Uppgradering till LED arbetsbelysning i köket.

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

I köket har jag 2st gamla hederliga bänkbelysnigar, lysrör med 2 eluttag och en strömbrytare.
Nu när ena lysrör/glimtändare kombon har avsagt sig uppdraget att tillhandahålla ljus så funderar jag på att uppgradera till LED.
Men inte i nuvarande armaturer utan kanske med LED-strip. Då kan man ju belysa "mer" av bänkytan.
Några eluttag känner jag inte att jag behöver (Jo det gör jag men inte "där")
Sen skulle det vara trevligt att kunna tända dessa men 433 MHz och på en knapp. Som sitter bra till.
Så vad kan man göra för att få till detta?
LED-strip säljer ju "alla" men vad är bra Lumen och Kelvin?
Och hur gör jag för att hitta en strömbrytare som både är manuell och 433 MHz? (Och utanpåliggande)
Som bonus att den är dimbar så man kan ha mys och arbetsbelysning. Kanske mys som går upp till arbetet vid närvaro?
Mina Google skills har för tillfället övergivit mig och jag har ingen livlina att ringa så vi frågar forumet.
Ös på med förslag och erfarenheter.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Uppgradering till LED arbetsbelysning i köket.

Inlägg av hcb »

Strömbrytare/dimmer för 433 MHz tror jag du kan hitta hos Nexa eller motsvarande (jag hade sådan kombo fast med Z-Wave). Dock måste ju drivdon och dimmer lira ihop.
Vad gäller LED-listerna vågar jag inte ge några rekommendationer. Med tanke på att det är i köksmiljö kanske något kapslat vore bra?
Palle500

Inlägg av Palle500 »

IKEA har köksbelysningar med fjärr inte 433 Mhz utan Zigbee som kan köras lokalt eller via router och app. Trådfri heter deras lösning.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/bankbely ... ing-16282/
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Tack hcb, Nexa ledde mig till Clas Ohlson säljer med 20% denna helgen och då kanske man kan bygga den styrningen med:
Trådlös väggströmbrytare Nexa MWST-1809 + lämplig monteringsram
Inbyggnadsmottagare dimmer Nexa MWMR-251 + lämplig låda
Skulle kanske kunna koppla in en Rörelsevakt Nexa MIMST-1703
Då återstår bara en lämplig dimbar LED-strip på 3,5-4meter

Har tittat lite på IKEA's årylar Palle500, och jag kan helt klart tänka mig uppdatera mitt 433 system, men gillar inte riktigt ljuskällorna, eller rättare sagt, jag klarar mig undan med LED-strips då jag har en "designkant" där jag kan gömma allt bakom så det känns lite onödigt att betala för "snygga" armaturer.
Men till min planerade arbetsbänk kanske?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Kolla så att de LED-lister du ska välja inte flimrar. Enklast gör du det med kameran i din mobil, rikta den mot LED-listen, flimrar det, välj annat fabrikat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En granne har såna här under hela längan av överskåp i köket. https://www.ikea.com/se/sv/p/mittled-le ... -60528584/
Om din designkant är minst 14mm hög så syns inte armaturen framifrån.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Den (och andra IKEA) som MadModder länkar till kan du köra med annat drivdon för att få till 433 Mhz styrning.
Jag har gått all in med IKEA trådfri (över 100 enheter) och är nöjd med enkelheten i deras app. Kör även HA men där är det lite bökigare att hålla ordning på allt speciell då jag inte nördar in på detta. Så när det krånglar/behöver ändras är det en irriterande startsträcka.
Men IKEA appen klarar inte mycket logik, det jag kör mest med är genvägsknappar (somrig) med 6 olika funktioner. Deras nya enheter kör med vanliga AAA batterier vilket är ett lyft jämfört med CR2032 knappceller. Men rörelsesensorerna upplevs som segare att tända lyset mot deras föregångare. jag använder aldrig appen för att tända/släcka, detta gör jag med deras genvägsknappar. Trådfri saknar även inbyggnadsmoduler vilket är ett stort minus.
Är du intresserad så har jag Nexa 433 Mhz att sälja. Skicka PM isåfall.

Edit
Jag hoppas att matter kommer att lösa ihopkopplingen av olika system på ett smidigt sätt. Framtiden får utvisa...
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Nu behöver jag hjälp med att förstå,
Ren 230V AC
En vanlig lampa kan dimmas med.en dimmer.
En LED lampa kan dimmas med en dimmer, om både dimmer och lampa är anpassade.
Men hur är det med LED strip som behöver separat drivdon?
Misstänker att inspänningen till drivdonet inte ska dimmas utan att detta sker i drivdonet.
Så hur kommer man åt den styrningen? Gärna med 433MHz och absolut inte med en liten fjärrkontroll.

Eller har jag fattat fel?

Som Palle500 skrev
Den (och andra IKEA) som MadModder länkar till kan du köra med annat drivdon för att få till 433 Mhz styrning
Detta drivdonet kan jag inte hitta.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag är verkligen inte någon expert, men för ett antal år sedan köpte jag på eBay.de takpaneler (50x50 cm om jag minns rätt) som kom med drivdon för att förses från nätet. Dessa kunde man välja i antingen dimbar eller icke-dimbar version. Med *rätt* sorts extern dimmer skall detta fungera bra (jag har för mig att en gammaldags triac-dimmer inte gör det). Leta efter något i stil med "kan dimma LED-armaturer" eller så.
Nu är ju Google så dumt i huvudet att det serverar mig danska resultat p.g.a. bor i Danmark, men detta fick jag efter att ha sökte på "LED dimmer".
https://www.el-grossisten.dk/led/led-ly ... UpEALw_wcB
(Om inte annat så kan du öva dig på din danska :D )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Köper man IKEAs drivdon sitter allt i drivdonet så det måste paras ihop med IKEAs fjärrkontroll eller den där smart home gatewayen om jag förstått rätt.

Vet man bara vilken max ström ledlisterna ska ha så går det ju att klippa av kontaktdonen och köra med precis vad man vill.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Så enklast är om jag kan hitta dimbar LED belysning.

@hcb, Google föreslog att jag skulle översätta till engelska.

@MadModder, klippa och klistra kan vara en lösning, vill inte hänge mig till Ikeas lösning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En sak är säker dock. Köper man motsvarande ledlister i aluminiumprofil från aliexpress får man sätta upp fler lister på kontot för löpande underhåll... :lol:
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vet inte hur IKEAs ledlister dimras via ström eller spänning.
Ev kan denna Nexa modul fixa det, men troligen inte då det behövs strömstyrning.
Nexa LDR-075 Dimmer LED 12-24V för LED med inbyggda drivdon med konstantspänning 12-24V. Perfekt för dimbara LED-strips och moderna LED-armaturer. Mottagaren matas med 12V, mottagaren har 6 minnesplatser vilket möjliggör inkoppling mot upp till 6 sändare samtidigt. Kompatibel med samtliga självlärande sändare inom System Nexa.
EDIT
IKEA kör med konstant spänning 24 Volt så det borde fungera bra ihop med Nexa LDR-075 Dimmer som då behöver en spänningskälla på 24 V och tex ca 6 W (250 mA) per LED list IKEA skydrag 60 cm. Man dimmrar genom att ändra spänningen så får strömmen bli det den blir.
Skriv svar