Jag har letat efter ett 2-kanals oscilloskop i 100MHz klassen ett tag, ganska typiskt kan man köpa UNI-T eller Siglent för 3-5.000kr. På Amazon finns det en del, t.ex. Abestop DS1102. Samma oscilloskop verkar säljas som OWON.
Är det någon som har testat dessa? Är det fullkomligt skräp, eller fungerar det för en amatör?
Problemet att beställa genom Amazon är att det blir problem om du skulle behöva göra sevice på den. Finns det möjlighet här? Annars blir det besvärligt att skicka i väg scopet.
En annan fråga är vad du håller på med mest, ananlog eller digital elektronik?
Ett bra val kan vara begagnade markanden (analoga) Philips eller Fluke är riktigt fina scope! Fluke tog över utveckling och tillverklingnen från Philips slutet av 90-talet.
T.ex PM3065 100 MHz. bandberedd eller PM3050 60MHz. Det är inte säkert att du behöver ha den bandbredden. Beroende vad ska göra.
Jag har själv ett Fluke 60 MHz som jag jag är mycket nöjd med.
Sen finns ju Tektronix men lite dyra på begagnade marknaden.
Jag vill gärna ha ett digitalt oscilloskop, för att kunna spela in korta pulser och titta på, behöver även minst ca 100MHz för att titta på signaler upp till 25-30MHz.
Det finns UNI-T modeller som säljs hos Electrokit, 100MHz 2 kanaler för 3300kr. Många recensioner, framförallt från Pakistan eller Indien, verkar vara positiva åtminstone.
Är Uni-T allt möjligt skräp någon har satt sitt varumärke på, eller är det användbara instrument?
Vet inget om just oscilloskop från UNI-T, men om jag fattat rätt så har de rätt varierande prestanda på sina multimeters, där vissa är bra och prisvärda och andra kanske inte är lika bra/prisvärda. Så man får nog kolla upp varje specifik modell.
Annars: skiljer det så mycket mot de faktiskt kända men rimligt prissatta såsom Rigol osv?
Angående begagnade så är det väl endast om man behöver vissa specifika egenskaper som det verkligen är attraktivt att köpa något äldre förutom de billigaste långt under en tusenlapp? Vet inte hur marknaden ser ut för digitala oscilloskop med 100MHz eller bättre bandbredd. Gissar att de som har dessa tycker om dem och inte är sugna på att sälja dem billigt? (Detta trots att ett HP eller liknande som var sprillans nytt för 25 år sen är en makalös plåga att använda jämfört med ett 10 år gammalt Rigol. Svartvit tjockskärm med knöligt användarinterface, subjektivt sett sämre prestanda osv.
Om du kan upprepa de pulser du vill mäta så kan du använda ett analogt oscilloskop och då kan nog ett begagnat bli rätt billigt.
Det blev ett Siglent, dom gav ett lite proffsigare intryck och hade fler funktioner. Förvånansvärt få nya digitala(begagnade) till salu av någon anledning
Siglent är ett helt ok och välrenommerat märke som finns både hos konsumenter som industrier. Att vissa moderna skop inte finns så mycket till försäljning kan helt enkelt vara för att de inte behöver något annat då det fungerar så bra och har fler funktioner och grejer än dom någonsin behöver. Sedan beroende på viken modell du köpte så kan det även gå att låsa upp den, vilket var en av anledningarna till att jag, och även många andra, köpte min men hur man gör berättar jag inte då sådant skall hållas från forumet.
Har själv sedan tex även en Siglent frekvensanalysator som köpt klarade max 2.4GHz, men den köpte jag bla för att den gick att låsa upp till 3.2GHz och massa andra bra att ha grejer. Samma org 3.2GHz enhet kostade 10k mer. Samma med min Siglent 100MHz funktionsgenerator, gick att låsa upp till 150MHz och lite annat smått och gott. Detta är en av grejerna som gjort att många köpt enheter från Siglent både pro som hobbyister.
OK, nej så vitt jag vet finns det inga optioner eller uppgraderingar på den modellen. Alla dekoders ingår som standard och du har köpt den i serien med högst bandbredd.
Mycket nöje med nya skopet!
Men just 4 kanals har dock även en bode-plots option med en extern SIGLENT SDG eller SAG frekvensgenerator där oscilloskopet kontrollerar den medels USB porten och där många radiohobbyister gör så istället för att köpa en frekvensanalysator när det är lite lägre frekvenser. Det verkar gå att köra bode-plots ändå men mer en del mer jobb då inte skopet kontrollerar frekvensgeneratorn längre. Man får sedan även:
"Browser control/onboard webpage for software free monitoring."
Men även en 1104X-E har exakt det samma i sig vilket var det jag köpte och låste upp och fick alla optioner inkl de jag nämnde ovan för lite under halva priset av tom en 1204.
Folk har testat och skickat in sina "hackade" instrument under garanti och vad jag vet har jag inte läst om någon som fått avslag hos någon reparationsfirma. De vet inte var du fått koderna ifrån då det är exakt de samma från tillverkarna.
Som jag ser det så är mycket av ovan anledningar till att 1104 och 1102 fortfarande säljs i mängder och man ser sänkta priser på både 1202 och 1204 lite här och var då och då.
Jag har precis skaffat ett oscilloskop Philips PM3065 100 MHz, jag tror det är från ca 1990-talet.
Förra ägaren säger att säkringen har gått på det. På skåpets baksida anges 1,6 A 250V. Men jag ser ingen säkringshållare.
Det märkliga djupa hålet på skåpets baksida är tydligen för att stoppa ner nätkabeln då den inte används. Jag trodde först det saknades en täckplåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 28 mars 2025, 15:37:56, redigerad totalt 1 gång.