Disketterna där mitt gamla egenutvecklade utvecklingssystem för 6809, ett DOSprogram från 1989, hade ju blivit lite skadat inom Bad Sectors som beskrivits i tråden CRED 6809 - En utvecklingsmiljö för Motorola 6809. Men själva måldebuggerkoden lyckades jag ju få fart på vilket känns kul.
Så ingen ide att gråta över ett förlorat DOSprogram.
Skriver helt enkelt en ny Host debugger
Det här blir ju ett kul projekt. Jag tänker mig en IDE liknande miljö och kanske ganska likt hur jag minns mitt gamla DOSprogram. Jag har ju CRED User manual från 80-talet intakt och den ger ganska bra vägledning hur DOSprogrammet fungerade. Så med manualen som bas kan jag göra ett windowsprogram som gör det som DOSprogrammet gjorde men med inslag av förbättringar och ändå behålla lite av Old-School känslan.
Jag har på intet sätt någon spec eller genomtänkt plan för denna Host Debugger utan börjar helt enkelt koda och prova. Jo lite riktningspilar har jag satt upp.
Jag har inga krav på att det ska bli ett typiskt windows program med menyer som börjar med Arkiv å så. Det blir nog snarare ett en-fönsterapplikation där det mesta är synligt hela tiden. Det är mer viktigt att det går snabbare att utveckla och då snabbare kan leverera värde till kommande projekt.
Så här ser programmet ut just nu. De flesta funktionerna är inte klara men basen finns där och allt det där runt i kring som hantering av settings mm.

Basfunktionalitet såhär långt
- CreDBG programmet kan nu kopplar upp sig mot måldebuggkoden
- CreDBG programmet kan läsa CPUns register
- CreDBG programmet ladda måldebuggern med ett målprogram. Laddningen sker med Motorola S-records
- CreDBG programmet kan starta ock köra igång målprogrammet