CreDBG 6809 alá 2025 - Ny Host Debugger för Motorola 6809

ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Disketterna där mitt gamla egenutvecklade utvecklingssystem för 6809, ett DOSprogram från 1989, hade ju blivit lite skadat inom Bad Sectors som beskrivits i tråden CRED 6809 - En utvecklingsmiljö för Motorola 6809. Men själva måldebuggerkoden lyckades jag ju få fart på vilket känns kul.
Så ingen ide att gråta över ett förlorat DOSprogram.

Skriver helt enkelt en ny Host debugger
Det här blir ju ett kul projekt. Jag tänker mig en IDE liknande miljö och kanske ganska likt hur jag minns mitt gamla DOSprogram. Jag har ju CRED User manual från 80-talet intakt och den ger ganska bra vägledning hur DOSprogrammet fungerade. Så med manualen som bas kan jag göra ett windowsprogram som gör det som DOSprogrammet gjorde men med inslag av förbättringar och ändå behålla lite av Old-School känslan.
Jag har på intet sätt någon spec eller genomtänkt plan för denna Host Debugger utan börjar helt enkelt koda och prova. Jo lite riktningspilar har jag satt upp.
Jag har inga krav på att det ska bli ett typiskt windows program med menyer som börjar med Arkiv å så. Det blir nog snarare ett en-fönsterapplikation där det mesta är synligt hela tiden. Det är mer viktigt att det går snabbare att utveckla och då snabbare kan leverera värde till kommande projekt.

Så här ser programmet ut just nu. De flesta funktionerna är inte klara men basen finns där och allt det där runt i kring som hantering av settings mm.

Bild

Basfunktionalitet såhär långt
  • CreDBG programmet kan nu kopplar upp sig mot måldebuggkoden
  • CreDBG programmet kan läsa CPUns register
  • CreDBG programmet ladda måldebuggern med ett målprogram. Laddningen sker med Motorola S-records
  • CreDBG programmet kan starta ock köra igång målprogrammet
Här syns att efter jag har laddar en ny version av det enkla Blinka-med-PIAAn som har flyttats till RAM och fått sina psevdovektorer upplagda på i detta fall 1FF2-1FFF så går programmet snällt igång.

Bild
ELTompa
Kontakt:

Re: CreDBG 6809 alá 2025 - Ny Host Debugger för Motorola 6809

Inlägg av ELTompa »

Få till en fungerande miljö
Target Debuggern med sina färdiga funktioner för att hantera avbrott och laddning av kod är bra men jag behöver backa ut och fundera på vad som behövs för att göra hela utvecklingsmiljön vettig och rolig att använda. I det ursprungliga DOSprogrammet så fanns det en EXIT funktion som pausade DOSprogrammet för att exekvera ett annat valfritt program. Jag minns att jag brukade ha Norton Commander som jag startade den vägen och i Norton kunde jag köra batfiler för att assembler och länka och Editfuktionen i Norton var min kodeditor. På den tiden (80-talet) var man inte bortskämd med avancerade IDEer även om det började komma. Jag tänker jag behöver något liknade som kan fungera i CreDBG.
En editor jag gillar är NotePad++. Till den kan man själv ordna med färgkodningscheman till programspråk som Notepad++ inte redan kan. Jag letar runt lite på nätet och hittar lite olika färgscheman för old school CPUer tex 6502 och 68000 men ingen för 6809. Men det verkar inte vara så svårt att göra själv tänker jag. Det visade sig dock krävda en hel del labbande innan jag förstod hur det skulle göras och jag är inte helt säker ännu att jag fått till allt. Så här ser det iallafall ut just nu

Bild

En grej som jag gillar med PIC-utvecklingsmiljön är att man kan trycka på en knapp och då byggs-laddas-körs koden igång i ett svep. Så vill jag ha det i CreDBG.
Så jag ordnar med ett liknade Exit-uthopp som i orginalmjukvaran men nu med Windows ShellExecuteEx för att köra igång en klassisk .batfil som sköter bygget av S-record filen.

Bild

Det kan ju vara bra att bara kunna provbygga utan laddning och att Ladda utan att bygga så det får bli egna snabbknappar för det.
Så nu kan man Bygga, Ladda och Köra User-programmet med var sina knappar.

Bild

Och bygger man ihop dessa knappar till en multifunktionsknapp så får man en B-L-R knapp. Kör man den så görs allt i sekvens. Funkar fiint :)

Bild

Vid en brytpunkt så tar Debuggern kontrollen och ger användaren möjlighet att undersöka CPU registren, ändra dessa och med CONT (continue) knappen kan programkoden fortsätta att exekveras.
Fungerar riktigt bra så här lång. Måldebuggerkoden upplevs helt stabil och det känns skönt att utgå från den så inte allt måste utvecklas på nytt.
.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Nu en fungerande IDE
Nu har jag fått till en första version av CreDBG. Den känns stabil och måldebuggern svarar fint på anrop. Det finns lite saker kvar att lägga till och fintrimma med det görs bättre när man har ett skarpt projekt på gång och fixa med när man praktiskt ser vad som behöver vara på annat sätt.

Så här ser den ut nu

Bild

CreDBG - Programmeringsfunktioner

Bild

CreDBG - Ansluta till målmaskin

Bild

CreDBG – Kodfönstrets funktioner

Bild

CreDBG – Starta målprogrammet

Bild

CreDBG – Brytpunkter

Bild

CreDBG – Andra avbrott

Bild

CreDBG – Vakta valda adresser

Bild

CreDBG – Visa minne

Bild

CreDBG – Övriga funktioner

Bild

CreDBG – Filinställningar

Bild
.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Mycket vackert ! Synd att jag inte har nytta av den för då hade jag köpt !

Jag applåderar !
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Tack petertub för din kommentar. Kul att du läser tråden.
Det är aldrig försent att bygga nått med 6809 :D
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Löpande förbättringar - kodeditering
När man börjar jobba praktiskt med programmet hittar man snart saker som borde finnas där men ännu inte gör det. Ibland är det ju rena buggar men det kan också vara nya funktioner.
En funktion jag direkt började sakna var att kunna starta kodeditering inifrån CreDBG IDEn så jag la till en knapp för det. Fler funktioner lär tillkomma men vi tar dom när behov uppstår :)

Bild

Och det finns nu en inställning där man anger sökvägen till kodeditorn.

Bild
Skriv svar