonlur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Garberg

Gammal telefonlur

Inlägg av Garberg »

Jag håller på med ett litet projekt där jag försöker få en gammal telefon med snurrskiva att fungera med Microsoft Teams. Tanken är att bygga in ett "modernt" USB-headset i själva telefonluren. När jag öppnade telefonluren så såg jag att sladden mellan telefonen och telefonluren bara innehåller tre ledare (jag trodde det var fyra). Jag mätte upp hur det var kopplat och det visade sej att mikrofon och högtalare har en ledare gemensamt. Kan någon förklara för mej hur det kan fungera?
Användarvisningsbild
pi314

Re: Gammal telefonlur

Inlägg av pi314 »

Flngerskiva säger en del, men en bild på telefonen hade sagt mer.

Om luren är en gammal bakelitlur så har den en kolkornsmikrofon och en dynamisk hörlur.

Den gemensamma tråden kopplas till jord.

Med en spänning i serie med ett motstånd, till mikrofonen, får du signal ut. Kanske 5-10 volt och några kiloohm i serie?

Luren kan drivas med en signal med låg nivå.

Garberg

Inlägg av Garberg »

IMG_4247.PNG
Sådär ser den ut. Inte bakelit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Då kan det kanske vara en elektret-mikrofon i den?

Den har, i så fall, ganska låg utsignal och behöver en ganska känslig förförstärkare, om jag minns rätt.

Kanske finns det i apparaten? Kanske är det inbyggt i mikrofonen?

Modellen heter Dialog.

Jag hittade detta.
Mikrofonkapseln är den under många år fabricerade typen RLA 201, som rönt uppskattning på grund av jämn tonkurva, ringa lägesberoende och god stabilitet. Kapseln har beskrivits i Ericsson Review nr 4 1956. En ytterligare förbättrad kapseltyp, RLA 301, är i det närmaste färdigkonstruerad och kommer snart att ersätta RLA 201. Marknadens krav på högre sändningsnivå och högsta möjliga stabilitet och korrosionsbeständighet har varit målsättningen för den nya mikrofonen, vars egenskaper kommer att behandlas i ett kommande nummer av Ericsson Review.
http://www.stsf.org/arkiv/ER/ER_1964_DI ... pparat.pdf

Då är det ganska säkert en kolkornsmikrofon.

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

dialog hade väl alltid kolkorn ? ..på diavoxerna finns det olika, men dom som har kondensatortelefon har väl afaik ett kretskort med förstärkare för denna i själva luren.
Garberg

Inlägg av Garberg »

Hur som helst är jag körd. Jag kan inte koppla USB-headsetets högtalare och mikrofon med en gemensam ledare som det är gjort i telefonen. Det måste bli två ledare till högtalaren och två ledare till mikrofonen. Sladden mellan telefon och lur innehåller bara tre ledare. Jag ser inte hur jag ska kunna få det att fungera utan att byta sladd. Men tack för hjälpen och tack för PDF:en pi314. Jag har googlat som en galning efter dokumentation och kopplingschemor på gamla telefoner och jag har inte hittat något alls.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Med en (pytte-) liten trafo kan du isolera mellan ljud ut och hörlur.

Garberg

Inlägg av Garberg »

Jag fattar inte. Kan du förklara för en idiot?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Här finns lite text om audiotransformatorer.

https://sound-au.com/articles/audio-xfmrs.htm

Här är ett exempel på en sådan.

https://www.electrokit.com/xicon-42tl01 ... zpEALw_wcB

Jag vet inte om just den skulle fungera för dig, men om man vet impedanser och nivåer på det som ska överföras så går det nog att hitta en som fungerar.

Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Dialog inkoppling.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vissa gamla lurar hade väl till och med bara två ledare till luren?
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Det är en kolkornsmik i den telfönen.
En sådan, även om du lyckas få till en BIAS så kommer den att ge en väldigt hög utnivå.
Omkring -10 till 0 dBm, medan en eleketret ligger på -50 dBm.
den höga utnivån, och den distorsion en kolkornsmik ger, lämpar sig inte att mata in i någon moden elektronik, allt kommer att bli överstyrt.

Roysan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Som Roysan skrivit, det är kolkornsmikrofon. Signalnivån passar bättre för en line-ingång än en mikrofoningång.

MEN! Dessa Dialog har typiskt ruskigt dåliga kolkornsmikrofoner. Det var ett evigt kämpande att få "försiktiga" personer att gå med på att dänga deras telefonlur hårt i bordet när kolkornen hamnat på fel sätt så det var svårt att höra vad de säger.

Med andra ord så rekommenderar jag starkt att byta ut mikrofonen.

Hörluren är bättre, men ljudkvaliteten är garanterat sämre än en modern hörlur.

Det kan kanske vara värt att bygga in blåtand-headset direkt i luren, och bara använda spiralkabeln för strömförsörjning, och kanske använda den tredje ledaren för att känna av "lur av/på".

============================

Det finns dock en annan lösning.
En IP-telefonilåda ihop med lämplig mjukvara i datorn. Jag har inte 100% koll på vad som kan funka ihop med teams. Googlade en smula och Microsoft tycker att man kan bara använda ip-telefoni med deras godkända leverantörer, de skitstövlarna. Men den andra varianten är att använda något som dyker upp som ett headset sett ur mjukvarans perspektiv.

En variant som dels går att konfigurera med t.ex. Asterisk, och dels vad jag förstått även finns att köpa som färdig produkt, är att låta en sånhär telefon se ut som ett blåtandheadset, med Asterisk så har man en ip-telefonidosa mot burken som kör Asterisk och man har också en blåtanddongle. Jag har bara läst på om att göra det mot en smartphone, men det bör fungera mot dator med teams och annat också. Om man kör det mot en smartphone så kan man både ta emot inkommande samtal och slå nummer för utgående samtal på gammeltelefonen. OBS att vissa IP-telefonilådor klarar inte pulsval och då funkar det inte att använda nummerskiva. OBS också att Sverige har en egen standard för ordningen på siffrorna. Det finns i princip tre standarder, Sverige (noll först), Oslo+Nya Zeeland (omvänd ordning på siffrorna), och "resten av världen" (ett först). I teorin skulle de med omvänd ordning kunna vinnas i två varianter, noll först v.s. sist, men jag tror bara en variant förekom på riktigt. (Ja, Oslo v.s. resten av Norge hade olika nummerskivor... :D )
Skriv svar