Justera dimsmörjare (tryckluft)
Justera dimsmörjare (tryckluft)
Det finns, vad jag förstått en liten "ratt" att vrida på för att justera oljemängden på en dimsmörjare, men hur i helsike vet man vad lämplig inställning är.
Erfarenhetsmässigt så har jag fått den uppfattningen att de ger på tok för mycket olja med "fabriksinställning"
Någon som har bra råd att ge
Erfarenhetsmässigt så har jag fått den uppfattningen att de ger på tok för mycket olja med "fabriksinställning"
Någon som har bra råd att ge
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Justera dimsmörjare (tryckluft)
Så länge det inte droppar ur verktygen och sölar ner är det väl bra. 

- Mizzarrogh
Jag är ingen expert på dimsmörjning, men generellt är det så för skärvätskor att emulsion kräver mycket högre flöde än olja och tjock olja/pasta/vax mycket liten mängd, så kör du olja räcker det som regel med en tunn film av olja som om du skulle ha penslat på verktyget, men kör du på på mer så skadar det inget, det går bara åt litet mer olja, generellt bättre att köra på litet mer än för litet.
Om du kan få till det ungefär som en blomspruta kan du testa om det är ok. Det är bra om du kan blåsa in det så nära verktyget du kan där det skär.
Edit, om du vill köra emulsion så behöver du nog en mer koncentrerad men starkare stråle riktad in mot den arbetande delan av verktyget då emulsion brukar behöver högre tryck, alternativt högt flöde. Det är därför man oftast kör återcirkulation av emulsion då det går åt rejält mycket större mängd kontinuerligt jämfört med olja, fördelen är att den också fungerar som aktivt kylmedium. Olja fungerar dåligt som kylmedium därför räcker det här med den smörjande effekten på verktygets skärande delar.
Det blir alltid slabbigt när man kör med olja och emulsion oavsett...
Emulsion brukar dock gå att tvätta bort skapligt med vatten.
Om du kan få till det ungefär som en blomspruta kan du testa om det är ok. Det är bra om du kan blåsa in det så nära verktyget du kan där det skär.
Edit, om du vill köra emulsion så behöver du nog en mer koncentrerad men starkare stråle riktad in mot den arbetande delan av verktyget då emulsion brukar behöver högre tryck, alternativt högt flöde. Det är därför man oftast kör återcirkulation av emulsion då det går åt rejält mycket större mängd kontinuerligt jämfört med olja, fördelen är att den också fungerar som aktivt kylmedium. Olja fungerar dåligt som kylmedium därför räcker det här med den smörjande effekten på verktygets skärande delar.
Det blir alltid slabbigt när man kör med olja och emulsion oavsett...

Emulsion brukar dock gå att tvätta bort skapligt med vatten.
Det är väl dimsmörjning i tryckluftsuttag till någon maskin som menas?
Ja, sådana här
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Jaha, ja, då är det nog inte lika kritiskt, bara så att det inte går torrt, går bra att ställa på känn, man märker när det börjar spruta olja när man kör... Ha ha
Jag brukar droppa i några droppa i intaget om verktyget legat länge.
Det skadar inte verktygen på något sätt om man råkar ställa in för högt, då går det bara rakt igenom.
Jag brukar droppa i några droppa i intaget om verktyget legat länge.
Det skadar inte verktygen på något sätt om man råkar ställa in för högt, då går det bara rakt igenom.
Det brukar finnas ett dropprör där man kan räkna dropparna.
Nä, men det tenderar att bli söligt, och går åt mer olja än nödvändigt.
Droppröret brukar sitta innanför en genomskinlig plastbulb på ovansidan.
Det kanske är lite olika beroende på fabrikat?
Det kanske är lite olika beroende på fabrikat?
Behöver också skaffa en flaska med smal pip för att kunna fylla på olja.
Gissar att det inte går att göra under tryck.
Gissar att det inte går att göra under tryck.
Man måste fylla olja när det är trycklöst.
I alla fall på mina.
I alla fall på mina.
Man lossar väl undre koppen och fyller på olja, fördel om det är trycklöst, men visst oljeinpackning är som ett spabad.