Pwm styrning radialfläkt

Berätta om dina pågående projekt.
Goraxe54

Pwm styrning radialfläkt

Inlägg av Goraxe54 »

Hej!Håller på bygger en varvtalsstyrning till min gamla ventilationsfläkt med drivkonding 2 uf modell
D4E146-AA07-02 med en egen triacstyrd pwm med frekvensen 50 Hz kontroll har fått den fungera skapligt mellan 0 och max hastighet.Sänker jag hastigheten börjar den rycka lite allt mer när jag minskar hastigheten.
Min fråga:Om man anslöt blå kabel på kondingen till konstant 220 tror ni det skulle få en jämnare gång på fläkten då
Tar tacksamt imot tips på ändringar.
Vill inte köpa nåt färdigt.
Skickar en bild på den interna kopplingen på motorn
20250310_234555.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: Pwm styrning radialfläkt

Inlägg av Mindmapper »

PWM brukar man styra DC motorer och annat som drivs med DC med. Förmodligen är det en fasvinkelstyrning du använder med triacen. Man släpper bara fram en del av sinusvågen med triacen.

Normalt sett brukar man styra hastigheten på dessa fläktmotorer med transformatorer med olika lindningar. På det sättet kan man se till att lindningen med lägsta spänningen ger nog hög spänning så att motorn startar säkert.

Med fasvinkelstyrning förstör du sinusformen på matningsspänningen och går du för lågt är risken att motorn inte startar. Risken är då att lindningen värms när fläkten inte roterar.
Goraxe54

Inlägg av Goraxe54 »

Använder en triacopto 3041 med styrning triggar endast vid nollgenomgången.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är det inte bättre att plocka bort några perioder med jämna mellanrum för att styra varvtalet?
Skriv svar