Styra dörröppnare m. nedräkningstimer (och optisk sensor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
polhem

Styra dörröppnare m. nedräkningstimer (och optisk sensor)

Inlägg av polhem »

Jag ska styra en dörrautomatik så den ska stänga ett draperi som hålls kvar av magneter i tyget. (Dörröppnarens funktion är att den öppnas men den ska med samma rörelse stänga draperiet)

Dörrautomatiken aktiveras genom att en 24V krets på sluts i ca 1 s. (Klassisk dörröppnare á la sjukhus)

Jag vill att en optisk sensor, typ sådan som sitter i en butik ska styra när dörröpparen aktiveras.

Såhär ska det funka:
När sensorn ser ljus från en reflex så ska den aktivera ett tidsrelä som räknar ner 5 minuter och sedan sluter tidsreläet 24V kretsen i dörröppnaren under 1 s.
OM ljussensorn bryts och sedan ser ljus igen under dessa 5 min ska tiden nollställas till att räkna ner 5 minuter igen.
En återfjädrande strömbrytare ska kunna aktivera dörröppnaren direkt.

Frågan är:
Vilken sorts ljussensor behöver jag?
Vilken sorts nedräknings/puls-relä behöver jag?
ToPNoTCH

Re: Styra dörröppnare m. nedräkningstimer (och optisk sensor)

Inlägg av ToPNoTCH »

Snabb koll på Amazon bara för att ta något i mängden.

TIMER

IR-Detektor

Båda funkar med 24V så jag valde dom med tanken att du kan sno befintlig matning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har sådan timer liggande (så slipper du stötta tRumps, Musks och Zuckerbergs kompis). Dock kan ju spänningen vara viktig.
polhem

Inlägg av polhem »

ToPNoTCH skrev: 21 mars 2025, 20:00:57
Jo jag har faktiskt använt en sån innan men kommer inte riktigt ihåg hur den funkar.
Det viktiga: Kontakten som känner av, ska den få spänning in eller känner den bara när en krets sluts? Likaså kontakten som går ut till dörröpparen, ger den den spänning själv eller sluter den bara en krets?
polhem

Inlägg av polhem »

HUGGBÄVERN skrev: 22 mars 2025, 10:08:24 Jag har sådan timer liggande (så slipper du stötta tRumps, Musks och Zuckerbergs kompis). Dock kan ju spänningen vara viktig.
Ja för sjutton Amazon har jag bojkottat😃
Jag misstänker att jag behöver 2 st delay off för att göra pulsar dels från ögat o dels till öppnaren. O en delay on för att sätta tiden på 5 min innan öppnaren aktiveras.
Har du alla 3?
O vilken spänning går de på?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De här modulerna går på 5, 12 eller 24V och jag har 1-, 2- och 4-kanals timers. Flerkanaliga har flera individuella kanaler som programmeras individuellt.
Länk: https://vi.aliexpress.com/item/1005008404610835.html

Jag gräver på direkten fram två 4-kanals specade 5V, men det sitter en regulator på kortet och man kan driva kortet med lite högre spänning. Reläerna (växlande) kan switch nätspänningar dock.
Skriv svar