Cocacolakyl kyler ej

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
salle

Cocacolakyl kyler ej

Inlägg av salle »

Denna kyl vill inte kyla längre, vad kan jag göra för att fixa den ?
IMG_20250312_143409.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Cocacolakyl kyler ej

Inlägg av MiaM »

Prova först om den fungerar om du kör på 12V-ingången.

Enklast i så fall är att köpa en separat 12V-nätdel, t.ex. en lagom stor datornätdel.

OBS att dessa peltierkylar är grymt ineffektiva. Om du kan få tag på ett "riktigt" kompressorkylskåp så är det klart bättre. Om du inte betalar för strömmen så är det ändå en vinst att slippa värmen på sommaren (ifall du inte också har AC förstås).

Det går såklart att laga kretskortet. Det ser ut som att flera elektrolytkondensatorer är trasiga. De med aluminiumblank ovansida ska vara helt platta. Om de blivit bulliga så behöver de bytas. Det finns tyvärr ingen garanti att det hjälper att bara byta dessa. När de gått sönder så kan de också om du har otur ha haft sönder andra komponenter, och då måste man kunna mäta för att avgöra vad som är trasigt. (Eller ja, man måste oftast kunna mäta. Jag har sett en bilbatteriladdare som hade någon/några dåliga kondensatorer, men en IC-krets hade också exploderat...).
salle

Inlägg av salle »

Tack för svar, Ska kolla med 12V, kan det räcka med 2A eller bör jag gå på något större, och ska även kolla noggrannare på kondingarna.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Det finns väl en maskinskylt på kylen, där står nog effektförbrukningen.
Gärna foto på den så forumsmedlemmarna kan lämna råd.
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Även fläkten lär gå på 12 V från det inbyggda nätagget, går den inte så fattas ju 12 V.
Går den har du 12 V.
Men om 12 V blir för låg, elelr har mycket rippel. så blir det ju dålig effekt.

Ett annat fel kan vara att fläkten och kylflänsen är full med damm, vilket försämrar kylningen.
Kylflänsen och fläkten sitter på Peltirelements varma sida och skall kyla denna.
Damm kan försämra kraftigt då det förmodligen ligger på gränsen, dvs man väljer minsta billigaste fläkt och minsta och billigaste kylfläns.

Roysan
salle

Inlägg av salle »

Kollade efter märkskylt, hittade ingen, men kom på nu att jag glömde att kolla inne i den.

Fläkten går inte, och jag har dammsugit den, hade inget instrument utan gjorde bara en okulär kontroll när jag kollade den, ska mäta och kolla kondingar, samt köra den på 12V
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

Förmodligen inte en CE märkt apparat. Dvs elsäkerheten, och EMC egenskaperna är tveksamma. Vi ser nätsladden invändigt ligger an mot nätaggets kylfläns, blir den varm kan sladden smälta, vilket kan innebära elrisk eller brand.
Lämplig åtgärd för att höja elsäkerheten är att fixera nätsladden invändigt, så att den inte kan beröra andra delar, eller dubbelisolera den, eller skrota det inbyggda nätagget, och skaffa ett 12 V nätagg som kan stå bredvid.
Kontakten för 220 V verkar knappast vara en godkänd typ....

Att ta in bilbatteriet och provköra med är en åtgärd om du in te har annan 12 V källa. Ja, eller ställa den i bilen på cigjacken och se om det funkar.

Roysan
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag tycker det ser ut som att kondensatorerna på sekundär-sidan av nätdelen ser rätt svullna ut.. Gissar att nätdelen har slutat fungera pga. dessa.

Re: nätkabeln internt. Nog ligger den säkert emot kylflänsen på nätdelen, men den är dubbelisolerad, och allt sitter i ett utrymme med ganska bra luftcirkulation med hjälp av fläkten, så det ska mycket till om det skulle bli så pass varmt att det tar sig i den.
Så direkt bra är det väl inte, men värre har man sett!

Enklast fix är nog ändå att skaffa en extern 12V nätdel och köra på den istället. Jag skulle gissa att någonstans mellan 3-5A räcker för den där.

EDIT:stavfel.
Senast redigerad av Electricguy 14 mars 2025, 11:30:46, redigerad totalt 1 gång.
Haralt

Inlägg av Haralt »

salle,
ja, märkskylten sitter ofta inne i kylen.
salle

Inlägg av salle »

Att den inte skulle vara CE-märkt tycker jag verkar konstigt då den är köpt på Elgiganten för ca 2 år sedan.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

salle skrev: 13 mars 2025, 22:02:55 Tack för svar, Ska kolla med 12V, kan det räcka med 2A eller bör jag gå på något större
Min erfarenhet är att dessa peltier-kylar brukar dra ganska många ampere på 12V. 4-5 Amp är min gissning för matning.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Koppla in den via en 10 ampere säkring till bilbatteriet och mät strömmen.

Palle500

Inlägg av Palle500 »

Klart den är CE :-) men inget om strömförbrukningen
IMG_6270.jpg
https://www.elgiganten.se/product/vitva ... escription
ds77

Inlägg av ds77 »

Lite suddig bild men står det inte 40w?
Palle500

Inlägg av Palle500 »

6,3 A säkring för 12V via bilen.
Så 4 A är nog minsta den behöver
IMG_6271.jpg
Colakyl.pdf
Skriv svar