Ultraljudstvätta kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hawkan

Ultraljudstvätta kretskort?

Inlägg av hawkan »

Kan man ultraljudstvätta kretskort för att bli av med flussmedel?
Doppa ner det i IPA och köra igång tvätten?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Ultraljudstvätta kretskort?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går fint. Har för mig att PCB-way m.fl gör så.
Tänk på att alkoholen avdunstar snabbt om du har värmen på.

Men det går faktiskt fortare utan ultraljudstvätt. Bara att blöta ner kortet med IPA och gnugga/borsta med något.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Hade önskat att man bara la kretskortet i något och efter en stund var det helt rent.
Har titta på youtube och sedan freon togs bort så är det inte helt enkelt att få det rent i en ultraljudstvätt.
Med rätt rengöringsmedel verkar det gå bra. Många gnuggar med borste ändå.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vi tvättade kretskort i en vanlig konsumentdiskmaskin under en massa år. Slutskölj i denaturerad sprit. Men det förutsätter ju ett bra kommunalt vatten samt att man hittar ett maskindiskmedel som funkar med kretskortets lack/komponenter mm. Med moderna flussmedel så vet jag att det finns vattenlösliga. Så egentligen så behöver du ta kontakt med en säljare av dyligt och handla allt från samma ställe. De är faktiskt bra och vet vad de håller på med trots att de är säljare...

Sedan så är no-clean flussmedel faktiskt just no-clean...
hawkan

Inlägg av hawkan »

Vattenlösligt flussmedel kan vara en väg att gå. Ska testa det, låter som att skrubba det under kranen och skölja av. Det kan jag göra.
Att no-clean betyder att det inte går att göra rent fattade jag faktiskt efter ett tag.
Sedan att prata med en säljare, har amazon och aliexpress såna? Det är där jag handlar. Inte hos proffsen.

Edit. Beställer en sån här så får vi se hur det går https://www.chipquik.com/datasheets/SMD4300TF10.pdf
Skriv svar