Cura 2in1 extruder. Ser ljuset i tunneln
- SeniorLemuren
Cura 2in1 extruder. Ser ljuset i tunneln
Så där. Nu har jag fått igång min gamla kinaskrivare med 2 extruders med 2 extruder och en gemensam hotend. Allt fungerar och jag kan välja extruder 1 och 2 via displayen.
Nu kommer den stora huvudvärken. Hur skall jag konfigurera detta i Cura. Den typ av skrivare jag har är ju en kopia av Prusa i3 tror jag den kallades.
Googling ger en massa svar om hur man skriver ut med 2 färger men inte hur jag kommer igång med skrivaren i Cura. Jag hittar inte ens Prusa i3 i Cura. Skrivaren har inte varit installerad på flera år så mycket har väl ändrats.
Jag kör skrivaren på ett GT2560 kort via laptoppen nu men skall senare gå över till Klipper. Men saknar just nu kringutrustning till min pi3 och vill gärna komma igång och testa skrivaren som den är nu.
Ska jag kasta ut Cura redan nu och installera något bättre program i min lapptop kanske, som jag sedan kan använda i Klipper. Jag måste ju ändå byta då?
Nu kommer den stora huvudvärken. Hur skall jag konfigurera detta i Cura. Den typ av skrivare jag har är ju en kopia av Prusa i3 tror jag den kallades.
Googling ger en massa svar om hur man skriver ut med 2 färger men inte hur jag kommer igång med skrivaren i Cura. Jag hittar inte ens Prusa i3 i Cura. Skrivaren har inte varit installerad på flera år så mycket har väl ändrats.
Jag kör skrivaren på ett GT2560 kort via laptoppen nu men skall senare gå över till Klipper. Men saknar just nu kringutrustning till min pi3 och vill gärna komma igång och testa skrivaren som den är nu.
Ska jag kasta ut Cura redan nu och installera något bättre program i min lapptop kanske, som jag sedan kan använda i Klipper. Jag måste ju ändå byta då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 10 mars 2025, 16:56:29, redigerad totalt 1 gång.
- SeniorLemuren
Re: Cura 2in1 extruder. Hjäääälp
Efter ihärdigt letande i Cura så hittade jag till sist Prusa I3. men hur man lägger till en extruder fattar jag inte. I fältet number of extruders går det inte att ändra ettan till en tvåa.
Om du nu har en prusa kopia så varför inte köra med prusas program.
https://www.prusa3d.com/page/prusaslicer_424/
- Klas-Kenny
Du behöver inte byta slicer för att köra Klipper, spelar ingen större roll.SeniorLemuren skrev: ↑8 mars 2025, 08:22:15 Ska jag kasta ut Cura redan nu och installera något bättre program i min lapptop kanske, som jag sedan kan använda i Klipper. Jag måste ju ändå byta då?
G-kod som G-kod.
- SeniorLemuren
Jag har precis kollat en video med prusa slicer och den är ju ljusår bättre än Cura att hantera flera färger. Problemet är vad jag skall välja för skrivare. Min gamla häck är ju kompletterad med en extra extruder så att använda prusa i3 funkar väl inte?Wihelm skrev: ↑8 mars 2025, 09:46:57 Om du nu har en prusa kopia så varför inte köra med prusas program.
- Klas-Kenny
Det spelar ingen jättestor roll vad för skrivare du utgår ifrån.
I grund och botten är alla i stort sett likadana, ur slicerns synvinkel.
Det är bäddstorlek, storlek på munstycken, antal extruders, maxhastigheter och liknande som skiljer.
Så ta någon med så mycket gemensamt som din dom möjligt bara, och justera resten själv.
Just dubbla extruders har jag ingen erfarenhet av hur man ställer in. Men det kanske underlättar då om du hittar en annan skrivare som har samma setup just på extrudern, så kanske det är enklare att justera bäddstorlek osv. om sådant skiljer.
I grund och botten är alla i stort sett likadana, ur slicerns synvinkel.
Det är bäddstorlek, storlek på munstycken, antal extruders, maxhastigheter och liknande som skiljer.
Så ta någon med så mycket gemensamt som din dom möjligt bara, och justera resten själv.
Just dubbla extruders har jag ingen erfarenhet av hur man ställer in. Men det kanske underlättar då om du hittar en annan skrivare som har samma setup just på extrudern, så kanske det är enklare att justera bäddstorlek osv. om sådant skiljer.
