På gamla goda tiden ställde man kaffekoppen på rör-oscilloskopet för värmens skull.
Det försvann men nu kom datorerna med bildskärm som höll koppen ljummen.
Sen kom LCD-skärmar. De värmer en del men det är smalt att ställa koppen.
Har alltid varit försiktig med kaffet. Välter koppen kan man ge sej den på att det är slut i kaffekannan.
Det är inte kaffet som är problemet när det välter men jag tar minst två sockerbitar.
När kaffet hamnat i tangentbordet brukar jag skölja tangentbordet som hastigast under vattenkranen men det blir alltid lite kaffe kvar och när sockret torkar så hänger sej knapparna på tangentbordet.
För att råda bot på problemet med brist på värmekällor printade jag en kopphållare med inbyggt peltier-element. Kan välja om den ska värma eller kyla.
Mugghållaren hänger på kanten av arbetsbänken. Den är extra vid så jag inte ska sätta koppen på kanten och riskera välta.
Ett litet problem är att koppen sitter den vägen jag sträcker mej efter lödpennan och det händer nog att kaffet blir kryddat med tungmetaller.
>Sällan man ser dom på kirurgen ta en fikapaus mitt under operation
Nej de jobbar sällan mer än 20 minuter i sträck. Vid längre operationer brukar de vara 5-6 stycken som byts av.
Jag jobbar sällan så lite som 8 timmar i sträck, inget avbyte, inga snälla sköterskor som torkar pannan. Ofta är man så inne i jobben att man inte vill ta paus då det då tar lång tid att komma in i jobbet igen Vanligt folk som inte behöver hålla fokus eller har betald tid för att komma igång mellan rasterna pausar med kafferast och lunch.
Förr så rökte jag. Då stod askkoppen centralt på arbetsbänken. Det hände att man ställde kundobjekten så det råkade hamna på kanten på askkoppen.
Då yrde fimparna i luften när askkoppen for iväg och sista glöden rykte inifrån kundjobbet. Det gav en ofrivillig paus att borsta bort det värsta.
ESD är lite speciellt. Somliga blir immuna ju mer kvalificerade de blir. Se t.ex. Youtubern "The Signal Path" som sysslar med att dissekera de mest dyra delikata och extremt ESD-känsliga mät-instrumenten. Han har något gemensamt med en rad andra som jobbar i en lite högre ligan av ESD-problematik. De har alla katt.
När ESD-nivån blir för hög kommer katten på arbetsbänken och suger åt sej all ESD.
Jag fegar lite med att alltid ta av mej syntettröjan innan jag börjar jobba. Har alltid koll på så att man med jämna mellanrum rör vid ESD-mattan på arbetsbänken ifall katten inte finns i närheten och styrka av sej på. Både jag och katten uppskattar lite avstrykning.
Katten ogillar dock moderna lågenergi bildskärmar och oscilloskop. Däremot hör katten på lång väg när fläktarna går igång från mina 25 år gamla HP-instrument och kommer då på stubinen. Det är så gott att ligga i värmen ovanpå dessa gamla klenoder.
>Är det här nivå man kan förvänta sig av fristående reparatörer eller är det otur i arbetet?
Om reparatören inte har katt och inte dricker kaffe så är det inget plus i hur dedikerad man är att jobba. Det är de mer arbetsskygga som kräver reglerad arbetstid.
De som dricker the på utsatta tider och har hund med sej på kontoret är oftast projektledare som inte kräver så mycket fokus, vaken hund eller ägare. Det hänger liksom ihop.
Jag organiserar gärna arbetsbänken så att alla instrument och annat som inte behöver stå i närheten utan allt som kan styras från datorn göms undan så utökar det effektiva arbetsytan. Till och med de olika arbetsbelysningarna styrs från datorn via WiFi. Har flera allmänbelysningar och spoy-belysningar. Spottarna ger mycket ljus för att man ska kunna se små saker bra men när man skriver i datorn stör det med starka spottar, bättre med mjuk allmänbelysning. Vid webmöten lyxar jag till det med kamera i ansiktet från flera vinklar och mörklägger arbetsbänken så ingen ser att kaffekoppen är det enda som finns på bänken.
Inte för att det behövs, men varje vecka sopar jag rent på arbetsbänken. Det samlas annars fort halvfärdiga halvtrasiga saker på hög.
Av någon outgrundlig anledning så varar det inte mer än en halvtimme, sedan finns knappt utrymme längre att ens sätta ned kundobjekten utan att de råkar klämma en halväten bulle.
Tror absolut att ordspråket stämmer, "Ett rörigt skrivbord - ett rörigt huvud. Ett rent skrivbord - ett ..."
Numera är det så väl att all röran behöver man inte ha på arbetsbänken utan det har till stor del fått flytta in som virtuell röra i datorn.
Värre när datorn inte fanns och gömma arbetet i.
Denna arbetsbänken är inte äkta, det är ett återskapat skrivbord som numera står på museum som minne av en av de som kunde sina saker.
What’s All This Stuff, Anyhow.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.