Byta till nya petsäkra lamputtag?
Byta till nya petsäkra lamputtag?
Skulle vilja byta ut mina lamp vägguttag som inte längre är godkända och petsäkra. Men dom är jordade. Normalt får man byta dimmers och vägg uttag men var någon som påstod att det inat är tillåtet att byta ut uttag och dimmers som är kopplade till jordade ledningar. Funderar på om jag får byta till nya lamputtag som sitter i vägg dosor och koppla in ledare nollan och jordledningen eller måsta jag lägga ut jobbet på en med behörighet. På förpackningen står att man får byta om man har nödvändig kännedom?
Re: Byta till nya petsäkra lamputtag?
Regeln om att inte få byta jordade uttag är borttagen sen många år.
Men obs:
Befintlig installation är godkänd så länge den anses vara i gott skick. Med andra ord, om EDIL-bly-gummi-tyg-kabeln som matar porslinslampsocklarna i uthuset är i gott skick så är den fortfarande godkänd, till exempel. Och mer specifikt så är dina lamputtag fortfarande godkända.
Också: Kravet på petskydd gäller endast på höjd under 170cm över golv, och det verkar finnas undantag för platser som man normalt inte kommer åt (annars hade Perilex inte varit godkänt för spisar osv). Kravet gäller om jag minns rätt dessutom inte på vissa typer av arbetsplatser och liknande. Tumregeln är väl att den gäller på platser där det kan antas att det kan vistas personer som inte förstår att de inte ska stoppa fingrarna i uttag.
Med andra ord: Behåll dina uttag så länge de är i bra skick.
Men obs:
Befintlig installation är godkänd så länge den anses vara i gott skick. Med andra ord, om EDIL-bly-gummi-tyg-kabeln som matar porslinslampsocklarna i uthuset är i gott skick så är den fortfarande godkänd, till exempel. Och mer specifikt så är dina lamputtag fortfarande godkända.
Också: Kravet på petskydd gäller endast på höjd under 170cm över golv, och det verkar finnas undantag för platser som man normalt inte kommer åt (annars hade Perilex inte varit godkänt för spisar osv). Kravet gäller om jag minns rätt dessutom inte på vissa typer av arbetsplatser och liknande. Tumregeln är väl att den gäller på platser där det kan antas att det kan vistas personer som inte förstår att de inte ska stoppa fingrarna i uttag.
Med andra ord: Behåll dina uttag så länge de är i bra skick.
- Klas-Kenny
De gamla lamputtagen är fullt godkända även idag. Bara att de inte får nyinstalleras (får dock monteras om det är för att byta ut ett befintligt), men det har inte med säkerhet att göra utan bara marknadsharmonisering från EU.
År det sådana här lamputtag du vill byta till
De är heller inte petsäkra, visseligen är hålen mindre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nja, de gamla uttagen (i det utförande de haft under många år, alltså senare än typ 60-70-tal) är i sig lika säkra som de nya. Men att EU-harmoniseringen påtvingades var pga säkerhetsproblemet att det såldes enorma mängder lampor utan monterat stickpropp, och speciellt med skyddsjord så är det riskabelt om okunniga chansar friskt på vilken ledare som kopplas var. Tänk t.ex. blå+vit+grön i taket som hänger löst, kronströmbrytare, och okunnig person chansar på blå-blå, vit-vit och grön-gulgrön, så blir lampan strömförande ifall den oanvända halvan av kronbrytaren är påslagen. Att det inte hänt fler allvarliga olyckor beror väl på att taklampor just sitter i taket, och för att nå dem i en bostad så står man nog oftast på en möbel som i sig är en hygglig isolator (och dessutom har man oftast isolerande golvmaterial).Klas-Kenny skrev: ↑11 mars 2025, 14:39:59De gamla lamputtagen är fullt godkända även idag. Bara att de inte får nyinstalleras (får dock monteras om det är för att byta ut ett befintligt), men det har inte med säkerhet att göra utan bara marknadsharmonisering från EU.