- SeniorLemuren
Ok. Om jag nu skall satsa på att lära mig en ny slicer för multicolor från början så är ju frågan om man skall satsa på Prusa3D eller om det finns bättre alternativ. Jag funderar på att köpa en Anycubic Kobra 3 Combo lite längre fram. Den hanterar ju 4 färger.
Jag har alltid använt Cura för att köra båda munstyckena på min Ultimaker 3 för flermaterialsutskrift utan problem.
- SeniorLemuren
Ok. Vad har den för Hotend/extruder typ. Jag använder 2 extrudermotorer som matar en hotend med 2 ingångar. De är inte av blandtyp utan det aktiva filamentet måste snabb-backas 17 mm för att nästa filament skall kunna köras. Det måste ju då först köra fram 17 mm snabbt innan det går till ett purge-tower för att få fram den nya färgen.
För att detta skall ske så måste man skriva en subrutin som automatiskt adderas i G-coden vid färgbyte. Purge-tower har jag sett att man kan använda i Cura men hur funkar det med egna subrutiner vid färgbyte, kan man även få med dem i koden automatiskt vid förgbyte?
Har du lite mer uppgifter om din skrivare? Kanske jag kan använda samma konfigurationsfil eller ev. justera den till min skrivare?
För att detta skall ske så måste man skriva en subrutin som automatiskt adderas i G-coden vid färgbyte. Purge-tower har jag sett att man kan använda i Cura men hur funkar det med egna subrutiner vid färgbyte, kan man även få med dem i koden automatiskt vid förgbyte?
Har du lite mer uppgifter om din skrivare? Kanske jag kan använda samma konfigurationsfil eller ev. justera den till min skrivare?
- SeniorLemuren
Så där ja. Nu har jag och chatGPT lagt ned 24 timmar på att försöka få Prucaslicer att växla mellan 2 färger. Inget funkar så nu skall jag ta en långpromenad i solen och rensa hjärnan, (vad chatGPT gör under tiden skiter jag i). Sedan kör jag nästa dygn. Skam den som ger sig. Jag har ju i alla fall lyckats programmera skrivaren för 2 färger den så den fungerar ihop med Marlin, det tog bara 15 timmar. Detta trots att de 2 bandkabelanslutningarna var felvända 180 grader så displayen och kortläsaren fungerade inte. Jag fick fila bort lite på kontakterna så de passade åt andra hållet.
- SeniorLemuren
Så här ser det ut. Trots att slicern visar att det är 2 färger valda (1 och 2) så visar bilden att bara nr 1 är vald i listan. Kollar jag i G-coderna så är det inget färgbyte.
- SeniorLemuren
Nu börjar jag se ljuset i tunneln. Skrivaren skiftar nu äntligen extruders vid färgbyte och gör sin purge tower procedur. Nu återstår intrimningen av skrivarparametrarna. Jag måste finjustera steglängden. Kuben blir 19.6 mm i sidorna i stället för 20 mm, höjden är emellertid exakt. Det går ju att justera med G-kod i starten men jag föredra att ändra direkt i Marlin.
Sedan skall parametrarna för extruderna justeras i Prusa slicern så bytet fungerar utan onödig tidsspillan, det tar säkert ett par dygn framför skärmen.
Slutligen skall jag försöka att få 3D touch att fungera. Jag fick kontakterna som behövdes för att ansluta 3D-touch till GT2560 i brevlådan i dag tack vare ds77.
Om jag räknade med 400 kr i timmen för detta arbete med att bygga om från en till 2 färger på en stenålders I3 kopia, så hade jag kunnat köpa 2 st Anycubic Kobra 3 Combo med värmebehållare. Men det hade inte varit lika skojigt och lärorikt.
Sedan skall parametrarna för extruderna justeras i Prusa slicern så bytet fungerar utan onödig tidsspillan, det tar säkert ett par dygn framför skärmen.

Slutligen skall jag försöka att få 3D touch att fungera. Jag fick kontakterna som behövdes för att ansluta 3D-touch till GT2560 i brevlådan i dag tack vare ds77.
Om jag räknade med 400 kr i timmen för detta arbete med att bygga om från en till 2 färger på en stenålders I3 kopia, så hade jag kunnat köpa 2 st Anycubic Kobra 3 Combo med värmebehållare. Men det hade inte varit lika skojigt och lärorikt.

- SeniorLemuren
Re: Cura 2in1 extruder. Ser ljuset i tunneln
Första Ok. testutskrift från underverket. Växlar färg utan att bråka.