Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15339
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Självfallet, en VFDs viktigaste uppgift är att skydda motorn mot skador, dels beräknar den temperaturen i lindningarna baserat på termisk tidskonstant och den ström som flyter, dels har man i dessa storlekar på motor oftast även en NTC för att fånga upp specialfall.

Mycket intressant avhandling från US navy om design och implementation av bogpropeller:
https://apps.dtic.mil/sti/tr/pdf/AD0731997.pdf
nifelheim
Den första
Inlägg: 2470
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av nifelheim »

Känner igen det där :-)

Den vi använde heter växelhuset SET0165, utförandet för 300mm trumma, komplett kallar dom den BOW310. (marknadsavdelningen mäter fortfarande i kilogramkraft (310kgf) ) :)

Om jag minns rätt , 2000 rpm ger ca 20 kW , så om du ska köra 15kW kommer det nog inträffa runt 1800 varv.

Du kan säkert överlasta motorn, (40-50% i 10 minuter om den får kallna sedan)
eftersom det handlar om väldigt intermittent drift . (däremot inte motor drivaren)

Tror vi har en 15kW motor och en acs580 39A (440V 39A trefas borde bli närmare 30 kW) varvtalsbegränsad till ungefär 2000

se till att trumman kommer djupt nog att inte suga in luft när det går lite vågor (kommer svall)

när det kommer in främmande föremål/is skyddas elmotorn i första hand från att brinna upp av propellern eller drevsallad i växelhuset :D
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det låter ju lovande!

Vad är det för fartyg? Storlek osv?
Skriv svar