Bygget av en KIM-1 replika

Berätta om dina pågående projekt.
Chrill3

Re: Bygget av en KIM-1 replika

Inlägg av Chrill3 »

MiaM skrev: 7 mars 2025, 19:40:07 Kanske dum fråga, men kan man inte fräsa istället för 3D-skriva tangentbordet? Tänker på "ramen". Skärbrädor kan kanske användas som material? Man kan säkert också borra runda hål och fila upp dem till önskad form, även om det är massor av jobb. Jag gjorde detta, fast i aluminium och för LED-sifferdisplayer, för ca 35 år sen och resultatet blev utmärkt.

Eller för den delen, kan man kanske köra typ elektrisk sandpapper-platt-slip, för att få bort den där "3D-skrivar"-ytan?
3D-skrivare är fantastiskt bra verktyg för den här typen av tillverkning då det går relativt snabbt och precisionen är riktigt bra, men man kommer tyvärr inte ifrån den "3D-printade" ytan som är ett resultat av hur objekten byggs upp av lager av tunna plaststrängar. Vill man ha en fin yta så funkar det bra att spackla och lackera ytan. Då kan den bli hur fin och slät som helst. Det beror på hur mycket jobb man vill lägga ner :)
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Kanske börjar dra ut onödigt mycket på sidospåret, med ABS behandlat med acetonångor verkar vara ett intressant sätt att släta ut 3D-printade ytor. (Själv har jag inte ens någon 3D-printer.)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jupp, så vi avslutar debatten om 3D-printning i denna tråd.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

It’s Alive!
Första uppstarten, stendöd :(
Första mätningen, jodå, kristallen svänger på 1 MHz :D
Läste på om hur man felsöker KIM-1, första steget är att kolla så pinne K är jordad (DECEN), det var inte min. Den signalen är till för att KIM-1 ska veta om den ska köra standalone eller hämta info från externt kort.
Jag byglade K till jord, anslöt spänning och displayen vaknade till liv.
Körde RS (reset) AD, matade in 0000, stod d6 på data, tryckte DA och matade in 00, tryckte +, adressen ändrades till 0001, jag tryckte DA och matade in 00 och repeterade en gång till.
Tryckte AD, matade in 0000, det stod 00 på data, tryckte + 2 ggr för att se att det stod 00.
Hur kul som helst :D :D
IMG_5757.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Matade in minnestestprogrammet från First Book of KIM,
Satte test mellan 0x0100 och 0x400, testet stannade med 0400 på adressen och 04 på data, då det bara är 1k minne i datorn är det korrekt.
Testade sen mellan 0x100 och 0x300, displayen visade då adress 0300 och 00 på data.
Minnet verkar OK :D :D
IMG_5758.jpeg
IMG_5759.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar