Bambu Lab H2D

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Bambu Lab H2D

Inlägg av Klas-Kenny »

Spekulationer. :)

Släpps på Tisdag, vad tror ni, ska man ha höga förväntningar?

De visar ett par teasers på sin hemsida.
https://bambulab.com/en/h2d

En bild på printhuvudet, ut att gå in två filament i det. Så misstänker att de vill få till effektivare färgbyten?
dialog-18bc9467097f5.jpg
Sen en bild på en servomotor, känns som på tiden att någon normaliserar servomotorer istället för stegmotorer.
dialog-2d946c27aac7a.jpg
Ska komma ytterligare teasers de kommande dagarna ser det ut som.

Har funderat ett tag på att köpa in en skrivare till jobbet, detta kanske kan bli den...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: Bambu Lab H2D

Inlägg av ToPNoTCH »

Såna här klipp "teasar" inte mig
https://www.youtube.com/watch?v=91kfolYkRNM
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu vet jag inga detaljer om den där uppdateringen som nämns (har ingen Bambu Lab själv idag), men som jag förstår det så har det med säkerhet att göra. Och var dessutom en frivillig uppdatering?

Nu går vi lite off topic men.. :roll:

Men det där med säkerhetsnedlåsningar tror jag är något vi kommer att se mycket av det kommande halvåret.
För den som missat det, så sätter radiodirektivet ganska hårda cybersäkerhetskrav från och med 1 Augusti 2025, på alla internetanslutna produkter (och vissa även utan internet) med någon form av radio i sig.
Nu gäller kraven inte enheter sålda innan dess, men i många fall så kommer nog en säkerhetsuppdateringar att gälla även befintliga produkter om man väljer att uppdatera, för att företagen ska slippa underhålla flera varianter av sin mjukvara.

Så det kan nog bli svårare framöver att ha helt öppna system där det är enkelt att ansluta godtycklig tredjepartslösning. Kommer även att krävas lösenord för väldigt mycket, med mera.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Den blir nog fin men jag utgår från att prislappen kommer göra den ointressant från min sida.
Det pratas väl också om en variant med en lasermodul för lättare bearbetning och gravering.
hummel

Inlägg av hummel »

Klas-Kenny skrev: 22 mars 2025, 13:35:55 Spekulationer. :)

Släpps på Tisdag, vad tror ni, ska man ha höga förväntningar?
Sen en bild på en servomotor, känns som på tiden att någon normaliserar servomotorer istället för stegmotorer.
dialog-2d946c27aac7a.jpg

Är det en servomotor, har den återkoppling?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hummel: Klickar man på bilden på deras hemsida så står det "The Real Servo Motors", så förmodligen.

Gissar att det sitter någon halleffekt-vinkelgivare i kretskortet längst bak.

Gimbal skrev: 22 mars 2025, 15:15:47 Den blir nog fin men jag utgår från att prislappen kommer göra den ointressant från min sida.
Det pratas väl också om en variant med en lasermodul för lättare bearbetning och gravering.
Prislappen blir ju det kanske mest intressanta ja. Hittills har ju deras modeller varit rätt så billiga.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fast deras verkliga usp är ju användarvänligheten och att den bara funkar och man behöver inte klödda en massa!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Klas-Kenny skrev: 22 mars 2025, 16:53:20
Gimbal skrev: 22 mars 2025, 15:15:47 Den blir nog fin men jag utgår från att prislappen kommer göra den ointressant från min sida.
Prislappen blir ju det kanske mest intressanta ja. Hittills har ju deras modeller varit rätt så billiga.
Njae, deras topmodell X1C (för hobbyfolk) kostade väl 18-20kkr eller nåt, utan AMS. Det var inte direkt jättebilligt.
Denna nya modellen blir deras nya toppmodell, förmodligen prissatt en bra bit norr om den gamla toppmodellen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Gimbal: Det har du rätt i. Tänkte på P- och K-serien som är mer rimligt prissatta för hobbyisten.

Så visst, ska denna nya toppa X1 så blir det ju förmodligen inte helt billigt. :humm:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag hade gissat 15 ink AMS när jag köpte min, men det var på någon rea...

1417euro enligt mail...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Gimbal skrev: 22 mars 2025, 18:15:25
Klas-Kenny skrev: 22 mars 2025, 16:53:20
Njae, deras topmodell X1C (för hobbyfolk) kostade väl 18-20kkr eller nåt, utan AMS. Det var inte direkt jättebilligt.
Denna nya modellen blir deras nya toppmodell, förmodligen prissatt en bra bit norr om den gamla toppmodellen.
Just nu kostar X1C inkl AMS 16000:- , jag har sett den gå på rea för ca 13000:- jag tycker det är relativt billigt om man jämför med andra skrivare som har typ samma ekosystem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ny bild, vad kan detta tänkas vara?
Screenshot_20250322_213639_Chrome.jpg
Tänkte först att det är någon sensor för bed-leveling. Men med tanke på mönstret i ytan känns det som något som används för positionering? Ser ju ut som 2D-streckkoder.

Men lite konstigt om det skulle krävas att byggplattan har det mönstret. Och till vilken nytta? :humm:

Tillägg: Hittade att X-serien redan har en "micro-lidar" i printhuvudet för bed-leveling och flödeskalibrering. Så jag antar att detta är samma. Så det kanske inte är något nytt då?
Men det förklarar inte mönstret.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Kopiator? 3d scanner funktion?
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Klas-Kenny skrev: 22 mars 2025, 21:41:31 Ny bild, vad kan detta tänkas vara?
Screenshot_20250322_213639_Chrome.jpg
Tänkte först att det är någon sensor för bed-leveling. Men med tanke på mönstret i ytan känns det som något som används för positionering? Ser ju ut som 2D-streckkoder.

Men lite konstigt om det skulle krävas att byggplattan har det mönstret. Och till vilken nytta? :humm:

Tillägg: Hittade att X-serien redan har en "micro-lidar" i printhuvudet för bed-leveling och flödeskalibrering. Så jag antar att detta är samma. Så det kanske inte är något nytt då?
Men det förklarar inte mönstret.
Det har spekulerats om att den ev. kommer med 3D scanner.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Inbyggd filamenttork i AMS'en?
Riktigt trevligt i så fall, något jag saknar på de lösningar som finns idag.
Screenshot_20250323_154417_Chrome.jpg
Skriv svar