Mestadels honor där som jag antar att även spelaren har för att kunna kopplas med rak kabel till hankontakt på en dator, så det gäller att passa sig litet där eller kanske tillverka kabeln själv med hane i båda ändar. Behövs ju bara två ledare (Arduino-TX/spelar-RX och jord) för denna applikation.
Styra en enhet med RS232
Re: Styra en enhet med RS232
Nu har jag ingen erfarenhet av putty till en serieport. putty till ssh suger. Däremot vet jag att kermit kan allt inklusive att man can
scripta en dialog och att den kan visa "controltecken"
Skaffa kermit, kostar inget och datorn blir bättre.
scripta en dialog och att den kan visa "controltecken"
Skaffa kermit, kostar inget och datorn blir bättre.
Putty räcker långt och även Arduinos Serial Monitor, behöver jag mer avancerat är RealTerm mitt nästa steg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Styra en enhet med RS232
Datorer har D-sub hane 25/9 poliga. Det är svårt att se vad internetradion har hona/hane?cazz skrev: hmm jo jag skulle kunna testa att koppla till en dator (Tur att jag har gamla datorer som har serieport)
Men kanske något jag missar och ställer en dum fråga, men kan jag inte bara ta en rak kabel och sedan köra Putty och se om jag kan skicka kommando att byta kanal?
Bara för att testa att det verkligen fungera som det ska.
Eller är att bygla 2-3 för att se att det verkar fungerar att köra med Putty?
Jag kör Putty väldigt ofta (SSH) men aldrig till serial så man kanske måste testa först?.
Får köpa en Dsub kabel som är hane-hane först
Oavsett detta så är standarden misshandlad så du kan behöva en korsad kabel. Om du redan har en kabel så använd den och helst ta två d-subdon 9 poliga) där du löder ihop 2-2, 3-3 och 5-5 så har du enklast möjliga mot internetradion, ev får du korsa 2-3 och 3-2 om det inte fungerar.
Att bygla 2-3 innan du ansluter kabeln till internetradion är för att kontrollera att puTTY inte vill ha andra signaler XON/XOFF innan den sänder iväg tecknet.
Normalt så går inget sönder om du ansluter fel kabel. Men det fungerar inte. Fast som du själv sagt så vill du inte riskera internetradion och då är det bra att vara försiktig.
Peter ja det finns lite kvar av tiderna från 80-90 talets prylar

Tex detta skräpar fortfarande i lådan Edit
Anledningen att jag rekommenderar att koppla både 2 och 3 är att då ser du vad internetradion svarar om den nu svarar något! Detta är bra för att veta i din Arduino kod att allt fungerar (sannolikt).
Du kan även behöva skicka CR och/eller LF för att den skall ta kommandot. Det är dåligt beskrivet i manualen. Men läser man manualen utan att ha erfarenhet av denna typ av kommunikation så är allt solklart. Skicka ett tecken och allt fungerar, inga fler tecken behövs och inget svar kommer tillbaka.
Edit2
Lite för snabb där!
Inga LF 0x0A behövs för detta tecken används redan som kommandon.
Men CR 0x0D är ledigt så vem vet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej och tack för all info
Var hos paret och fixade deras fjärrkontroll så nu har de radio igen så jag har tid att prova lite.
Det som internetradio har är en 9 Dsub hona.
Jag har tillgång till en del 9 pol sub kontakter då man hade dom till olika projekt förr (Mest att enkelt förlänga singalkablar)
Jag hängde med att man kan köra en tre trådig kabel för 2-2,3-3,5-5 så det är ju enkelt.
Kan även göra en kabel till som är korsad. 2-3,3-2 så jag kan göra två kablar utan några problem.
Dock ska jag erkänna jag förstår inte vad du menar bygla 2-3?
Var hos paret och fixade deras fjärrkontroll så nu har de radio igen så jag har tid att prova lite.
Det som internetradio har är en 9 Dsub hona.
Jag har tillgång till en del 9 pol sub kontakter då man hade dom till olika projekt förr (Mest att enkelt förlänga singalkablar)
Jag hängde med att man kan köra en tre trådig kabel för 2-2,3-3,5-5 så det är ju enkelt.
Kan även göra en kabel till som är korsad. 2-3,3-2 så jag kan göra två kablar utan några problem.
Dock ska jag erkänna jag förstår inte vad du menar bygla 2-3?
- FormerMazda
Genom att bygla 2-3 så får du en loop-back, datan du skickar får du direkt tillbaka.
Detta för att se att du faktiskt kan skicka och ta emot data med din dator/arduino/enhet.
Så för att testa den änden bara. Du ska inte ansluta dig till deras radio med 2-3 byglad alltså.
Detta för att se att du faktiskt kan skicka och ta emot data med din dator/arduino/enhet.
Så för att testa den änden bara. Du ska inte ansluta dig till deras radio med 2-3 byglad alltså.
Ahhh ok, bygla 2-3 som är kopplad till datorn/arduino.
Då fattar jag
Då fattar jag